Få liv i ASRock K8NF4G

Bundkort / CPU d.  16. januar. 2006, skrevet af System
Vist: 408 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
16-01-2006 12:58:33
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har købt kortet, Sempron 2500+ CPU og Cool Tower køler via Internet fra separat forhandler. Da jeg opdager at køleren ikke kan umiddelelbart sættes på, fjernede jeg det plastik ramme omkring CPU socket på bundkortet for at kunne gøre det.

Da jeg ikke har et PCI-e grafikkort (enddnu), prøvede jeg med den integrerede for at se om der er liv i det. Det var der ikke! CPU køleren snurrer rundt men ingen video signal til skærmen overhovedet. Så tog jeg køleren af, og mækede på selv CPU'en. Den udvikler slet ikke nogen varme. Nu kan jeg ikke returnere bundkortet fordi jeg har fjernet rammen. jeg er heller ikke så meget for at returnere CPU'en fordi jeg ikke er sikker på at den fejler, og man kan risiskere at betale fejlfindingsarbejdet som er måske dyrer en selve CPU'en hvis den ikke er fejlbehæftet.

Vi har 3 desktops hjemme hos os men det er først gang jeg opgraderer til socket 754, så jeg ikke har noget at teste delene med. Så bestilte jeg det samme bundkort og prøvede det med CPU'en, denne gang med CPU sat på uden køleren og intet andet hardware end ledninger fra kabinet til at styre MB Reset / MB Power, kabinet fan (for at se om der er strøm til bundkortet) og selfølgelig strøm fra PSU'en. CPU afgiver slet ingen varme fra sig.

Nu troede jeg at det var CPU'en der er noget i vejen med, så jeg købte en anden Sempron 2600+ og gentog testen med alle 4 kombinationer. Ingen af dem er god.

Nu har jeg 2 nye bundkort og 2 nye CPU'er som ikke kan bruges til noget.

Hvad har jeg gjort forkert? Er der noget ikke-dokumenteret jumper settings på det kort?

Jeg er desparat nu og overvej at købe endnu et bundkort af andet mærke bare for at prøve.

Ideer / foreslag er meget værdsat og tilgiv min lang mail (dansk er ikke mit modersmål)

I er også velkomen til at skrive til min e-mail address:

tuyenqh@yahoo.com


På forhånd tak

Tuyen
Beaviz
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2006 13:14:27
Svar/Indlæg:
3214/18
Har du også prøvet med køleren på? For hvis du prøver at starte uden, vil kortet selv slå fra på 1sek da CPUen lynhurtigt vil blive for varm. Det kan også tænkes at det ikke vil starte op når CPU-fan ikke tager over 0rpm f.eks.

Har du sat evt. nødvendige jumpere på kortene? Det kan godt være at grafikkortet skal aktiveres vhja. en jumper f.eks.

[edit] Virker din strømforsyning korrekt? Virker RAM?



o27
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-01-2006 13:45:12
Svar/Indlæg:
937/191
Har samme bundkort. Der har jeg ikke skulle pille ved noget for at få onboard gfx til at virke?! Den skulle gerne selv registrere der ikke er andre gfx installeret og automatisk bruge det onboard vga.





ubehagelig
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 23:01:31
Svar/Indlæg:
192/9
Hvad står der i manualen om jumper settings og onboard grafikkort?



ubehagelig
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 23:15:07
Svar/Indlæg:
192/9
Jeg downloadede lige manualen og læste den igennem, og jeg kunne ikke umiddelbart finde nogen jumper setting vedrørende grafikkortet.

Min tanke er, at du har gjort noget meget grundlæggende galt med mindre der er noget galt med hardwaren.

Sidder CPU-køleren monteret korrekt på nuværende tidspunkt? Altså spændt ordentlig fast osv?

Den sidste indskydelse er, at der på listen over BIOS rettelser er nævnt noget om "Update VGA BIOS". Om det så er tweaks eller fejlrettelser må guderne vide:

http://www.asrock.com/support/...

