Den ideelle NAS-enhed?

Diverse d.  12. januar. 2006, skrevet af System
Vist: 367 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
12-01-2006 20:12:36
Svar/Indlæg:
0/11005
Hej,

For nylig oplevede jeg påny, at en af mine harddiske (en Maxtor OneTouch II 300GB USB2.0) indeholdende en lang række vigtige data døde. Derfor har jeg nu endegyldigt besluttet mig for at erhverve mig en NAS-enhed (Network Attached Storage, altså en harddisk, man tilsluttet netværket). Det er min hensigt at lade den "mirror" data fra en eller flere diske og lade dem være centralt tilgængelige i huset (det er ikke til business-brug, kun til egne personlige behov og brug).

Mine krav er som følger:

- Skal mindst have 300GB kapacitet
- Skal være så billig som mulig, men i princippet er prisen underordnet, så længe det ikke er en afsindigt dyr enterprise-løsning
- Skal helst kunne tilgås via FTP
- Må meget gerne have en solud backup-funktion eller -software (men I er naturligvis hjerteligt velkomne til at anbefale tredjeparts-løsninger!)
- Skal have et hurtigt Ethernet-interface, eftersom jeg har set mange NAS-enheder med afskyeligt langsomme netforbindelser
- Skal helst have en form for strømbesparende mode, da den muligvis vil skulle stå tændt døgnet rundt i lange perioder ad gangen

Lige nu har jeg kig på Maxtor's Shared Storage Drive samt lignende løsninger fra Seagate, Iomega, Western Digital osv. Jeg vil helst ikke købe en boks som man selv sætter en intern harddisk i.

Enhver anbefaling, ide, personlig oplevelse osv. er meget velkommen! 🙂

På forhånd tak!
SimTex

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2006 20:24:24
Svar/Indlæg:
527/21
Nu er det ikke lige et emne jeg ved afsindigt meget om, men eftersigne skulle Linksys Network Storage Link meget populær den har i hvert fald fået mange gode ord med på vejen i diverse anmeldelser, og derudover har den en fornuftig pris. Det kræver dog, kunne jeg forestille mig, at du har mod på lidt modding hvis den skal køre optimalt, men der skulle være et helt community til at hjælpe dig med det, så mon ikke du kan finde en løsning.
Du kan kigge på toms test her:
http://www.tomsnetworking.com/...

Alternativt kan man f.eks. jo også anvende en xbox eller en gammel computer, begge løsning vil i hvert fald ofte være billigere end de forkrommede NAS alternativer.

Men held og lykke med jagten.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
12-01-2006 20:30:26
Svar/Indlæg:
4120/115
Maxtor laver vist også en onetouch med NAS funktion... Men tror nu det bliver en meget dårlig ide at køre mirror! Prøv istedet at lave en scheduled backup, eller en synkronisering ved logon/logoff 😉 tror sku du bliver træt af at skulle sidde konstant og vente på at den bliver spejlet...

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
12-01-2006 22:34:03
Svar/Indlæg:
389/13
www.kurobox.com

Open source og den rykker bare.

Du skal selv smide disk i, men du kan få den til at lave kaffe....

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 15:03:30
Svar/Indlæg:
95/2
#5: Er det en du har og har du så købt den på den side du linker til?

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2006 19:08:16
Svar/Indlæg:
389/13
Jeg købte den hos Revogear, men jeg mener at det er samme firma.

Den virker som NAS "out of the box" men det fede ved netop Kuroboxen er at den er open source.

Tjek Toms hardware - De har testet den på et tidspunkt.

Hvis man rigtig skal lege med den er det en klar fordel at have kendskab til Linux, men så kan man oxo få den til at spille med SQL, Apache, Webcams osv osv.

Det er faktisk en mini-pc, med de muligheder der er, uden at man har VGA output.....

Tjek det forskellige forums, det er ufatteligt hvad folk har fået Kuro'en til at gøre

Sød lille satan :e

Hvidgaard

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 19:40:44
Svar/Indlæg:
1548/24
#0 du kunne evt overveje at køre en gammel pc (400-500Mhz) som filserver i stedet. Så har du også alle muligheder for at lave mirror eller raid 5.

Personligt har jeg en server der kører raid 5 over 4x250gb diske og disse er så delte som et netværksdrev. Det kræver jo self at du vil sætte dig lidt ind i linux og samba, men når det spiller har man en rigtig fed fornemmelse :e

og vigtigst af alt:
-du kan få alt det plads du køber dig til.
-det dyreste er harddiskene (som du skal have under alle omstændigheder)
-du kan opsætte ftp uden problemer
-du kan få 4x1Gbit bare for at blære dig
-en 400-500 Mhz bruger ikke meget strøm, og den kan slukke for diskene når de ikke bliver brugt :)

Ormen

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 23:30:11
Svar/Indlæg:
95/2
#7: Men de leverer also også til DK?

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
16-01-2006 10:27:46
Svar/Indlæg:
4033/364
diskstation fra Synology er også et udemærket valg.. de er pt. igang med en ny firmware der bla. har mySQL og PHP :)