NQ-3850 Copper UFO

Diverse d.  16. januar. 2006, skrevet af MO
Vist: 4199 gange.

MO
#0
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
16-01-2006 18:53:17
Svar/Indlæg:
567/286
NorthQ har sendt et par nye produkter på gaden. Denne gang er det grafikkortkølere der er blevet produceret, og vi kommer ikke uden om at der igen er blevet kigget godt og grundigt over skuldrene på en af de allertungeste drenge indenfor luftkølere til computerhardware.

Link til litteratur: http://www.overclocking.dk/lit...
don
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 09:29:14
Svar/Indlæg:
1380/8
ved ikke om det kun er hos mig der er fejl men når jeg trykker på næste så ryger jeg til side 2 også selv om jeg er på side 4.



hestenhenning
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 10:06:44
Svar/Indlæg:
1137/24
#1 Ikk kun dig ;)
/Thomas



Tonnilerche
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 10:10:45
Svar/Indlæg:
6052/189
Nice lille test M0.

Det er faktisk lidt vildt at de har fået lavet en køler der er en sjat bedre end deres kopi-produkt.

Det regnede de garanteret ikke engang selv med da de lavede den :P



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2006 10:31:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Fuck NorthQ.. efterabere :00..

Men det er da en fin lille køler, bortset fra at de ikke har tænkt særlig meget selv.



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
22-01-2006 10:43:05
Svar/Indlæg:
4741/1690
#4

NorthQ har jo anvendt den eksisterende teknologi fra Zalman på en ny og anderledes måde, idet der er forskel på antal og udforming af kølefinner samt selve blæseren - og det kan meget vel være at det er dette som giver sig til kende i selve test resultatet…



The Boss



#6
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2006 12:45:24
Svar/Indlæg:
567/286
Jeg kan godt se at den bugger ved "næste" efter side 2, men jeg ved desværre hat og briller om html.
I må bruge den der hive ned bjælke hvis i ser den på oc.dk, og punktopstillingen hvis der er på Hardware-test.

Ihverfald indtil en eller anden klog gut får set på der :)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
22-01-2006 14:19:57
Svar/Indlæg:
4741/1690
Jeg har siddet og prøvet mange gange nu - og det ser ud til at fejlen kun er på OC...

Vi har ikke kunne få fat i en programmør endnu, så i kan på OC benytte jer af "Afsnit:" - og skifte side på den måde.

På HT er der ingen fejl - ihvertfald ikke med Explore.

The Boss



hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 16:48:33
Svar/Indlæg:
2440/66
#5 stadigvæk groft kopieret. det politisk korrekte ville være at sige "meget stærkt inspireret". jeg vil ikke støtte northq på nogen måde... :x



DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 17:06:04
Svar/Indlæg:
2786/120
Vil også sige, at selv om designet ikke er helt det samme, burde Zalman næsten se at få røven ud af døren med et sags-anlæg pga. overtrædelse af copyright.. kan godt være det er lige i overkanten, men nu er det 1..2...3...4. gang NorthQ laver det nr der med Zalmans produkter... :l
Synes ikke det giver mening at deres produkter gang på gang så også er dyrere, når de ikke engang har skullet lave research og design selv... Selvfølgelig kopieres gode designs altid, men det er næsten for meget af det gode det de gør her...

M0: God test, og rigtig godt endelig at få bevist at Silencerens evne til at smide luft ud af kabinettet altså ikke altid gør den til en "über" køler ;)

MVH.
Toke :)



kibidk
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 17:55:14
Svar/Indlæg:
722/35
Nu er licensaftaler jo ikke unormalt i forrretningsverden, og det kunne være rart at vide lidt mere om der rent faktisk foreligger en sådan en eller ej, inden vi udråber NorthQ til at være tyv.

Flere kabinetproducenter end der kan tælles på en hånd, bruger f.eks. Chieftecs kabinetter som grundstruktur og smækker noget Darth Vader lignende noget udenpå.

