Uddannelse. Hvad gjorde i?

Diverse d.  13. januar. 2006, skrevet af System
Vist: 367 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2006 11:06:52
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa, jeg har lige et spørgsmål.

Hvordan har i fået jeres viden?
Er det selvlært eller har i IT uddanelser? hvis ja hvilke?

Jeg kunne godt tænke mig at være sådan en der vedligeholder, og kommer ud til firmaer kunder og sætter deres ting op eller reparerer, udskifter osv...

Jeg kan bare kun desværre kun lige de basale ting... Så ville gerne uddanne mig klogere? eller Elevplads?

Kunne jo være nogle havde gjort noget smart og ville lære fra sig :)

På forhånd tak!

Thomas
!-!Shake!-!
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 11:49:24
Svar/Indlæg:
3944/384
Man lærer meget ved bare og lege med det selv, og når der så er noget man ikke kan finde ud af opretter man en tråd herinde og så har man lært det, og ved hvad man skal gøre næste gang :)
Men du skal nok bruge nogle år herinde før du kommer på et prof. plan... :)



Bettesp
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2006 12:16:47
Svar/Indlæg:
109/47

Du kan da få uddannelse som Datamatiker?
De laver sådan nogel ting ;)

Alt det jeg kan med puter har jeg lært, ved enten selv at rode med det eller spørge her inde.. Og resten har jeg lært af The-nax!
:e

Men giver Shake ret i at du nok skal bruge nogle år her inde før du bliver prof.. :)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2006 12:25:36
Svar/Indlæg:
14079/622
->#0

Selvlært... at være meget inde på oc.dk og diverse hardwaresites, lærer man en hel del af. :)
Kan man ikke tage en uddannelse som IT-supporter..jeg mener de laver sådan nogle ting.

->#2
Datamatikere laver da helt andre ting ? med programmering og sådan noget.

Jeg mener da at min fætter er datamatiker, men han ved mindre om hardware end jeg gør..



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
13-01-2006 12:27:21
Svar/Indlæg:
14079/622
Nu ved jeg ikke hvor du kommer fra, men der er et sted hvor man kan få rådgivning om uddannelser osv. inde i Fiolstrædet, altså inde ved strøget.
Det er der sikkert også andre steder i landet.. prøv at tage ind sådan et sted :i



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 12:33:40
Svar/Indlæg:
6052/189
Jeg har bare leget og rodet med tingene og suget viden til mig.

Det er langtfra alle herinde der har en uddannelse der omhandler IT.

Mvh



foo
 
Elitebruger
Tilføjet:
13-01-2006 14:22:49
Svar/Indlæg:
1685/240
det er næsten umuligt at få læreplads som IT-supporter, som ellers er dem der supporterer PC'er...

Datateknikere, som arbejder næsten udelukkende med netværk, er ligeledes næsten umuligt at få læreplads indefor...

For mit eget vedkommende er manget at det selvlært, og ellers har jeg spurgt rundt omkring...



Mentos3
 
Elitebruger
Tilføjet:
14-01-2006 21:52:38
Svar/Indlæg:
4230/89
Selvlært er Vellært!
jeg fik min første computer som 8årig, og var helt oppe at køre da jeg selv fandt ud af at skifte RAM:o,(har så altid haft en utroelig trang til at pille ting fra hinanden:r)

og så har det bare udviklet sig siden, jeg plejer gerne at sikre mig det ikke er HELT galt, inden jeg begynder at pille ved noget...
og der findes jo ikke en badre læremester end erfaring...
der vil selvfølgelig gå en del Hardware til gennem tiden:00
men så ved man hvad man skal, og IKKE skal..!

#6
hvis det er fordi man gerne vil arbejde med Netværk, servere, o.l. så kan man starte med at tage en uddannelse som elektrikker, og vælge et speciale der hedder "Data- og Kommunikation"...

så når man så er færdig med det, er det pludselig særdeles nemt at finde læreplads som Datateknikker...
(det er det jeg er i gang med ;) )



Nosferatu
 
Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 01:04:31
Svar/Indlæg:
2029/63
Det er ikke så svært at finde læreplads mere. Der er stadigvæk en masse der søger, men eftersom man lige har skiftet over og nu køre efter en ny reform er uddanelsen It-supporter og datatekniker 2 HELT forskellige ting.

Det kan lade sig gøre at finde en læreplads, elevplads. Men der skal arbejdes hårdt på det og man skal forstå at det ikke bare er en ansøgning men en kamp for at blive lagt mærke til.

Jeg ville anbefale dig at tage datatekniker som jeg selv gør.

Vi arbejder med Cisco som er netværk og microsoft.

Win XP, Win 2003 server. 1/4 af uddanelsen er hvad du selv vælger og nettop det der gør dig anderledes.



Spook
 
Superbruger
Tilføjet:
15-01-2006 18:29:27
Svar/Indlæg:
21/3
Jeg er udlært IT-supporter, og det kræver sq blod, sved og tårer. Først tog det 4 måneder med u-opfordrede ansøgninger (sendte ~50/ugen), mens jeg passede et lortejob på en fabrik. Da der så var gevinst måtte vi flytte efter det, jeg boede i Silkeborg, og fik læreplads i Odense. Så vær indstillede på at lærepladserne IKKE hænger på træerne, og vær ikke bange for at flytte efter det.

Når så lærepladsen er i hus, skal der knokles. Du er langt fra den eneste der kommer ud med den uddannelse, så en måde at skille sig ud er at lande nogle gode karakterer. Det laveste snit jeg fik efter et skoleophold var 10,0 (til svendeprøven, DOH), ellers lå jeg mellem 11 og 13. Materialet er ikke sværere end en nørd der ikke er bange for at knokle igennem godt kan hive gode karakterer hjem.

Umiddelbart efter min uddannelse fik jeg job hos www.m-e.dk som tekniker. At jobbe hos HW-butikker kan IKKE anbefales. Stress-faktoren er i top, lønnen er i bund. Efter et halvt år hos dem fik jeg en midllertidig stilling hos Århus Sygehus, 7 månder til en anstændig løn, 21000 (brutto). Min sidste arbejdsdag hos dem bliver d. 31/1, og 1/2 starter jeg i en større privat virksomhed. Her er lønnen 24K (brutto), men da de har en række svært kritiske servere kørende (vagtvirksomhed), er der et vagttillæg... 13K.

Så hang in there! Jeg var ved at brække mig i php og bus-specifikationer for lidt over et år siden, nu skal jeg starte i nyt job til 37.000 om måneden. Men så får jeg også bærbar, ADSL, og mobiltelefon.

Hov... jeg er forresten 24 :)