Ny 19" fladskærm?

Diverse d.  31. december. 2005, skrevet af W.e.S.t
Vist: 738 gange.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2005 13:56:45
Svar/Indlæg:
312/44
Hey!

Jeg er endelig kommet til nogle penge, som jeg har besluttet mig til skal bruges til en ny skærm.. I øjeblikket har jeg en gammel 19" CRT skærm fra Targa, som stadig fungerer fint, men fylder meget og har en lidt dårlig lysstyrke..

Jeg har fået skrabet 3000 sammen, hvilket jeg regner med er nok til en god kvalitetsskærm med lidt gode specs..

Jeg har haft kig på nedenstående skærme, men er ikke sikker på hvad jeg skal vælge og om det overhovedet skal være dem:

Samsung 913N
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Hyundai B91A

Jeg håber i også vil komme med nogle andre forslag til valg af skærm og med nogle begrundelser til hvorfor jeg lige skal vælge den, f.eks med henvisning til en test af produktet...

På forhånd tak!

don

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2005 13:59:32
Svar/Indlæg:
1380/8
hvis du bruger din pc. til at spille på så ta en Samsung 930

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2005 14:20:00
Svar/Indlæg:
603/79
Samsungs 913N er efter min mening ved at være gammel - dog er den selvfølgelig ikke blevet dårligere af den grund. Der er bare kommet noget der bedre...

Jeg vil mene at den direkte efterfølger til 913N er Samsungs 930/960 skærme... Med en respons tid på intet mindre 4ms G2G. Meget inponerende, men ikke desto mindre så er responstider ikke den eneste gældende faktor i en god all arund skærm. Som jeg går ud fra du gerne ville sikre dig.

Det er også en go ide at kigge på:

* Kontrastforhold
* Betragtnings vinkler
* Panel type

Lige hurtigt nogle ligeså vigtige faktorer for et godt skærm valg.

Det med paneltype ser jeg som rimelig vigtig, da der er stor forskel om det er 4ms på paneltypen TN (som 913N og 930/960 er udrustet med) også 8ms på paneltypen PVA (som f.eks. 193p + også fra samsung har)

Det jeg prøver at sige er, at selvom der måske står 8ms på en skærm betyder det ikke at den er dårlgere end en hvor der står 4ms. Selvom dette dog sagtens kan være tilfældet.. Hehe.

De to reponstider for de to paneler, er de laveste (sådan ca.) man kan opnå med hhv. TN og PVA paneler.

Som du kan se så bliver det hurtigt en ret stor jungel. Og derfor tager jeg mig den frihed, og anbefaler dig den danske fladskærms side www.flatpanels.dk . En god side, hvor de altid er klar med nyttig hjælp.

Mvh
Juvic

P.s. Glemte lige at sige, at det måske var et lidt dårligt eksempel at inddrage Samsungs 193p + model, da den er uden for dit prisleje. Eller det var den da ihvert fald da jeg købte den, måske er den faldet.

Godt nytår til dig - ja og jer andre :D

red_martians

Moderator
Tilføjet:
31-12-2005 14:33:21
Svar/Indlæg:
7881/1165
Panel-typer mener ejg ikke er væsebntligt, for selvom der kan være stor forskel fra skærm til skærm er det sjældent penelts-skyld
TN-paneler er generelt et skidt ry, men de bedste TN'er er oftest lgieså gode som andre langt dyere udgaver.
Jeg har selv gået på jagt, og jeg tog en tur på falkonér allé for at se på skærmene, og faldt over min nuværende Samsung 710T som faktisk er af TN-typen som mange bliver advaret mod at købe. :)
Så find en butik, og tjek skærmene ud, så bliver du muligvis overrakset over hvor stor forskel der er i billedkvalitet.

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2005 14:39:15
Svar/Indlæg:
312/44
Hej Juvic

Tak for en god forklaring om de forskellige kritikpunkter man skal se på når man køber skærm... Jeg har læst lidt om TN, MVA, PVA, IPS-paneler mm. og om fordele og ulemper, men synes sku det er svært at finde rundt i de forskellige typer, da specs jo ikke er alt.. Du kan jo få en skærm med kontrastforhold 1000:1 og 270 cd/m2 til under 3000 i dag!

Ja den skærm du henviser tiler desværre lidt over hvad jeg har at gøre godt med denne gang..

Jeg har været lidt inde på flatpanels.dk, men de tester oftest de helt dyre og fine mærker/modeller, har dog ikke prøvet deres forum, kan være jeg skal prøve det.. Der må sku sidde nogle nørder der inde der ved alt hvad der et at vide om fladskærme...

