Mystisk fejl - nu med DFI Expert

Grafikkort d.  05. januar. 2006, skrevet af Holmer
Vist: 536 gange.

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2006 11:53:19
Svar/Indlæg:
116/11
Hej OC'ere

Hjælp til at løse flg. problem vil være højest værdsat:

Min maskine går helt i sort eller fryser under post (så jeg kan se på skærmen at den har fundet CPU, RAM, HDD og har konstateret at der ikke er nogen "fourth SATA master" når jeg genstarter fra WinXP. To gange er den stået af inde i WinXP, den ene gang med en sort skærm til følge den anden med en helt blå skærm! (under alm. internet brug, fejl kan ikke umiddelbart fremprovokeres af 3DMarks). I alle tilfælde kan jeg høre at alt summer i maskinen selvom der ikke er kontakt til skærm eller respons på Ctrl+Alt+Del. Langt de fleste gange løses problemet ved at slukke helt for power og starte igen ("koldstart"). Maskine reagerer på "reset knappen, men resulterer sjældent i "liv". Problemet er kommet fra den ene dag til den anden og viste sig første gang da jeg fik en ny TFT skærm).

Hvad har jeg så forsøgt:
- Først og fremmest kører jeg alt ved standart indstillinger under fejlsøgning (både i BIOS og for GFX).
- Jeg har testet den nye TFT skærm på en anden maskine - ingen problemer - og testet min maskine med min gamle CRT skærm - stadig problemer.
- Jeg har testet både DVI (to forskellige DVI kabler) og Analogt signal samt begge DVI udgange på GFX - stadig problemer.
- Jeg har testet tre forsk. NForce divere og genindlæst et sikkert image for at teste problemer m. Win/software - stadig no good.
- Jeg har testet RAM i Memtest86+ i over 7 timer - ingen fejl (med slukket skærm).
- Jeg har frakoblet min eksterne HDD og prøvet at slukke helt for højtalersystemet - stadig problemer.
- 9½ times Prime + CPU burn-in in SiSoft Sandra (m. skærmen slukket) ingen fejl.
- GFX er testet i en anden maskine - ingen fejl.
- RAM er testet i en anden maskine - ingen fejl.
- Powerkabel er blevet jordet - stadig fejl.

Venligst se UPDATE i #28

På forhånd tak
Holmer

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2006 12:26:33
Svar/Indlæg:
2732/41
Jeg bor godt nok ikke i Odense men hvis du kan komme til Søndersø imorgen eller på Lørdag kan vi sikkert finde ud af noget :)

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2006 12:46:31
Svar/Indlæg:
1248/70
Mit bud, i et tilfælde som du beskriver, lyder som fejl ved PSU
evt ville jeg kikke lidt mere på dine ram (bsod er næsten altid ram-fejl)

Du har jo godtnok testet for ramfejl men lige præsis med dine ram (2X1GB Crusial Ballistik) har der på det seneste været mange beskrivelser på nettet omkring ram-fejl, som først dukker op efter længere tids brug. Du har jo testet korrekt men hvis PSU eller Grafikkort ikke har fejl ville jeg prøve med nogle andre ram

--CB

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2006 13:17:02
Svar/Indlæg:
116/11
#1 Mange tak for det tilbud. Med lidt held kan jeg låne en bil. Hvis det er tilfældet og det bliver aktuelt så kontakter jeg dig over PM.

#2 Jeg har også luret på om det kunne være PSU. Kunne det evt. skyldes at spændingerne ligger spændingerne konsekvent lidt under hhv. 12 og 5 V (mener det er ca. 11.67 V på 12 V linien målt i I Sisoft Sandra og BIOS). Det er bare besynderligt at det hele har kørt i flere måneder fuldstændigt upåklageligt (med OC).

Jeg mener i øvrigt der er en tendens til at problemet opstår oftere med TFT skærmen (hvor det er stort set hver gang jeg genstarter) end med CRT skærmen (hvor den genstartede fint 2-3 gang inden den stod af). Har ingen anelse om hvad det betyder.
RAM, ja måske men jeg har jo testet dem ret grundigt. I øvrigt den blå skærm jeg så i Win var ikke en "klassisk" BSOD - den var helt blå ingen tekst. Den anden gang den stod af in Win og endte med at skærmen blev sort kunne evt. godt være en BSOD (ud fra min kærestes beskrivelse).

BlAzKoWiCz

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2006 13:28:15
Svar/Indlæg:
2732/41
3# Fino

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2006 18:37:57
Svar/Indlæg:
116/11
Jeg har lige aftalt med BlAzKoWiCz at komme og teste GFX i morgen.

Hvis andre har nogle forslag til fejlsøgning eller løsning på problemet er de stadig meget velkomne.