Har du en ven eller bekendt med et PCI-x kort, du kan låne, så du kan udelukke, at det er et problem med det onboard grafikkort?



pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2006 14:32:13
Svar/Indlæg:
139/8
#0 ved godt det lyder lidt dumt, du har husket at flytte de overskuds (skruer) dem der sidder i din kabinet (når du sætter bundkort i kabinet). Købte nemlig osse sådan et brædt der, og havde overset en af de der skruer under monteringen (det er jo et miniatx) så de sidder lidt anderledes, og den opførte sig sku lidt sjovt, men efter jeg opdagede fejlen og fik det rettet ... virkede det upåklageligt. Jeg har ikke rørt ved nogle jumpere overhovedet, og det virker fint med både onboard gfx og pci-e.

bortset fra det får du slet ingen billede på skærmen ?? skru det lige ud og se om der sidder en, du måske lige har overset.



pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2006 14:39:55
Svar/Indlæg:
139/8

ved ikke om du har fået gang i dit bundkort, men check evt om du ikke har overset en af de der skrue (der sidder mellem bundkortet og kabinet ... hvis du forstår hvad jeg mener.

Købte nemlig selv et, og giv fra atx til miniatx... og jeg havde sgu overset en af disse, og den opførte sig sgu lidt underligt.. den startede op... men gik hele tiden lidt i baglås... pludselig var den helt død, og intet kunne tænde.... så prøvede jeg en gammel psu.. og ku den tænde igen... men stadig gik den i baglås.... så havde jeg faktisk opgivet og ville aflever bundkortet til retur men så... så der sad sku en af disse sataner jeg ikke havde fået flyttet og det viste sig at det var den der lavet alt det ballade 🤡 men efter jeg fik flyttet den så virker det bare kanont det bundkort... og dit ku altså godt lyde lidt ligesådan ... synes du skal skrue det ud af kabinet og lige checke det! for mit fungere nemlig perfekt nu.

MVH

Pedersen



tuyenqh
 
Overclocker
Tilføjet:
25-01-2006 10:02:17
Svar/Indlæg:
2/0
Jeg har en ekstra PSU, så væk med kabinettet: kun PSU, bundkortet med CPU+køler og RAM. jeg bruger en jumper til at kortslutte MB Power benene et kort øjeblik for at starte det hele. Desværre, er det stadigvæk det er kun køleren der snurrer, men ingen VIdeo signal.

Det der problem med skrue tror jeg gerne jeg ville få hvis jeg kommer så lang. Jeg har også læst om noget lignende i bedømmelser af kortet fra edbpriser.dk

I skal have mange tak for alt.

iøvrigt, hvad for en køler I bruger sammen med K8NF4G som ikke kræver at man modificere kortet?

Mvh

Tuyen



pedersen
 
Superbruger
Tilføjet:
27-01-2006 10:15:53
Svar/Indlæg:
139/8
#8 jeg kører med køleren der fulgte med cpu'en in a box

og det virker upåklageligt.



tuyenqh
 
Overclocker
Tilføjet:
06-02-2006 10:46:32
Svar/Indlæg:
2/0
Jeg fandt ud af hvad jeg gjorde forkert, efter at have købt enddu et bundkort (ASUS K8N-VM).

K8N-VM har 24-ben stik til PSU, hvor min PSU kun har 20-ben, derfor læste jeg det afsnit om hvordan disse skal forbindes, og der står der at den 4-ben ATX også skal sættes på ellers vil kortet ikke bootes. I alle mine socket-A bundkort, husker jeg at have læst at 4-ben stik fra PSU er kun beregnet til Intel CPU og derfor fik det lov til at hænge løst uden at det give boot probelm!

Det er en dyr erfaring jeg høst der, min så fik min søns PC også en opgradering.

Tak til alle jer der har været venligt at svare.

Mvh

Tuyen