Stabiliteten på 600 kontra 500 serien har jeg ikke bemærket forskel i. De par 5x0'ere jeg har haft, var som sådan stabile nok - de overclockede bare ikke lige så højt som 600.
Når man sammenligner P4 600 serien med A64, skal man gøre sig klart hvilken man sammenligner med. 600 serien er en Singlecore CPU, og bør derfor sammenlignes med en Singlecore A64.
I de fleste ting får P4 600 faktisk baghjul af A64 når man snakker benchmarks og rå ydelse. Det er mellem 4 og 8%, så det er ikke alverden - men den får slag.
Men et sted hvor P4 600 serien er suveræn, er multitasking. Laver du 2-3 opgaver på samme tid som kræver lidt CPU power, vil maskinen stadig føles kvik - og stadig reagere fint på inputs. Det er ret nemt at få en A64 til at føles presset, og det er et irritationsmoment hvis man laver flere ting på en gang.
Chipset : Set ud fra en overclockers synspunkt, er 915 komplet værdiløst, da det har OC begrænsning og ikke har AGP/PCI-E/PCI lås.
Set ud fra et ikke-overclocking synspunkt, er det et glimragende chipset. Det gør opgradering lidt nemmere, ved sin lave pris og mange muligheder for hybride platforme - altså det at blande DDR / DDR2 / PCI-E / AGP / PCI sammen så bundkortet passer til ens behov.
i865/i875 er fantastiske chipsets med masser af muligheder - men de har visse begrænsninger, blandt andet i form af en sløv PCI bus og andre flaskehalse, som er helt eliminerede på nyere chipsets med native PCI-E understøttelse.
Du kan sammenligne nForce3 med 865/875 - og nForce4 med 900 serie Intel chipsets, da de har de samme begrænsninger og flaskehalse.
Man skal passe på ikke at være alt for duperet af 64bit. I bund og grund er det en kæmpe omvæltning for programmører at kunne regne med flere decimaler og generelt større tal - men netop af samme årsag tager det tid før der rigtigt sker noget på den front - er mit gæt.
Jeg tvivler på at Vista vil revolutionere ret meget andet end hvor meget CPU og ram et styresystem kræver.