P4 600serie og chipsets

Bundkort / CPU d.  17. januar. 2006, skrevet af reissmann
Vist: 189 gange.

reissmann

Overclocker
Tilføjet:
17-01-2006 23:57:57
Svar/Indlæg:
0/2
Læste fornylig på hardware test et reveiw omkring en p4 600serie processer, der blev beskrevet hvor meget mere stabil 600serien var ift. 500serien. P4 har længe været 64bit ready?
Da A64 processorene kom ud med 3000+ og 3200+ fik jeg at vide at A64 var meget bedre end P4 pga. A64 kunne yde godt både på 32bit og 64bit applikationer. Nu er jeg bare i tvivl om idag. Er P4 processorene ligeså gode som A64 på 32bit og 64bit apps.?
Grunden til jeg spørger: når windows vista kommer ud ('07?!?) kommer der flere 64bit applikationer(formodenligt?) og computeren der skal samles skal helst kunne køre nogle år frem..

Chipsets: er Intel's 915PL + ICH6 et godt chipset? er det bedre eller ligeså godt som nforce3/nforce4 til A64 og 875P til P4? Ved det kan være svært at sammenligne(?) men et forsøg ville være prisværdigt.. da jeg ikke selv har så meget forstand på det her.

(maskinens brug er til spil og arbejde, office ect.)
Håber i kan hjælpe mig lidt ud..
Mvh Casper

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2006 09:16:31
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis du bare satser på at maskinen skal kunne holde "nogle år frem", så ville jeg da helt klart vælge Intel chipsettet!
Jeg har sku lavet mange pc'er med Intels 915 chipset, for det meste med Intels eget 915PLWD bundkort, og det er fandme et lækkert board hvis jeg selv skal sige det 😉 Måske ikke en OC'ers bedste ven, men det køre bare!

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2006 09:18:36
Svar/Indlæg:
6624/113
Stabiliteten på 600 kontra 500 serien har jeg ikke bemærket forskel i. De par 5x0'ere jeg har haft, var som sådan stabile nok - de overclockede bare ikke lige så højt som 600.

Når man sammenligner P4 600 serien med A64, skal man gøre sig klart hvilken man sammenligner med. 600 serien er en Singlecore CPU, og bør derfor sammenlignes med en Singlecore A64.

I de fleste ting får P4 600 faktisk baghjul af A64 når man snakker benchmarks og rå ydelse. Det er mellem 4 og 8%, så det er ikke alverden - men den får slag.

Men et sted hvor P4 600 serien er suveræn, er multitasking. Laver du 2-3 opgaver på samme tid som kræver lidt CPU power, vil maskinen stadig føles kvik - og stadig reagere fint på inputs. Det er ret nemt at få en A64 til at føles presset, og det er et irritationsmoment hvis man laver flere ting på en gang.

Chipset : Set ud fra en overclockers synspunkt, er 915 komplet værdiløst, da det har OC begrænsning og ikke har AGP/PCI-E/PCI lås.
Set ud fra et ikke-overclocking synspunkt, er det et glimragende chipset. Det gør opgradering lidt nemmere, ved sin lave pris og mange muligheder for hybride platforme - altså det at blande DDR / DDR2 / PCI-E / AGP / PCI sammen så bundkortet passer til ens behov.
i865/i875 er fantastiske chipsets med masser af muligheder - men de har visse begrænsninger, blandt andet i form af en sløv PCI bus og andre flaskehalse, som er helt eliminerede på nyere chipsets med native PCI-E understøttelse.

Du kan sammenligne nForce3 med 865/875 - og nForce4 med 900 serie Intel chipsets, da de har de samme begrænsninger og flaskehalse.

Man skal passe på ikke at være alt for duperet af 64bit. I bund og grund er det en kæmpe omvæltning for programmører at kunne regne med flere decimaler og generelt større tal - men netop af samme årsag tager det tid før der rigtigt sker noget på den front - er mit gæt.
Jeg tvivler på at Vista vil revolutionere ret meget andet end hvor meget CPU og ram et styresystem kræver.