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2006 18:52:00
Svar/Indlæg:
3972/242
evt kigge om blæser til gfx kører . kunne også muglivis cpu bliver for varm? er du sikker på du ikke har misted lidt os filer ? måske da maskin var oc.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
05-01-2006 18:56:33
Svar/Indlæg:
1900/33
Hvis maskinen er gåer i udu efter et par måneder tror jeg med 99% sikkerhed det er dine ram!

Ballistixsne der går i udu plajer at gøre det efter 2-3 måneder!

/Lars

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
05-01-2006 21:23:55
Svar/Indlæg:
116/11
#6 Blæser på GFX kører og temp. er OK også på CPU (max 40 grader efter 9½ time Prime 95 + CPU burn-in i SiSoft Sandra). Jeg tror ikke jeg har mistet OS filer da jeg har testet dette ved at genindlæse et image jeg ved spiller 100%. Men mange tak for dit forslag.

#7 Jeg har testet RAM i over 7 timer med Mentest 86+ uden fejl og har lige kørt Prime95 + CPU burn-in i SiSoft Sandra (både multimedia og arithmetric) i 9½ time uden fejl. Begge disse tests var vel at mærke med skærmen slukket. Ca. en time efter jeg tændte skærmen igen og stoppede CPU toturen frøs maskinen og efterlod en helt blå skærm (ingen tekst). Jeg kan ikke kategorisk afvise RAM fejl, men det stinker nu stadig mere af noget GFX (RAM får også en del tæsk under den form for CPU test). Hverken CPU (40C), MB (42C) eller PSU (45C) temp var alarmerende under de 9½ timers stress.
Jeg har i øvrigt scannet for virus og andet djævelskab med en opdateret Kaspersky AV Personal Pro (har også fuld opdateret Zone Alarm Pro installeret). Der har ikke været noget at bemærke.

Har jeg bare stiret mig blind på det GFX eller kan RAM fejl virkelig forklare dette? Jeg tester naturligvis også RAM i en anden maskine når jeg får chancen.

The

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2006 01:27:20
Svar/Indlæg:
1406/100
8) hey alle

Jeg har selv prøvet det der.. Nu har jeg ik lige de sammen Ram eller CPU Men det viste sig at være PSU der ik kunne klare mere..
Hvor jeg osse kunne køre med et ældre GFX kort uden problemer.. Og alt andet virke fint..

Prøv med en anden PSU!! Så er jeg sikker på at den virke som den skal..

Lige noget andet.. har du jord på dine stik?? For viste du ikke har så kan PSU godt smutte.. på grund af den ikke kan komme af med den strøm som der i overskud i et kabinet..

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
06-01-2006 08:12:45
Svar/Indlæg:
116/11
#9 Det er ikke utænkeligt at det er PSU. Når du skriver at den ikke kan klare mere mener du så at den er for lille til systemet eller den er defekt, eller jeg selv er ude om det fordi jeg ikke har jord på mine stik (for det har jeg ikke). En PSU kan ligeså godt blive "træt" som et GFX, men en PSU kan vel ikke lige pludselig stå af fordi den ikke er jordet.
Jeg har ingen forstand på el installationer, men der er ingen kontakter i lejligheden med tre huller selvom jeg kunne skaffe et tre-benet power kabel. Er der en nem og sikker måde at jorde et stik (er en ledning til en radiator sikkert)? Jeg har hørt rygter om at man kan få (dyre) stikdåser der kan "efterligne" jord er det noget der er værd at investere i???

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2006 11:10:10
Svar/Indlæg:
116/11
Så har jeg med venlig hjælp fra BlAzKoWiCz fået testet GFX og RAM og ingen af delene fejlede i hans maskiner.
Nu prøver jeg at jorde mit powerkabel og ellers en anden PSU.
Andre forslag?

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2006 17:47:28
Svar/Indlæg:
116/11
Det løste ikke problemet at jorde PC powerkablet. Desværre kan jeg først teste en anden PSU på torsdag.
Er der andre der har noget klogt at sige om løsningen af dette problem hvis det ikke skulle være PSU (der er selvfølgelig kun MB tilbage at teste separat da jeg mener at CPU er rigeligt testet)?

The

Elitebruger
Tilføjet:
08-01-2006 10:37:15
Svar/Indlæg:
1406/100
Hey Holmer jeg fik din pm og kan se at der i ske lidt.. Jeg ville mene at din CPU er etste nok igemmen.. Men om så om det kan være dit MB.. Det skal jeg ikke kunne sige noget om..

Men jeg gav grunde til hvorfor det kunne være PSU..
Og jeg er sku remlige sikker på at det kan være den. :00

Men selvfølig er det til at blive pis off over at man ik kan bruge sin com på grund af en fjel i sit system..:x

Lyder måske dumt men jeg syns ik at jeg kan finde ud af hvad for et bundkort du har er det samme som du har på din profil??(Asus A8N-SLI Premium) ?:(

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2006 21:48:51
Svar/Indlæg:
116/11
Så har jeg testet min PSU ved at skifte den ud med en anden. Den frøs med det samme under genstart så det er heller ikke min PSU. I øvrigt har jeg også for inden prøvet at installere WinXP helt clean forfra uden at det løste problemet.