Det er meget normalt at sprede sin teknologi gennem licensaftaler. Eller hvad med biler - der er snart ingen der kan holde rede på hvem der ejer hvem eller anvender hvis dele og hvor.

Hvis NorthQ ikke andvender Zalmans design på licens, så forekommer det mig noget underligt, at vi ikke allerede havde set et sagsanlæg fra Zalmans side, og det er der ig bekendt ingen herinde der har hørt eller set noget til.

Forhastede antagelser kan være roden til meget ondt, så lad os lige være sikker på at kende sandheden, inden vi begynder at hade NorthQ.



DTU_XaVier
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 18:23:17
Svar/Indlæg:
2786/120
#10 Da NorthQ smed "kopier" af Zalmans CNPS7x00 kølere på markedet var der så vidt jeg husker en herinde fra, der smed en mail til Zalman, for at spørge om en licens aftale forelå.. Det gjorde der vist ikke.. Det kan være der gør det den her gang, skal jeg ikke kunne sige, og hvis der gør skal der da lyde en uforbeholden undskyldning til NorthQ herfra :r

MVH.
Toke :)



The
 
Chefredaktør
Tilføjet:
22-01-2006 18:23:36
Svar/Indlæg:
4741/1690
#10

Vi giver dig fuldstændig ret i at rigtig mange hardware-produkter kommer fra de samme fabrikker i Kina og efterfølgende bliver solgt under mange forskellige navne. Både som du selv nævner kabinetter, men bestemt også PSUer hvor der så blot bliver klistret en anden label på PSUen - og herefter bliver den så solgt under det nye produktnavn.

Med hensyn til kopiering, licensaftaler og patenter osv. så gælder der helt speciel lovgivning i Asien (Kina & Taiwan) i forhold Europa.

Vi hørte for et par år siden da NorthQ dukkede op - at Zalman ville sagsøge NorthQ for kopiering af deres produkter.
Dette skete ikke og vi må ud fra dette - gå ud fra at enten har NorthQ retten på sin side, har indgået en licensaftale og eller at en retsag ville være for dyr og eller umulig at vinde.

Vi spurgte for kort tid siden den danske distributør af Zalman produkter Studiedata, om der var noget nyt vedr. et evt. søgsmål fra Zalman mod NorthQ - og der forelå intet...

The Boss



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
22-01-2006 18:36:03
Svar/Indlæg:
7881/1165
i brokker jer over kopiering :e :p
tjek lige den her ericsson w800i fra kina:
http://www.amobil.no/artikler/...

:e
Samt mange andre telefoner. NorthQ er det da rimeligt tydeligt at det er NorthQ, dem her kunne man (hvis man ikke er ekspert) tro de er den ægte vare.

Kopitøj fra Kina med kraver er desuden oftest lavet af hund eller kat (var i morgenTV for en månedstid siden) :l Så set på hvad der ellers bliver lavet, synes jeg at NorthQ er en af de bløde drenge.



hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 19:04:56
Svar/Indlæg:
2440/66
Northq er langt fra de eneste som 'kopierer'. www.primecooler.com er også et godt eksempel, se deres vga og chipset coolers... og de kan også købes herhjemme. men så er det jo godt at man som forbruger har valget: skal man støtte dem som opfinder, eller dem som kopierer? hvis man ønsker bedre produkter i fremtiden, er valget vel indlysende.

må give #13 ret i, at det er i den bløde ende. kopitøj stinker. og katte pels er bare for meget. støt www.anima.dk :)



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2006 19:32:28
Svar/Indlæg:
14079/622
Det kan godt være at northQ ikke er de eneste.. men hvis alle kopierede på den måde, ville der ikke være nogen der gad udvikle nye produkter.



red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
22-01-2006 19:49:15
Svar/Indlæg:
7881/1165
#15: jojo... De største vil altid udvikle... De vil være tvunget til at udvikle ligemeget hvad.... ærgeligt at vi blev nød til at bruge en køler fra en PentiumMMX på en moderne CPU ;)

