Lær mig og clocke...

Overclocking d.  17. januar. 2006, skrevet af System
Vist: 328 gange.

System
 
Overclocker
Tilføjet:
17-01-2006 12:08:30
Svar/Indlæg:
0/11005
Jeg har netop fået mig en ny computer, efter og være computer løs i et år :D... Men syns lige den skal have et pift opad... Det er en P4 3,2/800 1mb cache, 1024ram 200gb og et geforce 7800 GT 256mb. Hvordan skal jeg give den et løft opad aner ikke en skid om overclocking eller hvad mit hardware præcis hedder....Så hvis i svare så husk jeg er så n00b i det her miljø som man kan være:)
NickChanger
 
Overclocker
Tilføjet:
17-01-2006 12:27:25
Svar/Indlæg:
2/1
Processor:640 Intel P4 Prescott 3200MHz 800MhZ. FSB. EM64T
Bundkort: ASrock 775 Dual 880 pro, 1066 FSB, USB 2.0
Ram: 1024MB DDR2 PC4200/533
Grafik: 256MB Geforce 7800GT Pci-E
Harddisk: 200GB 7200rpm. 8,5 m/s ATA
Netkort: 10/100 Mbit netkort (onboard)
Lydkort: 7.1 Digital
Drev: 16X Dual DVD/RW
Kabinet: Miditower ATX 350 watt PSU Low noise
USB 2.0 / 4 stk. bag på, 2 stk. i front samt mic. og højlaler udgang



Racerbil
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2006 12:34:35
Svar/Indlæg:
462/53
Velkommen til.

Det du skal kigge efter i Bios er FSB clock.

Den kan du så ligeså stille give et hak opad, og se om computeren stadigvæk vil komme ind i windows.
Hvis du kan komme i windows, så spil et par spil, og hvis systemet ikke hænger kan du hæve den lidt mere... pas på med at hæve FSB for meget af gangen, fordi du kan risikere at du så ikke kan boote mere, også skal du resette din bios.

Når systemet ikke længere kan klare at spille skal du kigge på ram dividers og ram timings. Timings skal op for at få dem til at følge med dine højere hastigheder. En divider er dog lettere fordi du kun skal stille på en ting istedet for 4.

Jeg vil anbefale dig 4 ting;
1. Søg på sitet her, jeg tror der er nogle artikler omkring det at clocke.
2. Søg på google, der er helt sikkert nogle guides.
3. Læs ALT hvad du kan finde om overclocking, og læs nogle reviews af dit motherboard så du ved hvad det kan.
4. Pas på, det kan gå galt, alt sker på eget ansvar.

At overclocke tager tid.
Pøj Pøj.



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2006 15:28:08
Svar/Indlæg:
4310/364
over tager tid...hvem har du lært det af? :e
jeg hæver FSB'en med 5 mhz og lader den boote...kan den det så hæver jeg igen 5mhz og sådab bliver jeg ved indtil den siger stop når den så gør det så giver jeg den lidt ekstra "sovs" og med det mener jeg volt.
det er her du skal passe på!
når man hæver voæten så bliver den betydelig varmere og varmen er vores værste fjende når man skal clocke så hvis du har en Nothwood kerne så skal den maks være 50-55 grader varm som maks og hvis det er en pressy kan den godt klare 60-65.
men i dit tilfælde er det en presscot processor som er kendt for at blive varm, MEGET varm.
men som sagt så hæver du volten lidt og ser om den kan boote med det. kan den det så fortsætter du med at hæve mhz indtil den iegn for et stop hvorefter du igen hæver din Vcore (volt).
men på et tidspunkt kommer den self en grænse, og det kan skyldes varme eller dårlige ram eller andre ting.
når du så har fundet din maks FSB (front side bus) så prøver du at gøre den stabil i det område ved at clocke lidt ned igen og hæve og sænke volten indtil den er stabil... men kad den aldrig får mere end 60-65 grader...eller jo...de kan tåle noget med en 80-90 grader men det anbefaler jeg ikke!

Så det er bare med at komme igang....MED AT LÆSE...jeg vil sige det sådan at du SKAL læse en masse inden du går igang ellers går det bare galt vilket ville være trals.
men læs de forskellige guides her på siden...de hjalp mig igang...og lad dig ikke skræmme, det kan godt virke MEGET forvirende men så snart du forstår det så er det meget enkelt!



kkandler
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2006 15:49:34
Svar/Indlæg:
114/23
Start med at læse en artikel som: http://www.xbitlabs.com/articl...

Der er sikkert bedre artikler, men den burde kunne give dig en introduktion til emnet...

Man lærer bedst af at sidde og pille med det selv. Som Morten siger er det eneste du skal passe på med sådan set at give den for meget volt.

Hvis den ikke vil boote efter et overclock-forsøg så hiv stikket ud og vent en 20 sekunder, det plejer at hjælpe.

Prøv dig lidt frem og spørg bare ;)



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2006 19:05:37
Svar/Indlæg:
4310/364
Det her er så off topic: du skriver og istdet for at, ved du godt det? jeg vil ikke lyde snobbet, det lyder bare lidt dumt.
men det er trods alt bedre end den gang jeg skrev med sms sprog...



kkandler
 
Superbruger
Tilføjet:
17-01-2006 22:02:13
Svar/Indlæg:
114/23
Haha, hmm, ok...

Jeg er halvsvensker, det er derfor.

"Man lærer bedst af at sidde og pille med det selv."

Skal der så stå:
"Man lærer bedst af og sidde og pille med det selv."?
Det lyder da endnu dummere?


Tak for tipset ellers :i



Morten-[TB]-
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-01-2006 22:05:17
Svar/Indlæg:
4310/364
Nåå okay helt iorden :e