"Narret" af butik - mine rettighede

Hyggehjørnet d.  21. januar. 2006, skrevet af johnSTAR
Vist: 389 gange.

johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2006 23:57:16
Svar/Indlæg:
65/9
Jeg har i forbindelse med indkøb af opteron været udefor en uheldig episode.

Den 4. januar fik jeg en mail om, at min ordre var færdigbehandlet og afsendt, og jeg blev trukket 1210 kr.

Den 6. januar melder butikken, at der er sket en fejl i deres system. Ordren er ikke blevet afsendt, men pengene på beklagelig vis er blevet trukket fra min konto.

Jeg får 2 muligheder:

1: få annuleret ordren, og få mine penge tilbage
2: vente til d. 18 januar, pengene forbliver trukket

Jeg vælger 2, da jeg ellers ville være stillet bagerst i køen, når opterons skulle ankomme d.18 januar.

D. 18 januar ringer jeg til butikken. De kan fortsat ikke levere opterons, og forudsiger en yderligere ventepriode på mindst 2 uger - engang i februar.


Nu sidder jeg så med en lidt underlig følelse af at være Sorteper. Pågældende firma har sådan set "lånt" 1210,- af mig i 17 dage, og forventer at "låne" dem i yderligere 14. Det er over 1 måned.

Hvis jeg afbestiller min ordre, kommer jeg bagerst i køen. Hvis jeg venter, har jeg stadig 1210,- på et firmas konto, som jeg i venteperioden intet får ud af.

Som det ser ud nu, føler jeg det er en lose-lose situation.


[b]Nu kommer så sagens kerne![/b]

Hvad er egentlig mine rettigheder? Hvordan er reglerne for onlinehandel?

Er det overhvedet lovligt at trække penge, når en ordre aldrig er afsendt?

Kan jeg forvente nogen form for modydelse af pågældende firma?


Jeg er træt af at være sorteper, og ønsker nu at gøre noget ved det. Det er netop herfor, jeg godt kunne bruge nogle råd og/eller retningslinier for regler på området.


Al input er velkomment,
På forhånd tak!


P.S. Ordet "narret" er valgt på grund af mangel på bedre dækkende ord. Det har selvfølgelig ikke været firmaets hensigt at begå pågældende fejl.

Stamps
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 16:52:42
Svar/Indlæg:
4263/107

Er det overhvedet lovligt at trække penge, når en ordre aldrig er afsendt?


Nej. De må først trække penge når den er afsendt.



johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2006 17:10:06
Svar/Indlæg:
65/9
#1 tak. Men hvis det er mod reglerne, kan man så forvente nogen konsekvenser?

Måske er dette et lidt søgt projekt fra min side. De har jo tilbudt, at jeg kan få pengene tilbage - dog med det forbehold, at jeg mister min plads i køen. Det er netop dette, jeg har svært ved at se rimeligheden i. Det er dem, og ikke mig, der har begået en fejl.



Peter
 
Overclocker
Tilføjet:
22-01-2006 17:28:42
Svar/Indlæg:
4/0
Hvorfor skulle du ikke kunne beholde din plads i køen, OG få dine penge sat ind på din konto? Det er deres problem. Du har bestilt den, men det er ulovligt at hæve dem før den er afsendt. Derfor er det ikke dit problem, og derfor skal du under nogen omstændigheder ikke tilbage i køen...

De skal bare hoste op med pengene, og så hæve dem igen når din opteron kommer hjem...



johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2006 18:13:34
Svar/Indlæg:
65/9
# tak.

Det var også, hvordan jeg følte. Problemet er, at firmaets system er automatisk. Det giver ikke mulighed for at give mig samme plads i køen, da ordren er nødt til at blive annuleret før jeg kan få pengene tilbage.

Jeg er således nødt til at genbestille og komme sidst i køen, hvis jeg skal have pengene tilbage. Meget dårlig service!

Det er her min ide om, at de faktisk har handlet ulovligt, kommer ind i billedet. Burde jeg ikke på denne baggrund kunne kræve noget særbehandling?



EasterKanin
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 18:55:05
Svar/Indlæg:
4337/121
#0 Hvis du gerne vil have den CPU så må du vente eller få dine penge tilbage.
Hvorfor spørg su ikke butikken om du kan få særbehandling i stdet for at spørge her.



johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
22-01-2006 19:21:08
Svar/Indlæg:
65/9
#6

Det er netop det ræsonnement, som du giver i første linie, jeg ikke finder rimeligt.

Jeg spurgte her, da der var nogen ting, jeg ønskede afklaret, førend jeg igen tog kontakt til butikken. Jeg kunne med fordel udnytte weekenden til netop dette, da butikken ikke yder support lørdag og søndag.



hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2006 20:46:11
Svar/Indlæg:
2440/66
Det skulle vel ikke være Itbutikken.dk ? Jeg har lige haft en lign. episode med dem ang. en fladskærm...



mr.don
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2006 11:39:48
Svar/Indlæg:
1762/36
#8 Jeg står i samme situation som #0, jeg har blot købt 2 opterons...
- De er bestilt hos proshop, og proshop har sendt en mail, hvor de giver en forklaring på at pengene er hævet - en systemfejl...
spørgsmålet er om den er sand.

Don



johnSTAR
 
Superbruger
Tilføjet:
24-01-2006 18:12:53
Svar/Indlæg:
65/9
#7, se nedenstående.

#8

Jeg kan bekræfte, at det var samme butik, som du har handlet ved. Jeg nævne med vilje ikke navnet, da jeg ikke følte for at hænge butikken ud offentligt.

Nu ved både du og jeg i det mindste, at vi ikke er alene.

Tilbage til originaltråden:

Jeg valgte at få mine penge overført og få ordren annuleret. Til mit held har Express Delivery fået Opteron 165 hjem - så det bliver altså en dual core, jeg skal lege med.