Overclocker
Tilføjet:
05-01-2006 15:50:36
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa,
Jeg har søgt på nettet i de sidste par uger for at finde en måde at fixe min laptop til at spille Neverwinter Nights. Men forgæves - nu prøver jeg her...
System specs:
Computer: Intel Celeron CPU, 2.80GHz
Operating System: Windows XP Professional, Service Pack 2
Hard Disk: 100GB (79.8GB free)
RAM: 512MB
Video Card: ATI Radeon Mobility 9000 IGP, VRAM: 128MB
DirectX: 9.0
En smule historie over hvad jeg har prøvet indtil videre: da jeg først fik laptoppen, prøvede vi at installere ATI-driverne, vi fik en fejlmeddelelse under installationen, der sagde at vores kort ikke var VGA kompatibelt, og at vi skulle ordne det først.. Så for en tid var vi ikke i stand til at installere nogen drivere på computeren, altså til ATI kortet. Jeg besluttede at søge omkring på nettet og fandt "Omega drivers" - som åbenbart er drivere der er blevet tweaked en smule, baseret på de originale ATI catalyst drivere. Så jeg forsøgte at downloade nogen af de tidligere Omega drivere, men fik den samme besked. Da jeg kom til version 4.1 forsvandt beskeden og jeg var nu endelig i stand til at installere ATI drivere.
Så starter jeg NwN og kører "configure"
Den gav mig denne configuration:
[OS]
OS=Windows XP v5.1 build 2600 Service Pack 2
Result=2
Skip=0
[Processor]
Type=Intel Pentium IV
Vendor=Intel
NumCPUs=1
Speed=2800
Result=2
Skip=0
[RAM]
RAM=383
Result=2
Skip=0
[Video Card]
Type=MOBILITY RADEON 9000/9100 IGP Series (Omega - whatever version it was)
VRAM=128
Desktop Resolution=800x600
Desktop Color Depth=32
Result=2
Skip=0
[Open GL]
OpenGL Installed=1
OpenGL Version=1.3.1030 WinXP Release
Result=2
Skip=0
[Direct X]
DirectX Installed=1
DirectX Version=DirectX (9.0+) (4.09.00.0904)
DirectX Build=4.09.00.0904
Result=2
Skip=0
Efter at have konfigureret det går jeg ind i spillet. Det går fint med at starte og jeg begynder at bevæge mig igennem forskellige areas. Efter ca. 8 minutter bliver skærmen sort, men min quickslotbar og taskbar er stadig synlige - så jeg crashede egentligt ikke rigtigt. Min FPS (frames per second) er dog gået langt ned og det tager tusind år for min mus at vandre over skærmen og klikke på exit. Herefter blev skærmen sort næsten med det samme efter jeg starter spillet.. Selv efter jeg genstarter spillet...
Jeg tænker nu at siden jeg kunne få computeren til at køre i de 8 minutter, hvor det faktisk var ganske pænt at se på - så må problemet være dybere...
Så jeg besluttede mig for at komme af med Omegadriverne og prøve noget andet. Jeg researcher for en tid på internettet og finder ud af at jeg skal bruge "Drivercleaner" - jeg læser lidt videre og prøver så Drivercleaner. Da jeg tænder min computer for jeg den blå skærm "of death" - der er intet der hjælper og jeg ender med at måtte geninstallere Windows... For at gøre en lang historie kort, jeg geninstallerer Windows og ender så hvor jeg var. Jeg forsøger mig endnu engang med at finde en driver til mit ATI kort på ATI catalyst hjemmesiden - men får kun det samme resultat som før. Så endnu engang vender jeg mig til min kære ven, internettet, og researcher endnu engang... Efter en del læsning finder jeg et "driver mod tool" - der simpelthen konverterer ATI catalysts til at være brugbare sammen med mobility kort (af mystiske årsager understøtter ATI ikke mobility kortene). Jeg downloader "driver mod tool" og.. SUCCESS!!! Jeg kan endelig installere ATI catalyst driveren.
Jeg installerer den seneste nye og forsøger endnu engang at teste NwN. ATI driverne loader ikke spillet normalt, ligesom Omegadriverne gjorde det. Med det samme FPS er elendige - da jeg endelig kommer ind i spillet kan jeg intet foretage mig. Jeg venter en rum tid, og til ingens overraskelse, den sorte skærm kommer igen... Så, jeg finder da ud af at de her Omega drivere gør et eller andet rigtigt... Men hvad det er - og hvordan man får det til at vare ved - har jeg ingen anelse om...
¨
Så jeg smutter på nettet igen og læser mere - jeg tjekker Biowares forums (Bioware er producent af NwN) - jeg laver Google søgninger på nogen der har et ATI mobility 9000. Det ser ud til der er rigtig mange problemer med ATI, men meget få løsninger :(.
Jeg fandt et par løsninger, så som:
Peoples random ideas
- prøv at disable hardware mouse i nwn.ini filen.
- Gå til system32 folderen og kopier Atioglxx.dll filen og put den i din NWN folder.
- Skru ned for alle de pæne ting i spillet (grafik).
- Skru ned for alle dine OpenGL settings.
- Kør spillet i laveste konfiguration.
- Gå til start/run skriv 'regedit', og ændr dine SecondLevelDataCache til 1 i stedet for 0 i HKEY_LOCAL menuen.
Jeg prøvede naturligvis alle disse ideer uden positive resultater for spillet. Jeg er ikke den mest computer-savvy person her på jorden, og det meste af min viden er kommet i løbet af de sidste par uger hvor jeg har sloges med denne her laptop...
Nu prøver jeg så her - og håber der er en af jer der har et godt råd eller en god ide...
På forhånd tusind tak,
PS. Hvis nogen af jeres forslag indebærer at jeg skal ind og lave noget i BIOS eller i foldere som System32, så ville det være skønt med en god guide/walk-through...