Hvis nogen har andre forslag tilfejlsøgning inden så er de velkomne ellers RMA'er jeg bundkortet (det eneste jeg ikke har testet seperat).

Tror jeg køber et DFI SLI-DR Expert bundkort imens RMA'en behandles da jeg ikke orker at undvære PC i længere tid.

Spio

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 01:38:24
Svar/Indlæg:
1114/293
nu er der vel snart kun en af dine HD'er tilbage

har selv haft problemer med at min server frøs i tide og utide og det var min ene hd der gjorde det

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 01:54:36
Svar/Indlæg:
6899/119
Tro det eller lad vær, men et defekt CD/DVD drev kan også lave det nummer..har nemlig selv oplevet det..

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 10:33:33
Svar/Indlæg:
116/11
#15 Jeg har givet min Raptor (C-drev) en ordenlig tur m. scandisk og der var intet.
#16 Har testet både CDROM og DVD drev ved enkeltvis at tage strømmen fra den - stadig det samme.

Den crasher nu til sort skærm også lejlighedsvis i WinXP og der har også været et par "rigtige" BSOD. Det virker som det er blevet værre og værre den sidste uge.

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 11:13:24
Svar/Indlæg:
116/11
#15 Jeg har givet min Raptor (C-drev) en ordenlig tur m. scandisk og der var intet. Desuden har jeg prøvet helt at frakoble min anden HDD også med samme resultat.
#16 Har testet både CDROM og DVD drev ved enkeltvis at tage strømmen fra den - stadig det samme.

Den crasher nu til sort skærm også lejlighedsvis i WinXP og der har også været et par "rigtige" BSOD. Det virker som det er blevet værre og værre den sidste uge.

Martino

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 11:17:57
Svar/Indlæg:
59/1
#17 Ved at teste dine cdrom og dvd og andre hder, skal du hive idekablet fra også,har prøvet det også bare ved at tage strøm fra,men fejlen forsvandt først da jeg trak kablet ud af bundkortet.

Mvh. Martino

Iceman

Overclocker
Tilføjet:
13-01-2006 11:43:41
Svar/Indlæg:
19/9
Det kan meget vel være en hdd, har prøvet det samme engang på en anden maskine "Intel", det var min ene disk (maxtor) der lavede ged i det,
har efterfølgende testet den i min nuværende maskine og der er det samme fejl, :l

så kan jo være det..

Mvh Thomas

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 11:52:25
Svar/Indlæg:
3214/18
Prøv at skifte dit SATA-kabel. Der er mange der får BSOD på nogle af de nyere Shuttles pga. at de har leveret dem med SATA-kabler af en elendig kvalitet.

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 13:17:41
Svar/Indlæg:
116/11
#19 OK jeg trak kun HDD IDE kablet ud da jeg testede min lager HDD og ikke da jeg testede IDE drevne (gør jeg når jeg kommer hjem. Så det er ikke min lager HDD. Vil scandisk (kørt under post) ikke rapportere hvis der var fejl på min Raptor systemdisk?
#21 Jo men kan et SATA kable pludseligt blive dårligt når det har virket upåklageligt i 2-3 måneder?

Er der ingen der tror på at det kan være MB?
På et tidspunkt da jeg så i hardwaremonitor i BIOS var V-core 1,5 V og en anden gang jeg gik ind og så var den 1,36 (som forventet når alt er sat til std. i BIOS). Et par gange har min ZoneAlarm Pro spurgt om drwatson.exe skulle have lov til at køre (da jeg gav den lov skete der intet, da jeg forhindrede den crashede win). Jeg er klar over filen kan være inficeret men jeg har ikke kunne finde noget med Kaspersky, Zonealarm eller en on-line scan med Panda (jeg er ret hysterisk med min sikkerhed og kører med alt fuldt opdateret inkl. SP2 så tror ikke den er inficeret).
Desuden har jeg fundet en "ukendt endhed til PCI" i device manageren som jeg er ret sikker på ikke har været der før, jeg har ingen anelse om hvad det er for noget hardware og har ikke enablet nogen nye onboard devices i BIOS. Har slettet den men den bliver fundet igen (men kan ikke installeres). Kan det være denne enhed der lægger mit system ned som jeg beskriver det (husk på det oprindelige problem er at den ikke kan genstarte? Jeg tager mit PCI lydkort (eneste PCI device jeg har) ud når jeg kommer hjem og ser, men alle lyd enheder fungerer fint (også i device manager).

Tak for indput!

