#18 du kan nemt risikere at se ting på Xbox360 som du ikke kommer til at se på PC det næste år. Det vi ser nu er launch titler hvor grundstammen i visse tilfælde stammer fra en anden platform, og hvor udviklingen primært er foregået på et R420 baseret kit.
Den største forskel mellem X360 og PC bliver udnyttelsen. Hvor Xbox360 programmører bare kan smide sig over alle de avancerede effekter, skal en PC programmør tænke lidt over hvordan han implementerer dem.
Dvs. først skal PC have en arkitektur lige så effektiv som Xenos, dernæst skal den udnyttes.
Mht. opløsningen på X360 er den så vidt jeg ved på 720p i samtlige spil, undtagen et. PGR3 kører i 1024x600 for at en frame med 2xAA kan passe i eDRAM'en. Det kan tjekkes med en framebuffer grabber, så er X360 "ægte HD".
Mht. til AA skal man huske at det er en optisk illusion, det hæver ikke opløsningen. Pga. det er høj kontrast / lysstyrke og eventuelle billed forbedrings filtre på skærmen, døden for AA . Jeg har selv et Pioneer PDP436 43" plasma TV og en Panasonic PTA900E projektor på Quality Screen 86" Greyline dug. Hvis jeg bruger de "dynamiske" billed settings er "jaggies" langt mere tydelige, cinema / game setting er derimod langt "blødere" at se på.
Mange her i tråden virker til at betragte opløsningen på X360 som et væsentligt problem, men hvorfor skulle den være højere? Den er bygget til at stå i stuen, og man sidder jo ikke med en meters afstand til sit TV vel? Gode 1080 projektorer / skærme koster forresten også en krig 😉
Btw. opløsning alene gør det ikke til et flot spil, jeg tror ihvertfald der er meget få der finder Halflife i 1600x1200 flottere end Halflife 2 i 1024x768. Hvis man er typen der skruer mærkbart ned for effekter for at kunne gå fra 1024x768 til 1280x1024 er X360 ikke noget man skal overveje, men de fleste andre vil aldrig lægge mærke til at det er 720p hvis de har et godt tv.
Hvis man kigger på et spil som Kameo er X360 allerede et godt stykke foran PC mht. til brug af grafiske effekter (er dog enig i at farverne godt kunne være en smule mere afdæmpede), og det er et first gen spil hvor udviklingen startede på GC....
Det er korrekt at oplevelsen af en X360 kommer meget an på hvad den er koblet til. Mit anlæg består af følgende: Panasonic PTA900e, QS 86" Greyline lærred, Marantz SR8500, Monitor Audio Gold Ref 10 x4, Gold Center og en Audio Pro Bravo sub (skal have mig en SVS 12" på et tidspunkt). Lydmæssigt er boxen koblet sammen med receiveren via et digitalt kabel, og projektoren kører native 720p på komponent. Man skal heller ikke glemme en dejlig stor blød sofa, muligheden for at losse fødderne op på sofabordet og et trådløst joystick. Behøver jeg at sige jeg ikke savner at spille på min PC? 😉
Personligt er jeg dog heller ikke vild med FPS styringen, men det virker til at være en tilvendings sag (ihvertfald virker det til der er en del online der ikke har de store problemer med at sigte 😉 ). Halo3 skulle dog introducere keyboard / mus styring som #14 er inde på, hvilket også ville love godt for RTS spil.
Med Vista / WGF2.0, nye arkitekturer fra både NV og ATI, og forhåbentlig spil på PC der udnytter dette på vej, er det ikke ligefrem sikkert hvordan udviklingen vil gå på PC siden. Jeg vil mene at Xbox360 er en fin maskine at bruge indtil tingene har "stabiliseret" sig lidt, 3000.- er trods alt mindre end hvad #20 har brugt på et enkelt af sine grafikkort....