Dilemma: opteron 146 på posthuset, ø

Bundkort / CPU d.  04. januar. 2006, skrevet af johnSTAR
Vist: 543 gange.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 15:46:26
Svar/Indlæg:
65/9
Jeg står i det dilemma, at jeg engang i starten af december bestilte en Opteron 146. Den endte i restordre, hvorefter jeg faktisk glemte alt om den. I mellemtiden fik jeg øjnene op for Opteron 165.

Jeg havde egentlig besluttet mig for en 165, da dual-core virker mere fremtidssikret.

Nu er der så sket det, at den 146, jeg bestilte, er blevet afsendt og venter på posthuset.

Mit dilemma: skal jeg hente min 146 og glemme alt om dual-core, eller burde jeg levere den tilbage og vente til 165 kommer på lager?

Jeg regner med, at denne processor skal tjene mig i ca. 1½ år.
Vil en dual-core processor, der er ca. dobbelt så dyr, nå at vise sit værd inden for denne periode?

Jeg kunne evt. også sælge den herinde til 1200,- (købspris), hvis der er nogen, der ønsker en 146 box. Jeg kender ikke stepping og batch.

Al input er mere end velkomment. På forhånd tak,

JS.

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 15:54:22
Svar/Indlæg:
605/29
kommer jo an på, om du har noget at bruge en dual core til lige nu og her? for der går jo nok en del tid inden der kommer games osv. til dual core da de er meget sværere at kode.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2006 16:06:46
Svar/Indlæg:
14079/622
Jeg ville klart vælge dualcoren..

Jeg tror sagtens du kan få den afsat her/tweak/hol for købsprisen, eller for den sags skyld over :) ;)

Til gengæld kan der gå lang tid får dualcore opteron kommer på lager (?). Du kan evt køre med den, og sælge den når dualcore er til at få fat på.

Men det må være op til dig..

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:08:47
Svar/Indlæg:
65/9

Tak for svaret.

Jeg kan se, at du netop har en 165. Hvad gjorde, at du valgte en dual-core? I hvilke sammenhænge kan du mærke forskel i forhold til en single-core?

På nuværende tidspunkt kunne forestille mig, at en dual-core kunne hjælpe, når jeg f.eks. spiller et MMORPG og hører musik samtidig, eller er på voice.

Et andet tidspunkt kunne være i forbindelse med mit arbejde i photoshop.

Jeg har dog svært ved at vurdere, hvor meget bare det at få erstattet min aldrende 2600+ Barton med fx en 146 kunne afhælpe.

P.S. Jeg har et moderat overclock i tankerne.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:18:31
Svar/Indlæg:
4112/53
#3 Hvis det "kun er det" du bruger maskinen til, så er en dual core ikke nødvendig. Den har en blær effekt, men du udnytter den ikke, med mindrer du selvf. har gang i 2*F@H (én på hver kerne), så bliver den udnyttet, men er det ikke et spinkelt grundlag at købe en dual core på?

Jeg vil påstå, at du fint kan klarer dig med en single core, uden problemer.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:38:32
Svar/Indlæg:
65/9
Tak til #2 og 4 også.

Jeg tror også, du har ret, M.Thomsen. Eller rettere: jeg frygter det faktisk.
Dette skal forstås på den måde, at jeg har gået og prøvet at overbevise mig selv om, at en dual-core var sagen for mig.

At jeg skulle overbevise mig selv grunder i den økonomiske nytteværdi: Er jeg villig til at betale lige så meget for core nr.2 som core nr.1?

I min hidtige søgen har de bedste argumenter for dual-core været video encoding, udpaking af rar filer og andre argumenter i den stil. Dette er ikke noget, der kan få mig til at betale merprisen.

Findes der ikke andre argumenter for et valg af dual-core? Evt. nogen, der har nogle uddybende ord og multithreading?

Nogen, der selv sidder med dual-core og kan nævne de forskelle / glæder de har oplevet ved skiftet?

Jeg vil gerne kunne retfærdiggøre dual-core valget. ;)

På forhånd tak.

andepro

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:47:32
Svar/Indlæg:
148/27
Jeg vælger 165'eren fordi jeg tippede til begge sider, og så kom der quake4 - og COS2-patches til dualcore. Specielt quake4 har stor succes med det:
http://www.firingsquad.com/har...

