Mulighed for for at køre passivt?

Vandkøling d.  20. januar. 2006, skrevet af Gartneren
Vist: 326 gange.

Gartneren

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 00:17:07
Svar/Indlæg:
112/35
Hej

Mit nuværende vandsystem (kan ses i profil), består af:

1 triple radiator i bunden og 1 triple i toppen af kabinettet.

Kølehoveder på:

- Cpu , NB , Mosfet , Grafikkort , Strømregulatorer på gfx , Harddiske m. silentstar dual.

pumpen er en Eheim 1048

Nu har jeg så tænkt mig at smide et 13 liters akvarium neden under kabinettet, som et kæmpe reservoir.

Heri bliver placeret endnu en Eheim 1048, til at hjælpe med at trække hele systemet.

Nu er det store spørgsmål så:

Kan jeg i forbindelse med dette enorme reservoir og de 2 radiatorer køre hele systemet passivt, altså uden blæsere overhovedet :i ??? :i

Jeg hader nemlig støj og det ville være rart at slippe for de forbandede blæsere.

Håber der kommer nogle kvalificerede svar, inden jeg for alvor begiver mig ud i dette projekt.

Mvh. Gartneren

pizzabager

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2006 00:21:03
Svar/Indlæg:
531/120
Hmm vandet i akvariet er jo nok i starten, men når først det er varmet op så er det tvivlsomt om de radiatore er nok uden nogen blæsere, hvad regner du med din max temp skal være? hvis du regner med at holde dig under 35-40 grader tror jeg ikke det vil virke hvis din comp bliver godt belastet.. :(

Så er en stueradiator måske bedre som et stort resevoir, en gammel en af slagsen kan der vel også være en masse liter vand i (jeg ved ihvertfald hvor meget der kommer ud når røret knækker ;) ), og den er nok bedre til at komme af med varmen end et akvarie.? :)

Gartneren

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 00:33:06
Svar/Indlæg:
112/35
En stueradiator er desværre ikke en mulighed, det har jeg undersøgt for længst.

Dette ville medføre at det indvendige af radiatoren ville begynde at ruste og forårsage at vandet ville få en slående lighed med kloakvand. Desuden tror jeg heller ikke dette vil være godt for resten af systemet.

Tjaa.. 45 grader ville da være acceptabelt, skulle jeg syntes. :00

palle

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2006 10:08:21
Svar/Indlæg:
2307/37
#2, hvorfor skulle radiatoren begynde at ruste? Du kan vel bare tilsætte vandet et antikorrosionsmiddel...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2006 10:40:49
Svar/Indlæg:
6624/113
Ja kommer der kølervæske i, ruster den da ik..?

Gartneren

Superbruger
Tilføjet:
20-01-2006 16:27:59
Svar/Indlæg:
112/35
#3 & 4

Tjaeh.. det er muligt. Jeg har dog set et par tilfælde hvor de benyttede en alm. radiator, med et resultat magen til det jeg beskriver.

Skal ikke kunne sige om det kan undgås vha. antikorrosionsmiddel, det meldte historien intet om.

Men mener i at det jeg beskriver i #0 kan lade sig gøre?

lars

Overclocker
Tilføjet:
20-01-2006 17:10:33
Svar/Indlæg:
140/15
jeg tror ikke det vil virke med akvariet, fordi det kan slet ikke komme af med så meget varme, som en computer radiator kan.

hvis akvariet skal afkøle vandet må der ikke være et glas på toppen af akvariet, og det er ikke særlig praktisk.

jeg ved godt at du hader blæsere, men en god lownoise 120mm blæser larmer ikke mere end en normal hardisk, medmindre du vil pakke dem ind også.

bare en lille smule luft vil gøre underværker, så luften i radiatoren ikke bare bliver hængende i den.

radiatorer til computere er for det meste alt for tæt pakket, til at luften kan strømme igennem den uden hjælp.

istedet for computer radi kan man bruge en bil radi, som har meget mere mellemrum mellem ribberne, og det kan sagtens lade sig gøre bare man renser den godt inden brug.

Lars