Digicam - Anbefalinger?

Hyggehjørnet d.  12. januar. 2006, skrevet af Woodgnome
Vist: 266 gange.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2006 20:07:49
Svar/Indlæg:
1888/560
Jeg havde tænkt mig at give et sted imellem 2-3.000. Opløsning på max. 2048x1536 (eller deromkring) er helt fint. Vil hellere have der er brugt lidt flere penge på optimere andre steder.

En af de få ting som der SKAL være, er manuel indstilling af hvidbalance, da jeg hader billeder hvor kameraet ikke selv fatter at indstille det korrekt. God performance ved nærbilleder er også af vigtighed (kan dog klares med høj opløsning på lidt større afstand) og så er en god anti-ryste funktion også velkommen. Lyd og videooptagelser er ikke vigtigt.

Indstilling af lukketid, blænde osv. må der også gerne være, men det er ikke et must.

Filformat er ikke vigtigt, men hvis det ikke kan tage billeder uden at introducere let synlige komprimeringsartifacts, så er det ikke af interesse.

Og så må det selvfølgelig gerne være lidt brugervenligt, da de gamle sikkert vil låne det ;)

Indtil videre har Sajmon anbefalet et Canon Powershot A410, hvad har i andre at sige?

Praktiske ting:
Skal kunne bruge SD kort.
Opladeligt batteri (bare det ikke bruger standard batterier).
Størrelse behøves ikke være ultra lille. Bare man kan have det i inderlommen af en jakke eller lignende.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
14-01-2006 17:07:01
Svar/Indlæg:
7881/1165
ingen vil åbentbart hjælpe... :00
Du må godt låne mit fuji-cam :D

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2006 17:58:15
Svar/Indlæg:
1888/560
#1 næ, alle herinde er nogle RØVHULLER :e :e

Har dog fået læst lidt selv og fundet nogle gode bud. Canons A610 bliver nok det der vinder, på trods af at det er med batterier, da det bare er bedre end konkurrenterne.

Det har mangler faktisk kun antiryste funktionen og så er det lidt stort. Til gengæld er billedkvaliteten i top på de samples jeg har set.

Ricoh R3 har masser af specs, hvidvinkel, rigtig god makro, antiryste, ekstremt hurtigt og til både AA batterier og Lithium-Ion. Faktisk et langt bedre kamera på papiret end konkurrenterne... Det tager bare billeder af lort, så det er dumpet medmindre jeg kan låne det fra en butik og prøve det selv.

Panasonic FX8/FX9 skulle ifølge Vejgaard Foto have langt bedre objektiv end Canon kameraerne, men det tror jeg nok lige jeg tager med et gran salt efter at have set billeder. Nogle steder er de gode, andre steder er de ikke. Til gengæld har det også en rimelig række specs, bl.a. antiryst, men jeg er skeptisk overfor det. Størrelsen er minimal. Hvis jeg kan låne det i en shop, så er det helt klart noget, der skal undersøges nærmere.

Derudover var der Fuji D10/D11, Fuji E550 og et Olympus, men dem droppede jeg pga. de skal bruge XD kort og jeg har et 512 MB SD kort liggende... D11 havde ellers en fin lille funktion, der gjorde, at man kunne tage billeder uden blitz og samtidig få et billede, der havde nogenunde samme skarphed som med blitz.

Nikon Coolpix 7900 virkede også ganske rimeligt, men reviews peger på, at det er umuligt at fokusere i dæmpet belysning og lidt for stor komprimering af billederne, selv ved fineste indstilling.

Ellers skal jeg lige have undersøgt Canons IXUS serie, da der skulle være noget, der kan matche A610, men med Lithium-Ion batteri.