Jeg har dog et spørgsmål, som du måske kan svare på?: Hvor meget betyder skarpheden på en skærm? Har det noget specielt at sige eller spiller det ingen rolle i forhold til f.eks kontrast og lystyrke?

Godt nytår til dig også Pas nu på fingrene! ;)

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
31-12-2005 15:53:39
Svar/Indlæg:
603/79

Ja det skulle ikke undre mig at der sagtens kan findes en skærm med de specs du nævner til en kanon pris. Hvilket jo kun er lækkert.

Når du tænker på skrapheden, hvad mener du så nøjagtigt ? Altså, er det mængen af pixels du henviser til ?

Til det kan jeg sige at tager du og sammenligner en 17" og en 19" så har de samme mængde pixels at gøre godt med. Derfor vil man - i ekstreme tilfælde - kunne se forskel på disse to størrelser. Eftersom at der på en 19" bliver mere plads til den enkelte pixel. Dvs. at de nærmest bliver strakt ud over et større areal en hvad der er tilfældet hos ved en 17". Dog sidder jeg selv med en 19" og mener ikke at det er nogen ulempe. Slet ikke, det genere ikke mig. Men det har nok noget at gøre med at jeg slet ikke kan se at pixelsne bliver strakt ud.

Altså, meget afhænger også af kvaliteten, af det emne du kigger på. Om det er et billede eller en film. Hvis du kan følge mig, så vil en dårligt billede også optræde dårligt, måske lidt dårligere pga. overstående "problem".

Dette lagde jeg meget mærke til da jeg gik fra CTR til LCD. Det generede mig lidt i starten, men faktisk så synes det ikke at være tilfældet mere. Tvært imod. Men igen er der flere ting der spiller ind her. Min CTR - og mange andres - var i stand til at køre en høj opløsning på 1600x1200 @ 75 Hz. Så et billede vil givetvis også se en andelse skarpere ud når det bliver vist isådan en opløsning.

Håber det giver mening.

En LCD skærm på de 19" kan idag kun gå op i en opløsning på 1280x1024 @ f.eks. 75Hz. Igen har opløsningen jo noget at sige. Især hvis man kommer - som jeg - fra en højopløselig CTR skærm til en LCD der ikke kan præstere en meget høj opløsning. Det kræver måske en smule tilvæning fra øjets side af, men ser det ikke som noget problem i længden. Dog er dette jo en objektiv sag.

Men det er klart, jo færre pixel på større overflade vil resultere i en mere grynet oplevelse. Men som #3 siger, så tag et kig i nogle butikker og se hvad du synes... !!!

Håber det bragte lidt lys over dit spørgsmål.....

Til sidst kan jeg kun anbebale dig flatpanels forum. Der er bl.a. også et "Bruger anmeldelses" rum hvor brugerne giver udtryk for deres oplevelser for deres skærme. Rimelig lækkert.

Mhv
Juvic

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
31-12-2005 16:09:49
Svar/Indlæg:
912/75
#5. Tror han mener det der klarhed eller hvad det hedder som er oplyst i cd/m2

Sirron

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 11:52:28
Svar/Indlæg:
275/61
SAmsung 930 er den fedeste skærm, den kører bare derud af :e

SGP

Overclocker
Tilføjet:
01-01-2006 17:53:16
Svar/Indlæg:
251/32
Har en samsung syncmaster 940B og den er super os i spil.
den koster ca. 2800 kr.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 18:47:14
Svar/Indlæg:
453/31
jeg kan varmt anbefale hyundai B91A,har lige ervervet mig 2 af disse dejlige skærme,de er simpelthen kanon at spille på!ingen lag/ghosting what so ever! ,og de er tillige med kanon at se film på.
mit valg stod imellem flere samsung skærme og Hyundai`s B91A, da jeg stod og kiggede på dem i foretningen, var valget ikke svært,hyundai`er simpelthen meget pænere udført i forhold til samsung`s,specielt den meget tynde ramme rundt om skærmen er rigtig nice,og jeg må desværer sige at samsung mistede lidt af sin glans ved siden af hyundai`en da.
men det er alt efter smag og behag!
personligt kan jeg best lide en tynd kant omkring skærmen!
og så kan den købes i merlin for 2499kr lige fortiden!! ;)
okay! merlin er ikke lige det sted jeg handler mest ,men lige hvad angår den skærm der så gør jeg :e
tror da osse jeg snupper en mere her imorgen,så jeg kan få trillinger :)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 18:54:23
Svar/Indlæg:
2440/66
det kan godt være den hyundai ser bedre ud, men den har ikke DVI.

