OEM

Software d.  15. januar. 2006, skrevet af Jam The Man
Vist: 164 gange.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 17:59:18
Svar/Indlæg:
976/138
Mojn

Ville bare lige høre hvad det helt præcist er OEM gør. Hvis jeg har forstået det ret er det bare en version af noget software som man kun kan købe sammen med noget hardware, oftest med en helt ny maskine.

Spørgsmålet er så om XP låser sig til det hardware man har i under første installation eller om forhandleren bare kun må sælge den sammen med noget hardware?

_Letni

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 18:15:57
Svar/Indlæg:
3090/261
så vidt at jeg ved så må man kun bruge det på den computer at det er købt sammen med.

nAlen

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 19:17:20
Svar/Indlæg:
687/9
OEM er software der kun må sælges sammen med andet hw..

I win regi, er det som oftest noget "ligegyldigt", ala en mus/tastalatur etc.

Og hvis du så en dag skifter musen, må du ikke bruge det pågældende software længere.

Sådan er ihvertfald det jeg har forstået.

Jam

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 20:32:19
Svar/Indlæg:
976/138
#2 Ja ok. Altså hvis jeg køber det med et lydkort og bruger det lydkort i min næste pc så burde det altså ikke være noget problem.

Har bare hørt et eller andet med at XP låste sig til hardware konfigurationen og hvis man så skiftede gfx så kunne det ikke bruges mere.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
15-01-2006 22:09:22
Svar/Indlæg:
1900/33
#3 Så ringer du bare ind og får låst den op!

Har jeg gjort masser af gange!

/Lars

foo

Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2006 11:14:56
Svar/Indlæg:
1685/240
OEM: Original Equipment Manufacterer

Det betyder i alt sin enkelthed at den del, eller det software skal bruges i en (i dette tilfælde) PC, som bliver samlet og solgt under et andet navn...

ATi har haft (ved ikke om de stadig har) et kæmpe OEM segment, hvor de solgte bunker af GFX til firmaer som feks. Dell, som så smed dem i deres konfigurationer, og solgte dem som Dell, altså folk vidste for så vidt ikke det var ATi der var leverandør af GFX, og på den måde er det OEM...

Producerer man noget, og sælger den ene ting som man har lavet er det ikke OEM, sælger man det til en anden producent som så bruger det i deres produkt, er det OEM...

\\foo`

PS: Hvis man derimod laver et produkt som bruges til at producere et anet produkt (altså hvor ens kunde brugre det i sin produktion) kaldes det IEM: Industrial End-user Market... Bare til info :)