Lord

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 15:06:02
Svar/Indlæg:
55/8
hey .. et skud i tågen ... prøv at checke dine kabler .. jeg havde en gang næsten samme fejl .. XP gad kun at starte en gang i mellem .. og jeg testet ALT på krys og tværs .. og købte ny bundkort , ram , Runde IDE kabler , køler .. og imellem jeg sætter lortet i opdager jeg at mit kable til A-drev var i udu ...
:e

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 16:38:21
Svar/Indlæg:
116/11
Nu er CD og DVD drev testet ved at trække både strøm og IDE kabel (på bundkort) ud - samme resultat.
Lydkortet er blevet flået ud - samme resultat.
Der er kontrolleret om alle kabler sidder fast.
Nu mangler jeg snart kun at skifte kabinetblæserne ud x( ;)

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 16:41:27
Svar/Indlæg:
116/11
Nu er CD og DVD drev testet ved at trække både strøm og IDE kabel (på bundkort) ud - samme resultat.

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
13-01-2006 16:51:44
Svar/Indlæg:
116/11

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
14-01-2006 09:12:38
Svar/Indlæg:
116/11
Jeg prøvede også at opdatere BIOS fra 1008 til 1009 bare for at gøre noget. Det hjalp heller ikke. På mandag bestiller jeg et nyt MB så må jeg se om det hjælper.

Nogen der kender rækkefølgen af "instruktioner" under post som kan fortælle hvad der sker efter der er konstateret at der ikke er nogen fourht SATA master? Jeg tænkte det var boot devicen den så leder efter og har prøvet både CD, HDD, og floppy som first boot device uden det har ændret på noget (for at få et hint om hvad der går galt).

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 13:24:48
Svar/Indlæg:
116/11
Nu har jeg købt et DFI SLI-DR Expert MB og testet med. Problemet er så at jeg med det MB ikke kan installere WinXP. Den laver BSOD på vilkårlige tidspunkter under kopiering af filer eller fryser et andet sted under installering af Win. Det sker uafhængigt om der i forvejen var Win installeret på HDD så filsystemet er i orden. Jeg sletter altid partitionen og opretter en ny og formatterer inden.
Jeg kører ikke RAID så jeg skal ikke trykke F6 og installere RAID drivere, jeg har frakoblet min IDE HDD så Win genkender fint min WD Raptor 74 GB (SATA).
Jeg har prøvet min originale WinXP Pro CD, en Win CD slipstreamet med SP2, begge Ballistix RAM stænger i slot 1+3 og 2+4, en 512 MB RAM stang i slot 1/2, en anden spritny 400 GB WD SATA HDD, skiftet SATA kabel, IDE kabel til CD/DVD drev. Prøvet CD og DVD drev enkeltvis, prøvet både med USB mus og PS2 mus.

Det gav mig så ikke rigtigt svar på om det var MB der var noget galt med. Derfor testede jeg en anden CPU med mit oprindelige Asus bundkort. Her var der ingen problemer med at installere WinXP (slipstreamet m. SP2). Til gengæld var min oprindelige fejl der stadig (den med at den bare giver sort skærm når jeg genstarter). Jeg testede også lige om det kunne skyldes blæseren på CPU køleprofilen - det var det ikke. Altså er det mit bundkort, der er defekt - hurra.

Snedig som jeg var satte jeg så det nye DFI bundkort i. Ganske rigtigt kunne jeg boote ind i windows nu hvor den var installeret (kun rå installering ingen drivere/programmer). Dog lavede min Kaspersky antivirus numre med mig så den genstartede hele tiden. Da jeg igen forsøgte at installere WinXP forfra (uden SP2 da jeg har mistanke til at det er den der konflikter med AV og FW) så ville den selvfølgelig ikke installere WinXP - SUK. Denne gang var BSOD fejlmeddelelsen under kopiering af filer: irql_not_less_or_equal, men det er forskelligt fra gang til gang og det er ikke samme sted under Win installationen den laver BSOD.
Med mindre det nye DFI MB også er defekt så kan det efterhånden ikke skyldes hardware fejl og derfor mener jeg det er nogle BIOS instillinger i DFI MB der skal justeres for at den vil acceptere installation af Win XP (32 bit).

Er der nogen der kan hjælpe mig med disse BIOS instillinger eller gennemskue hvad der ellers kan forårsage problemer med at installere WinXP Pro med DFI SLI-DR Expert på en WD Raptor 74GB?

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
21-01-2006 02:29:17
Svar/Indlæg:
116/11
All problems solved (for now 😉
Mht. genstart problem: Asus MB er defekt.
Mht. BSOD under installering af Win m. DFI Expert: Tilslut floppydrev, giv RAM mere juice (fra 2,66 V til 2,77).
Mht. Kasparsky installering: Installer nForce chipset drivere først (samt SP2).
Det holdt hårdt, men jeg er blevet klogere.