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 18:55:47
Svar/Indlæg:
1762/50
Jeg kan Varmt anbefale en Acer 1951, Den har et dybt kontrastforhold, og er SUPER hurtig..

Atbejder i Computer-City, vi har både SyncMaster 930/960, Hyundai'en, samt en masse andre.. og Stadig sys jeg denne er den bedste.. ;)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 19:06:23
Svar/Indlæg:
2440/66
#11 den har en meget speciel overflade ligesom xerox, nærmest som et spejl. det kan jeg ikke lide... selvom den er hurtigere end min viewsonic 8ms med overdrive mva panel, så er farverne ikke særligt gode (ja - jeg er kritisk) men det er de dogsjældent på TN-paneler. Check og læs på www.flatpanels.dk , en god side med et godt forum.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 19:12:24
Svar/Indlæg:
453/31
#10 kan godt være men den klarer det ganske fint uden DVI :)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 19:26:58
Svar/Indlæg:
2440/66
#13 det gør den sikkert, men der er altså forskel på analog og digitalt signal i kvalitet...

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 19:33:07
Svar/Indlæg:
1762/50
Ja, Jeg elsker Acer samt Sony's ide med en Spejlblank overflade, da jeg syntes at det gør kontrasten samt farverne dybere samt rigere.. Bare man ikk har noget lys der rammer overflagden lige bagfra, så er det bare Nice at se på..

IMO.. ;)

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 19:46:08
Svar/Indlæg:
2440/66
#15 enten elsker eller også hader man den overflade, men enig i at på et TN panel giver det lidt mere smæk i farverne.

JustOne

Elitebruger
Tilføjet:
01-01-2006 20:11:53
Svar/Indlæg:
453/31
#14 det er kun marginaler det drejer sig om efter hvad jeg har set!

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2006 18:55:16
Svar/Indlæg:
312/44
Jeg takker for alle jeres gode svar! Jeg er da blevet en del klogere specielt udfra det du skriver Juvic..

Det jeg mente med skarphed var det der cd/m2/billedklarhed, som man kalder det på edbpriser, men ved ikke om det bare er målestokken for lysstyrke..?

Jeg tror at jeg vil tage et kig på de brugeranmeldelser inde på flatpanels og så håbe på at de er mere værd end dem på edbpriser, som oftest er ligeglade counterlamere, som ikke ved hvad de snakker om :l (ikke for at sige noget dårligt om CS)...

Tak for hjælpen alle sammen! Jeg vil også tage et kig på de skærme i selv har gode erfaringer med og så undersøge om det kunne være noget...

Egelund

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2006 19:25:13
Svar/Indlæg:
56/2
Jeg kan se at Acer er kommet med en 20,1" Widescreen TFT
der kan køre 1680 x 1050 / 8 ms / 300 cd/m2 / 600:1
til 2950,-

Soveposen

Elitebruger
Tilføjet:
02-01-2006 19:35:40
Svar/Indlæg:
912/75
Hvad med en Hyundai 19" L90D+, er der nogen som har erfaringer med denne skærm?

http://www.prad.de/en/monitore...

Juvic

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2006 19:50:09
Svar/Indlæg:
603/79
Så lidt W.e.S.t..

Håber da det ihvert fald kunne bringe lidt lys over tingene... Det er meget svært at beslutte sig mht. skærm synes jeg.. Håber da du finder en god skærm.....

Mvh
Juvic

andepro

Superbruger
Tilføjet:
02-01-2006 20:32:34
Svar/Indlæg:
148/27

W.e.S.t

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2006 01:03:16
Svar/Indlæg:
312/44
Jeg har været inde på den engelske side som #22 henviser til og jeg er stødt på en skærm, som jeg synes lyder ret spændende... Det er en Belinea 10 19 20 med S-MVA panel.. De fortæller en del gode ting om den og giver den mange stjerner.. Den har som man kan se på linket her;

http://www.behardware.com/arti...

Et meget stort kontrastforhold og høj lysstyrke, den har hele 2 DVI-indgange og lyder god rent ergonomisk...

Designet er GRIMT, men er mere det indre der tæller (for at lyde romantisk) for mig...

Jeg ved ikke om der er nogen der har erfaringer med denne skærm her inde, men synes den lyder meget interessandt...

Hvad siger I?