Sjov skolelærer/it-lærer..

Hyggehjørnet d.  11. januar. 2006, skrevet af XinqX
Vist: 429 gange.

XinqX

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2006 21:05:12
Svar/Indlæg:
92/19
Her i dag sad jeg på bibloteket og en af mine venner spurgte hvor meget den nye computer skolen lige har købt kostede og hvad der var i...

så siger han det er en kraftig computer..

men her hænger det ikke sammen for så går han ind i ''media center'' fordi han troede at vi troede at den så var mega god...

Så sagde han at det ikke har så meget hardwaren af gøre óm en computer er god, men den måde den er sat op på (var ved at dø af grin :) ) og vi fik da os et kig på systemoplysningerne...

dele vi nåede at se:
p4 3.0ghz
1024 mb ram
6200 gfx

han sagde at det gfx var noget af det kraftigste på market lige nu (var ved at flippe ud af grin da jeg så det var en 6200 og han sagde det var noget af det kraftigste på market.. en ting er sikkert altid lyt når folk snakker om computer ikke rigtig ved hvad der er godt og hvad der er dårligt når vi snakker ''kraftig'' computer) :e

Nosferatu

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2006 21:13:30
Svar/Indlæg:
2029/63
Elsker når folk spiller kloge på computere oog man så kan pilde dem fra hinanden. :p

XinqX

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2006 21:27:13
Svar/Indlæg:
92/19
Jeg kom lige i tanke om en ting mere han sagde: det er noget af den alle nyeste teknologie det findes...

Den mand kan bare ikke finde ud af det og så er han den som skulle være den klogeste til IT på hele skolen (som ikke kan passe hvis han ik ved har der er krafitgt og hvad der ikke er, og hvad der er nyt og hvad der ikke er nyt)

-GeeK-

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2006 21:37:25
Svar/Indlæg:
229/9
Sådan er det tit. Hvorfor ikke lade eleverne overtage skolens netværk :e Alle de sys admins jeg har kendt ( fra skoler ) er nogle noobs. Faktisk lidt trist. :l

|Ash

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2006 22:06:18
Svar/Indlæg:
2694/107
Når det nu er en skolePC. hvorfor skal der så være et vildt grafikkort i?

/Ash

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2006 22:21:12
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er da meget fede comps i har der på skolen.. de fleste på mit gym er pIII, der er sågar PentiumI-maskiner :o

Men ja, jeg kan kun være enig med -geek- :e

Har også haft en hurtig "samtale" med den IT-ansvarlige hvor jeg går. Spurgte om jeg skulle logge af, eller slukke computeren da de skulle til at låse af..

"Du kan bare trykke på tænd/sluk knappen, så lukker den ned helt automatisk.. det kan de nye computere - smart, ikke ?"

Hvorefter jeg tænker: ".. herregud, han ved jo ikke bedre :00"
:e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
11-01-2006 22:27:13
Svar/Indlæg:
1881/217

Øhmmm... Nåh? - og lad mig lige tilføje - TAK! :x

Hilsen SysAdm på en Handelsskole - n00b?! :l

XinqX

Overclocker
Tilføjet:
11-01-2006 22:32:24
Svar/Indlæg:
92/19
5# haha han er sku da for dum...

det skal så lige siges at det kun er den bedste computer på hele skolen alle de andre er kun pIII 334mhz eller der omkring...

computeren skal bruges til video film, der er bare et rimelig stort problem med den computer.. de har ikke noget tv-stik i den:/
Den skole jeg går på vil ikke have at der er noget ulovligt på den... selv om der var en fra min klasse der lige skulle prøve bearshare på en af de gamle computer som køre over komunens net og det hele blev fucked up :e

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2006 06:31:39
Svar/Indlæg:
1881/217
Nu er det sådan med Sysadm-folk, at hardware ikke er det de vejer mest i, når snakken falder på computere.
Derimod, er det software, som de har stor kendskab til - netværks opbygning, server software, ect.

Når din IT-Ansvarlige siger det, så er der faktisk noget om snakken.
Når du trykker på Power (tænd/sluk) knappen, så logger Windows dig af på normal vis (gemmer din indstillinger, dokumenter. osv), hvor efter den lukker ned, og harddisken kører pickuppen i hvile-position, så maskinen kan startes på normal vis næste gang den tændes.

På et fornuftigt opsat netværk med mange brugere, er brugeren ikke admin, hverken globalt eller lokalt, dvs. at brugeren ikke kan skriv, modificere eller slette filer, som er uden for brugerens Profil.
Når så du trykker på Power knappen for at lukke maskinen ned, så sletter du ikke nogle Windows filer, da NTFS filsystemet ikke tillader det.

Det eneste der har mulighed for at blive slettet, er filer i bootsektoren, da de ikke er rettigheds-restruktive.

Hvis det så sker, at maskinen er software-død, så køres der da bare et nyt Image ned på den - no big deal, så er maskinen i luften igen på normal vis i løbet af 2-3 timer.

Hvis maskinen er hardware-død - ja, så ringer man da bare til Dell, HP eller IBM (alt efter, hvor man har købt de maskiner), så kommer de og laver dem eller bytter.
Sysadm folk med respekt for sig selv og sin arbejdsplads bygger ikke selv de maskiner brugeren bruger, da de får mange tæsk.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2006 10:46:27
Svar/Indlæg:
6052/189
#8:

Skulle lige til at skrive det samme ( ang. Hardware vs Netværk ).

