Flash harddisk

Diverse d.  03. januar. 2006, skrevet af Ormen
Vist: 372 gange.

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 00:04:49
Svar/Indlæg:
95/2
Hey

Jeg overvejer at bygge mig en meget stille maskine, og til den vil jeg gerne have et flash som harddisk. Størrelse osv. er ligegyldigt, pt. er det kun om det kan lade sig gøre jeg overvejer.
Jeg har set på Solid State drev, men de koster spidsen af en jetjager (ca. 2000$ for 8-16 gb!!) og da jeg ikke hedder Doktor Margrethe, så er det udelukket.
Jeg har også fundet kortlæsere, bl.a. til IDE, hvor man kan smide diverse kort i. Kan det lade sig gøre at boote fra disse kort? (Ja det regner jeg med, men har nogen prøvet det?) Dernæste kommer hastigheden, de fleste er opgivet til 16 mb/s og det er jo ikke alverdens. Dog har jeg også set nogen på 40 mb/s, men er ikke helt klar over om det holder.
Der er også muligheden for at lave det med et PCI kort til Cardbus adapter, og så smide et PC Card i med CF/andet kortlæser i, og så køre den vej over. Men der kommer jeg i tvivl om det kan lade sig gøre og boote på... Nogen der har erfaringer med det?

Sidste udvej er self. at bruge USB2.0, men er der ikke noget om at USB hub hastigheden skal deles af de forskellige komponenter, og at når jeg så både har rat & pedaler + mus og tastatur, så kunne man forestille sig at det ville forstyrre signalet til/fra disken?

Håber nogen har input til det... har googlet tasterne af tastaturet ;) Hører også meget gerne hvis der er andre alternativer.

PFT

Brian_BN

Superbruger
Tilføjet:
03-01-2006 02:12:49
Svar/Indlæg:
5/2
er det ikke en mulighed at lydisolere dit kabinet?

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 09:52:34
Svar/Indlæg:
95/2
Jo det er der sikkert, men det er ikke det jeg spørger om... :l

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 12:38:29
Svar/Indlæg:
286/9
Jo - det kan sagtens lade sig gøre:

http://www.danbit.dk/produkter...

Her er en CF-kort -> IDE-port adapter. Endda til en fornuftig pris.
CF-kortet vil herefter blive opfattet som og virke som en almindelig harddisk. Derfor vil du også kunne boote fra CF-kortet.

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 12:46:50
Svar/Indlæg:
2175/186
har set google link her på siden, som linkede til flashkort som kunne sættes direkte til IDE porten... en nice ting... måske du skulle søge rundt på det

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 12:47:57
Svar/Indlæg:
2175/186
wups... havde du kigget på solid state...

espeholt_jr

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 12:51:29
Svar/Indlæg:
2175/186
øhh 2000$ for 8 GB er da ikke SÅ dyrt igen... du skal tænke på at det er små flash kort... de solid state koster jo ingenting hvis det er små størrelser

Formanden

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 13:41:26
Svar/Indlæg:
286/9
#6: Jamen jamen... Det kan jo gøres MEGET billigere...

En adapter som jeg linker til i #3 til ca. 200,- og så denne:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

4GB CF - nok til at installere windows. Alternativt et 2GB kort og et andet operativsystem...

Så holder vi os under 2K 8)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 14:07:06
Svar/Indlæg:
4112/53
#0 Det kan lade sig gører, men du mister en hel del ydelse ved det.

Er I-drive fra Gigabyte ikke begyndt at blive solgt til menig mand? Så kan man jo lave sig et 4GB drev der, med 4*1GB PC2100 stænger, hvilket ikke bliver helt så dyrt igen, som de 2k us$ du selv havde fundet frem til.

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 16:21:59
Svar/Indlæg:
95/2
Umiddelbart, så læner jeg mig også mest op af IDE->CF Card reader eller alternativt IDE->Cardbus Reader->CF Card reader, men som det nævnes er jeg bange for at ydelsen ikke kan følge bare nogenlunde med. Hvis de 16 mb/s jeg har set de forskellige til passer, så kan det jo bedre betale sig at smide en alm. USB2 Card reader i, og så kort i den... Så bliver det heller ikke så langhåret med noget IDE->CF haløj.

