Superbruger
Tilføjet:
17-01-2006 01:39:16
Svar/Indlæg:
607/20
Hey Overclocking.dk
Dette omhandler et problem med mine Raptor diske.
Siden midt i december 2005 har jeg haft et stort problem med min computer.
Jeg starter helt fra begyndelsen så der ikke burde opstå nogle misforståelser.
Jeg valgte midt i december 2005 at indkøbe:
1 stk. western digital raptor 36,7 GB sata I
1 stk. Western digital 250 GB sata II
1 stk. Asus a8n-sli
1 stk. S.393 AMD 3500+ boxed
1 stk. Asus X800GTO
Dermed ser mit system således ud:
Bundkort:
1 stk. Asus A8N-Sli
Alder: ca. 1 måned
CPU:
1 stk. AMD 64 3500+ (In a box)
RAM:
3 stk. Kingston 512 MB PC3500 HyperX
Alder: ca. 5 måneder
GFX:
1 stk. Asus Extreme X800GTO PCI-E 256 MB (Med blå lys I køleren)
PSU:
1 stk. NorthQ 4775-500 500Watt ATX2.0
Alder: ca. 1 år
HDD:
2 stk. Western Digital Raptor 36,7 GB
Alder: ca. 1 måned(disk 1) og ca. 1 år (disk 2)
1 stk. Western Digital 250 GB S-ATA 2
Drev:
1 stk. LG DVD Brænder - Dual layer
Alder: ca. 8 måneder
Lydkort:
1 stk. Creative Sound Blaster 5.1 Live
Alder: ?
Jeg får delene hjem og samler systemet korrekt. Jeg starter min bærbar og får lavet en diskette med de medfølgende sata drivere til brug under Windows xp installationen.
Jeg opretter raid 0 med de 2 raptorer og alt er som det skal være. Jeg starter installationen af Windows XP, hvilket ikke volder nogle forhindringer.
-Windows booter op og jeg installere Bundkort drivere.
-Restart efter Bundkort installation
-Windows booter op og jeg installere GFX drivere.
-Restart efter GFX installation
-Windows booter op og jeg installere Asus tilbehørsprogrammer: Asus Updater og Asus Probe.
-Restarter efter tilbehørs installation
-Computeren når kun til Windows xp bootscreen. Så går den i sort skærm. Altså der er stadig billede på skærmen, det er bare sort. Derfor konstatere jeg det ikke er grafik kortet som spiller ind.
Jeg gentager hele proceduren igen. Samme fejl kommer. Jeg får ingen fejl rapport, og det hjælper ikke at lave en XP reparations installation.
Jeg gentager hele processen, dog installere jeg servicepack 2 i stedet for tilbehørssoftware.
Dennegang genstarter maskinen en gang efter servicepack 2 er installeret, og derefter. Samme sorte skærm.
Jeg udlevere begge Raptorer til en meget grundig test hos en ansat i min fars EDB firma. Han tester på diskene i 3 dage, men kan under ingen omstændigheder få dem til at lave fejl i test maskinen.
Derefter tager han diskene med hjem i hans egen maskine.
Hans maskine er næsten identisk med min. Dog er hans bundkort fra MSI.
Her får han den nyeste disk til at lave en skrivefejl da den når 98% af en ghost af windows xp fra en anden disk af hans. Han prøver igen og denne gang forekommer der ingen fejl på nogle af diskene.
Jeg får diskene tilbage og prøver forfra. Efter 4 mislykkedes forsøg, med og uden servicepack 2. Beder jeg igen om hjælp ved min fars medarbejder.
Min fars medarbejder prøver nu at lave burnin test på hele systemet, og dette giver ingen fejl overhovedet.
Mellem jul og nytår sendes bundkortet ind til ombytning. Vi modtager et nyt bundkort først i januar. Igen samles systemet, dog ikke af mig selv, men af min fars medarbejder, for at sikre at alt håndteres korrekt.
Hele ovenstående proces gentages og samme fejl meldes. Altså systemet booter op 3-4 gange, og derefter er det umuligt at få systemet til at boote.
Nu kører systemet med en pata 40 GB, dog er disken langsom, hvilket kan mærkes på resten af systemet, og disken har en smugle skavanker, hvilket resultere i spontane genstart. Dette problem med disken er også set i 3 andre maskiner, så dette problem har intet med resten af maskinen at gører.
Ovenfor skrev jeg at jeg også inviterede i en ny lagerdisk: western digital 205 GB sata II
Denne disk har være taget fra og sat til gennem hele forløbet, men ingen forskel findes med eller under disken tilsluttet, derfor kan lagerdisken ikke påvirke systemet negativt.
Efter at være blevet gå oven på hovedet, fremskaffede vi en PCI sata kontroller. Lystig gave vi os i lag med at teste systemet igen, og samme fejl meldte. Derfor kan vi konstaterer at ej heller er det kontrolleren som er problemet.
Ovenstående PCI kontroller har kørt i en server i 4 måneder for inden, og dette uden nogen form for problemet. Og det var også en raid 0 konfiguration.
Flere forskellige drivere til begge kontrollere er prøvet, dog gjorde dette heller ej noget forskel.
Vi står nu uden nogen form for løsning på problemet, derfor håber jeg meget at i vil være behjælpelige med at løse vores problem.
På forhånd mange gange tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Kasper Neve