Nem mini-server... Hvordan?

Diverse d.  15. januar. 2006, skrevet af Spook
Vist: 227 gange.

Spook

Superbruger
Tilføjet:
15-01-2006 20:25:08
Svar/Indlæg:
21/3
Jeg overvejer at pensionere min nuværende server... Et grimt midi-tower der står under skrivebordet og brummer med SuSE 10. Jeg har luret lidt på Kuro-Box, men det kommer vidst til at kræve at man selv lige skriver skidtet fra start, hvis den skal leve op til mine krav. Som jeg da hellere lige må poste her:

- Nem
- Lille
- Lavt strømforbrug
- Skal kunne være mail- web- ftp- og filserver.

Den skal helst bare være en minimal kasse med plads til en 3,5" disk og et netstik til web-interface.

Gode forslag er velkomne!

SGP

Overclocker
Tilføjet:
15-01-2006 20:50:43
Svar/Indlæg:
251/32
en xbox passer jo lige til målet ;)

Spook

Superbruger
Tilføjet:
16-01-2006 14:21:29
Svar/Indlæg:
21/3
Hehe... ved nu ikke lige om jeg skal have en krydskasse i huset ;)

Har smidt SME server på en testspand, og det kører helt kanon. Mail virker f.eks. lige med det samme, og det er generelt meget let at få til at køre. Nu skal jeg bare lige finde en nem måde at styre ftp-adgang og Samba, og så kan vi finde ud af noget med at få det på en "rigtig" spand!

SGP

Overclocker
Tilføjet:
16-01-2006 23:51:09
Svar/Indlæg:
251/32
tjo, men kan nu ikke se hvad der er galt med en xbox det er jo i bund og grund en helt almindelig maskine på 750 mhz hvis jeg husker rigtigt, der skal jo bare større disk i og så installeres linux, eventuelt sætte mus og tastatur til hvis man ikke kører en form for fjernskrivebord.. den larmer ikke super meget og er lille, samtidig er det jo et lille mediecenter..

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2006 00:01:04
Svar/Indlæg:
14079/622
VIA EPIA M10000...+ lidt ram, og alt andet end en maxtor harddisk.

Så er du kørende ;)
(mener der er onboard gfx..)

Spook

Superbruger
Tilføjet:
17-01-2006 23:26:31
Svar/Indlæg:
21/3
har også overvejet Epia-løsningen... har et bette mini-itx-kabbi liggende. Der er bare desværre kun plads til en enkelt disk, men så må jeg jo nøjes.

Og jeg undgår Krydskassen fordi det først og fremmest skal være NEMT. Og her er SME-Server perfekt (tjek selv www.contribs.org ). Den er desværre vidst ikke bare sådan lige at smide på en xbox. Det er ikke fordi jeg ikke vil ofre tiden på at rode med én, men jeg er lige blevet far, og starter nyt job 1/2, så tid kommer ikke til at være det jeg har mest af.

Nåja, den Kuro-box jeg snakkede om kan ses her:
http://www.tomsnetworking.com/...

FRæk lille sag, men desværre ikke lige sådan at gå til. Var det ikke noget med at man kunne få nogen færdige PC'ere bygget på nano-itx?