Jeg forstår virkeligt dit dilemma :)

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 16:52:36
Svar/Indlæg:
1536/33
Uanset hvad så ville jeg løbe meget stærkt ned til posthuset og hente den Opteron. Du ville nemt få afsat den til en god pris, da der pt. er opmærksomhed og rift om Opterons...
Hvis du er heldig, så har du måske fået en god stepping, som bare giver grundlag for at du kan sælge den til en højere pris.

Se evt. salgssektionen ang. de priser det bliver sat...

mikael999

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 18:02:51
Svar/Indlæg:
1445/231
du kan løbe ned på posthuset og hente den opty og så kan du sende den til mig. Så kommer jeg hen til dig imorgen aften så kan vi lige finde ud af hvad du sklal have ;)

pizzabager

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 18:15:41
Svar/Indlæg:
531/120
Lol ja ingen grund til at sende den tilbage, du skal nok komme af med den :)

Kristian

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 19:52:48
Svar/Indlæg:
605/29
Jeg arbejder meget i 3d, fx. 3d studio max, og når jeg så fx. skal render noget kræver det en masse cpu kraft, det smider jeg så på den ene core og kan så fortsætte med at bruge den anden core til noget andet, fx spil.

mer156

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 19:56:19
Svar/Indlæg:
29/5
Jeg vil da godt købe den 146 for 1200pp

rytter890

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 20:03:19
Svar/Indlæg:
309/94
hva stepping er der på den 146 ?

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 20:32:37
Svar/Indlæg:
65/9
#6. Sådan, andepro! Det er lige præcis sådan noget, jeg er på udkig efter. Tak.

#7, 8, 9. Tak for råd. Det virker til, jeg burde hente den under alle omstændigheder.

#10. Jeg ser. Er det sådan, at man selv manuelt vælger, hvad hver kerne skal udføre? Kan man således flytte processer mellem dem? Eller deler de automatisk load mellem sig?

#11. Det er ikke en salgstråd. Jeg skal nok opdatere med link til en sådan, hvis jeg beslutter mig for at sælge.

#12. Som jeg skriver i hovedposten så kender jeg hverken stepping eller batch endnu, da den ligger på posthuset.
Jeg er i gang med at skrive en halvårsopgave i samfundsvidenskab, så jeg får muligvis ikke tid til at hente den i morgen. Der kan altså gå lidt tid. :)

Jeg mangler stadig at høre lidt fra folk, der selv har en dual-core. Specielt vil jeg gerne høre om de forskelle I synes at kunne mærke, da I skiftede. Positive som negative.

Al input er dog stadig velkommen!

På forhånd tak.

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
04-01-2006 20:48:13
Svar/Indlæg:
2353/24
Du kan hente den på posthuset og se om du ville være tilfreds med den, og efter du har prøvet den kan du så vurdere om du er villig til at betale det mere for en dualcore.

Hvis du så bliver enig med dig selv om at du hellere vil have 165'eren, kan du jo bare bruge din 14 dage fortrydelsesret, da du ikke er tilfreds med købt ;) det kræver godt nok at den er købt i dk.

johnSTAR

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 21:08:35
Svar/Indlæg:
65/9

Det lyder meget interessant. Den er fra Danmark. Men virker fortrydelsesretten selvom jeg har anvendt produktet?
Kan du uddybe det lidt?

Jeg tænker, det ville være det samme som at købe fx et spil. Her må man ikke bryde forseglingen.

Jeg er udvidende på dette område, da jeg normalt altid har købt OEM processorer.

Mads

Overclocker
Tilføjet:
04-01-2006 21:14:33
Svar/Indlæg:
112/19
Vil være intra i at købe den for de 1200 (:

Lars

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2006 22:15:23
Svar/Indlæg:
1633/76
Hvis du vil sælge den skal du nok få fingeren ud af you know what.. de kommer på lager i de fleste danske butikker om 2 uger, og så er det slut med at sælge Opterons til opblæste priser.