Den her Golden orb fra Thermaltake kom desuden før Zalman.
Jeg synes også den minder mistænkeligt meget om en formindsket udgave af en moderne Zalman-køler. Godt nok er er den støbt, men selve idéen er da ens:)





Illuminati
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 20:24:03
Svar/Indlæg:
10398/435
MO, ved du hvor ambient proben sidder på dit gfx? Jeg bemærkede at selvom Zalmenen var 2 grader varmere på coren, så er ambient 1 grad lavere. Kunne det være at zalmanen er bedre til at køle selve gfx'et?



#18
MO
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2006 21:07:47
Svar/Indlæg:
567/286
#17 Jeg ved faktisk ikke hvor proben er placeret, men Zalmanen vil køle resten af GFX'et bedre da den har en større blæser der også roterer hurtigere, og airflow jo er det der gør hovedforskellen ved køling af de andre komponenter på kortet.
Det vil bl.a. de passivt kølede ram få glæde af.



Anti-Pjerrot
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2006 12:49:02
Svar/Indlæg:
2126/135
#11 - Det var mig der skrev til Zalman. De planlagde en sag mod NorthQ men sådan noget tager år førend det kommer igennem. Zalman har patenter på alle deres produkter, og derfor er det tyveri som northQ laver.

Problemet med patentrettigheder, er at der er utallige retsinstanser man skal igennem hvis det er stridigheder over landegrænser...

Jeg syntes stadig at NorthQ sutter numse på George Bush hæmorider!



jAMBAZZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 11:43:37
Svar/Indlæg:
156/18
Det havde været top $ Hvis skribenten havde inkluderet nogle overclocking sammenligninger af de tre køleløsninger på det 6600 kort.. Netop fordi det er svært at stole på deres individuelle temp målinger. Fx står der at Arctic Cooling modellen har en ambient temp på 45 c, hvor de andre har på 35 c. Dette tal bør strengt taget vise det samme ved alle tre tests. En OC test på hhv core og mem hver for sig ville være på sin plads 🙂 be-be!

Som en ekstra kommentar fra en custom gfx køling bruger gennem flere år, vil jeg bidrage med eget indtryk af Artic Cooling løsningen:
Den gav mig ikke flere Mhz i OC :( ; og selvom den startede med at være åh-så-stille så er den nu, et år senere, den mest støjende komponent i min PC.

*Savner de dage man kunne køle det hurtigste grafikkort på markedet (Ti-4x00 serien) med en passiv Zalman løsning.*



Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
21-02-2006 17:53:57
Svar/Indlæg:
14079/622
->#20
Ja.. arctic cooling havde problemer med deres lejer, men det skulle hvære ordnet i rev 3 :).. Har også haft en VGA-silencer. DOg kun i et par md, hvor jeg var ret imponeret over den..



jAMBAZZ
 
Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 14:10:36
Svar/Indlæg:
156/18
#21 ok, men findes der så en byttehandel så man kan bytte sin larmende køler ud til den nye rev 3? :) SIKKERT IKKE ØV! :(



Stubkier
 
Superbruger
Tilføjet:
13-03-2006 20:03:41
Svar/Indlæg:
339/15
Bare for at puste til ilden om hvorvidt NorthQ laver kopier af andres produkter er jeg faldet over denne side:

http://www.pccooler.cn/english...

Den minder MEGET om norhtQ's GPU køler. Der er flere sammenhænge det var ikke et tilfælde at jeg fandt denne side, jeg sidder lige nu med en NorhtQ GPU køler ved siden af mig, og som den NØRD jeg er skulle jeg lige se hvordan den fancontroller der fulgte med virker.

Jeg skiller den af og på printet står der så en hjemmeside:
http://www.pccooler.cn

Og efter meget lidt søgen fandt jeg så ovenstående køler, det skal siges at manualerne til de to produkter er helt ens.

Mvh Stubkier