Nu er det sådan med Sysadm-folk, at hardware ikke er det de vejer mest i, når snakken falder på computere.
Derimod, er det software, som de har stor kendskab til - netværks opbygning, server software, ect.
#5
Når din IT-Ansvarlige siger det, så er der faktisk noget om snakken.
Når du trykker på Power (tænd/sluk) knappen, så logger Windows dig af på normal vis (gemmer din indstillinger, dokumenter. osv), hvor efter den lukker ned, og harddisken kører pickuppen i hvile-position, så maskinen kan startes på normal vis næste gang den tændes.
På et fornuftigt opsat netværk med mange brugere, er brugeren ikke admin, hverken globalt eller lokalt, dvs. at brugeren ikke kan skriv, modificere eller slette filer, som er uden for brugerens Profil.
Når så du trykker på Power knappen for at lukke maskinen ned, så sletter du ikke nogle Windows filer, da NTFS filsystemet ikke tillader det.
Det eneste der har mulighed for at blive slettet, er filer i bootsektoren, da de ikke er rettigheds-restruktive.
Hvis det så sker, at maskinen er software-død, så køres der da bare et nyt Image ned på den - no big deal, så er maskinen i luften igen på normal vis i løbet af 2-3 timer.
Hvis maskinen er hardware-død - ja, så ringer man da bare til Dell, HP eller IBM (alt efter, hvor man har købt de maskiner), så kommer de og laver dem eller bytter.
Sysadm folk med respekt for sig selv og sin arbejdsplads bygger ikke selv de maskiner brugeren bruger, da de får mange tæsk.