Alle tests består jo af valg og fravalg. Men jeg sad lige og kiggede lidt nærmere på tallene i cnet's test, og kom frem til nogle tal for skaleringen af Intels Pentium D 800 serie.
De følgende tal er ca. tal ud fra en forudsætning om linear skalering.
I spil testen skal der ca. 3,7 Ghz Intel til for at matche bare en X2 3800+ og selvfølgelig endnu mere for at matche den måske mere interessante 2,2 Ghz 4400+
I multitasking skal der ca. en 3,5 Ghz Intel til for at matche en 2,2 Ghz X2 4400+
I Photoshop testen skal der ca. en 3,5 Ghz Intel til at matche en 2,2 Ghz X2 4400+
I MP3 testen skal der ca. en 3,4 Ghz Intel til at matche en 2,2 Ghz X2 4400+
I Videoencoding testen matcher en 3,2 Ghz Intel 840 D en X2 4400+
Selvom testen ikke er 100 % fyldestgørende, så giver den et udemærket billede af skaleringen af processorerne i forskellige situationer. Bruger man meget spcifikke programmer, så må man så på jagt efter tests, der indeholder disse programmer.
Men min konklusion er i hvert fald, at til en som #0, der godt vil overclocke lidt, men ikke det helt vilde, der vil anbefalingen være den billige Opteron 165 1,8 Ghz, der uden at være supernørd kan clockes til superstabile 2,4 Ghz, hvilket giver en X2 4800+. Mange Opteron 165 går 200-400 Mhz højere op, men kræver noget mere af brugeren. De 2,4 Ghz burde dog kunne nås uden de store talenter og uden at gå på kompromis med stabiliteten.
Falder valget på en Intel løsning, så er vi IMO ovre i en 3,0 ghz Pentium D 830, der også kan clockes uden de store problemer. Jeg tror dog ikke på, at den uden de store problemer kan clockes op til superstabile 3,7-3,8 Ghz, der skal til for at matche en Opteron 165@2,4 Ghz = X2 4800+.
Presler 900 serien er lovende, men igen skal den op i høje hastigheder for generelt at matche en 4800+. Superoverclockeren kan utivlsomt trække meget ud af begge systemer, men for en som #0, der går efter stabilitet (og måske også kigger på strømregningen), så er der IMO ingen vej uden om en AMD i denne omgang.
Når vi så snakker slutningen af 2006, så kan billedet meget vel være et helt andet. Der vil de nye Pentium M baserede dualcore sandsyneligvis være fuldt konkurrencedygtige med AMD's X2 serie, og strømforbruget vil være bedre end AMD's.