SATAl og SATAll engang for alle.

Diverse d.  06. januar. 2006, skrevet af Silent Sniper
Vist: 288 gange.

Silent

Skribent
Tilføjet:
06-01-2006 13:57:43
Svar/Indlæg:
3223/205
Nu vil jeg engang for alle have slået fast om der er noget der hedder SATAll eller ej!

Jeg er selv af den overbevisning om, at det ikke hedder SATAll.
Har haft en lille snak med en af mine bekendte, og han påstår at det hedder SATAll, han siger at det står på deres egen side.

Har søgt på forummet, har dog også fundet forskellige tråde, det jeg savner er dokumentation omkring hvad det hedder det ene eller andet!

Mere så jeg kan smide det direkte i hovedet på ham :e
Såvidt jeg ved var SATA ll tidligere navnet på organisationen.

Kom så med alle guldkorn :)

JacobHL

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2006 14:05:32
Svar/Indlæg:
1776/116
SATA2 var tidligere en vedtaget standart som blev fjernet igen, officielt er forskellen SATA150 og SATA300, altså henholdsvis SATA1 og SATA2.

Folk har bare taget navnet sata2 til sig på trods af at det ikke er en officiel standart.

Big_BEN

Superbruger
Tilføjet:
06-01-2006 14:05:36
Svar/Indlæg:
416/49
Ja jeg mente nu også at Sata 2 var/er ingen ting. SÅ jeg bestemte mig for lige at surfe deres site igennem, www.sata-io.org . Jeg må sige at jeg blev overrasket, se dette:

What is the difference between SATA 1.0 and SATA II specifications?
SATA II is the next set of SATA specifications after the initial SATA specification was written. SATA II specifications provide additional enhancements to SATA, delivered in increments. The first increment, called “SATA II: Extensions to SATA 1.0” was released in 2H 2002 and focused on the immediate needs for the server and network storage segments. Additional increments of the specification will focus on enhanced cabling, fan-out and failover capabilities and next generation signaling speeds. At IDF Spring 2003, two incremental developments were announced: a SATA II Port Multiplier specification release candidate and the completion and pending adoption of the SATA II Cables and Connectors Volume 1 specification.

Noget tyder åbenbart på at der er noget der hedder Sata 2.

Silent

Skribent
Tilføjet:
06-01-2006 14:07:16
Svar/Indlæg:
3223/205
hmm ja okay, så ser det jo ud til at han har ret :x

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
06-01-2006 14:11:34
Svar/Indlæg:
10398/435
SATA er en "Standard" for hardware.. Under denne standard ligger NCQ, 3Gb/s og Staggered Spin-up osv.. Alle disse såkaldte SATA2 ting falder altså under SATA standarden... SATA2 en markedsgimmik...

palle

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2006 15:07:56
Svar/Indlæg:
2307/37
Hvis folk skulle være i tvivl, så kan de jo læse sata-io's egen forklaring her: http://www.sata-io.org/namingg...

Blandt andet:

"Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s
The term SATA II has grown in popularity as the moniker for the SATA 3Gb/s data transfer rate, causing great confusion with customers because, quite simply, it's a misnomer.

The first step toward a better understanding of SATA is to know that SATA II is not the brand name for SATA's 3Gb/s data transfer rate, but the name of the organization formed to author the SATA specifications. The group has since changed names, to the Serial ATA International Organization, or SATA-IO.

The 3Gb/s capability is just one of many defined by the former SATA II committee, but because it is among the most prominent features, 3Gb/s has become synonymous with SATA II. Hence, the source of the confusion."

Jeg har i øvrigt skrevet en del om det i forskellige tråde her på det sidste. F.eks.:

"SATA er som sådan ikke nogen standard, men mere et katalog af valgfrie muligheder, som de enkelte producenter kan vælge og vrage i mellem. SATA ll var tidligere navnet på organisationen, der står for udviklingen af SATA standarden, men pga. forviringen omkring navnet har de siden taget navneforandring til SATA-IO.

Det vil sige, at du kan købe en SATA disk, der understøtter NCQ, men ikke 3 Gb/s. Eller omvendt en harddisk, der understøtter 3 Gb/s, men ikke NCQ. Som eksempel på en harddisk med NCQ og 150 MB/s datarate (1,5 Gb/s kabling) er den spritnye WD1500 Raptor. NCQ blev i øvrigt tilføjet som mulighed i SATA standarden helt tilbage i 2003 lang tid før den nye høje hastigheder blev lanceret.

Iøvrigt repræsenterer 3 Gb/s kablingen, mens specifikationen for harddiskens datarate er 300 MB/s."

Jeg har desuden forsøgt at forklare, hvad de forskellige termer som 1,5 Gb/s vs. 150 MB/s og 3 Gb/s vs. 300 MB/s dækker over:

"Ultra ATA bussen er 16 bit parallel og er i stand til sende to bytes data pr. clock. SATA er "kun" i stand til at sende én bit pr. clock, men kan køre ved meget højere frekvenser end PATA og kan dermed kompensere for den manglende parallelisme. SATA blev introduceret med en båndbredde på 1500 Mb/s (MegaBits/s) eller 1,5 Gb/s. Men fordi data er encodet ved brug af 8b/10b encoding (teknisk: 80% effektivt encoding brugt ved digital differentiale signaler for at fastholde et konstant gennemsnit), så er den effektive maksimale datarate 150 MB/S (MegaBytes/s).

I regnestykket skal altså bruges:

1500 Mhz clock
1 bit pr. clock
80 % effektivitet pga. 8b10b encoding
8 bits pr. byte

Dvs. 1500 Mb/s / 8 b/B * 80% = 150 MB/s

Eller for nyere drev med 3 Gb/s ~ 300 MB/s

3000 Mb/s / 8 b/B * 80% = 300 MB/s

Båndbredden i systemet og dermed i kablingen er altså i bund og grund højere, fordi der bruges en 8b/10 encoding, der udmønter sig i 80% effektiv ydelse af båndbredden."

Altså kan man ikke bruge begrebet SATA2 til en hujende fis. Man er nødt til at kigge på den enkelte controllers/harddiskes specifikationer for at se, hvor mange af SATA-IO organisationens specifikationer, der understøttes.