Som OC'er kan man sagtens pwne en sysadmin på hardware-viden, men når det gælder opsætning af domæne-controllere med ISA-server, så er det os der bukker under.

så #7 prøv at vise bare en sjat respekt. Meget muligt din skoles sys-admin ik ved en roe om hardware, men han magter fandme software mere end nu nogensinde kommer til. :l

_Letni

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2006 16:59:53
Svar/Indlæg:
3083/261
5# ja dem oppe i min klasse er nu heller ikke noget at prale af.
da at det kun er et par celeron maskiner og en pentium 3
og den hurtigeste er en celly 950 mhz
den næst hurtigste er en celly 900 mhz
og den langsommeste er en pentium 3 5xx mhz.

og de to af dem er lidt langsomme i optrækket

og så den sidste 5xx mhz den er ikke bare lidt langsom men den er så ekstrem langsom

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2006 19:35:11
Svar/Indlæg:
14079/622
->#8
Selvfølgelig.. min maskine gør det samme..:)

Min pointe ligger mere i den "entusiasme" undertegnede viste, overfor den funktion. Det er...bare set før ;)

Men ja, du kan have ret i at deres knowhow mht hardware, kan være lidt ligegyldig

Mentos3

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2006 15:44:49
Svar/Indlæg:
4230/89
#3, hvis du har været på teknisk skole i Esbjerg, vil du vide at der faktisk er en del Elever med i "IT-Styrelsen" ;)
(bare en praktsik information)...

#9 ja de ved ALT for meget sofware relateret :e
og de owner nok de fleste i ISA Serverer, ol.
men der er ikke nogen som tager mig i opsætning af VPN, eller RAS ;)

The

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2006 16:56:52
Svar/Indlæg:
2651/179
Vi har p4 1.6 ghz pc'er og en enkelt med 3 ghz cpu. De fungerer skam fint nok. De kører winxp også har de optisk mus.

Mvh.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 03:23:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Stil den sejrsskammel hen i skabet, og fold papirhatten sammen ;)

Det kan godt være "IT-ansvarlige" (no offence Mr. Hottie ;) :r) - generelt set - måske ikke tilsyneladende har den store forstand på computere.

Men meget af den han siger er ikke løgn. Det er faktisk en kraftig computer, at så majoriteten af brugerne herinde synes noget andet, er jo en helt anden sag :D

Tænk lige på, at "vi" (uhada, hele 5.000 supernørder) er vant til en lidt anden standard, når det gælder computere. Men husk så også lige, at vi udgør en meget lille del af den samlede danske befolkning for hvem MHz og GB ikke tæller så meget. Bare det funger! :e

Computerne på skolen skal jo ikke ligefrem køre 3DsMax og 3Dmark (eller generelt, noget der involverer "3D"), hvorfor så betale ekstra for noget man ikke bruger?

I dén henseende, er det jo faktisk en ret kraftig computer. Det kunne være meget interessant med en form for demografisk eller blot en statestik over den gennemsnitlige danske computer.

Så vil du hurtigt opdage, hvor mange integrerede grafikkortløsninger og "mindre" grafikkort der sidder i de fleste computere :)

Teknologien der sidder i jeres computer, er utvivlsomt heller ikke af ypperste high-end kvalitet, men det er faktisk rimelig moderne. At "vi" så anser et 6 mdr. gammelt grafikkort for "forældet", er jo så bare vores kæphest.

For den IT-ansvarlige er det nok vigtigere med en komplet fungerende softwarepakke og noget netværk der kører 24/7, og ikke bare en maskine der leverer en topscore i 3Dmark eller top-FPS i 'Half-Life 2'. Husk det, næste gang du disher en computer eller en anden persons holdning til vedkommendes system ;)

XinqX

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2006 13:25:26
Svar/Indlæg:
92/19
Denne tråd var heller ikke til at gøre nogle sure eller noget, men mere til at dele nogle sjove tider hvor man har hørt på skole admin som ikke lige havde helt ''styr'' på det(siger ikke han ikke havde styr på det) og kunne ikke lade vær med at lave den da jeg synes der var rimelig fun at høre på ham...

men 8# du har sikkert ret, tror os at de har mere forstand på software delen er jeg kommer til, dertil 14# ja jeg ved heller ikke lige hvad der er de skal bruger til, men en ting er sikkert de skal ikke bruger til 3dmarkxx, memtest ovs...

Huddy

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 13:47:41
Svar/Indlæg:
1881/217

Non taken Herr. NN ;)

Vil godt lige tilføje til det jeg tidligere har skrevet, at maskiner som skoler vælger at købe (uanset hastighed, model, producent indhold og bla bla bla) aldrig bliver behandlet særligt pænt.
Også er det sådan set ligemeget om den har 40.000 FPS i Word, Excel, eller hvad maskinen nu bencher i Word.
En skole-indkøbt PC´er kommer alligevel aldrig til at yde 100% load i andet end Windows.

Det var heller ikke fordi, at jeg ville trashe din tråd, men efter at have læst flere indlæg i den, følte mig nødsaget til at bide fra mig, da Sysadm folk bliver sparket i kuglerne i tråden.

Tro det eller ej, en Sysadm´s værste fjene, er ret faktisk eleverne, da de ikke behandler maskinerne særligt pænt - hardware som software.

:)

XinqX

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2006 18:49:25
Svar/Indlæg:
92/19
16# kender det godt, sidste år var der en fra min klasse som vippede med et af de borden hvor en af computerne stod på og så faldt den ned.. underligt nok er der ikke noget galdt med den, det siger lidt om hvor holdbare sådan nogle skolecomputere er, men det kunne jo os bare være ren held at den ikke gik i stykker