Jeg har en Lian Li kort læser, kan den så ikke bruges? Den kan monteres i et 3,5" slot som de andre adaptere, og sættes til intern USB2. Spørgsmålet er så bare om det vil boote...

#6: Det er muligt at det er billigt for 8 GB kort, men for mit projekt er det fårkin dyrt!! :)

#8: Det lyder ikke så uinteressant... det tror jeg lige skal undersøges lidt nærmere... tak for hintet ;)

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 17:03:53
Svar/Indlæg:
95/2
Fandt lige denne : http://www.hyperossystems.co.u...
i min søgen efter Gigabytes I-Ram. Banditten kan klare 16 gb ram, men koster så også 4K :S (399£+ fragt og så kun i USA, men har da familie derovre så det kan lade sig gøre)
Det er dog stadig væsentlig billigere end Solid State diske.

The search continuos ;)

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 18:11:26
Svar/Indlæg:
3943/44
Før du smidder en masse penge væk på noget sløvt flash, så køb et par stykker af disse - helt almindelige harddiske!
http://www.edbpriser.dk/Listpr...
De mest lydløse harddiske der er produceret - jeg har en som er 4-5 år gammel, kører stadigt fantastisk! når jeg sætter øret helt hen til disken, kan jeg høre nogen meget svage klik når den arbejder max, det er det hele (og resten af min com er ret stille!)

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 20:22:23
Svar/Indlæg:
95/2
For det første, så viser dit link ikke så meget her...
For det andet, så har jeg udbedt mig forslag til lagringssystemer der ikke har bevægelige dele, og det er egentlig ligegyldigt hvor lydløs du mener dine diske er, de afgiver resonans, og det er lig med støj. Computeren er kun på tegnebrættet, men jeg håber på at det bliver en SFF, så der er ikke plads til de store udskejelser mht. resonans/lyddæmpning.
Jeg har oplevet total lyddæmpede computere, som absolut ikke kan høres medmindre man kommer tæt på, men det 1. man så hører, det er disken. Derfor har jeg en rimelig interesse i at finde et alternativ til alm. HD'er.

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
03-01-2006 23:58:37
Svar/Indlæg:
95/2
Det viser sig at Gigabyte kun har lavet 1000 stk af de I-RAM kort, og at de skulle udbydes til en pris af ca. 150$. Det er fint nok, men jeg kan ikke opstøve nogen :S
Men jagten fortsætter :)

Cloud!

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2006 11:25:43
Svar/Indlæg:
15/0
Du kan få den her:

http://www.ewiz.com/detail.php...

Den koster 1195,51 Kr. incl. porto. Dette er med den aktuelle kurs. Så kan det jo være der skal noget told på, men det er da ikke helt galt for lydløs storage.

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 11:52:53
Svar/Indlæg:
95/2
Mange tak Cloud! ! Det var da fantastisk, hvordan fandt du den? Jeg brugte 4 timer igår på at finde en pris, men rendte hele tiden ind i en mur. Men det kan være du bare har brugt det rigtige søgeord på google? ;)
Anyways, prisen incl. fragt er ca. 200$, så hvis alt går vel, så skal den snart bestilles :D

Cloud!

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2006 12:43:46
Svar/Indlæg:
15/0
Du skal bare bruge Froogle istedet for Google :D

Du må godt lige skrive et lille review hvis du køber den. Jeg kunne nemlig godt se fordelen i at have en lydløs maskine som htpc.

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 13:03:25
Svar/Indlæg:
95/2
Aaah det vidste jeg ikke... tak for hintet! :)

Jeg skal med glæde aflægge rapport når dimsen lander.. ;)

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:29:21
Svar/Indlæg:
416/49
Jeg så lige denne nyhed: http://www.tweak.dk/nyheder2.p...