BIOS flash DFI Expert no boot

Bundkort / CPU d.  24. januar. 2006, skrevet af Holmer
Vist: 380 gange.

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2006 09:44:50
Svar/Indlæg:
116/11
Min PC vil ikke boote efter at have flashet til nyeste officielle BIOS til DFI SLI-DR Expert. Der kommer intet på skærmen men alt summer og "diagnostic LED" viser at "DRAM detected" (dvs. at den ikke kan komme videre og finde VGA).

Jeg downloadede NF4EDC07.exe fra http://www.dfi.com.tw/Support/... , formatterede en floppy disk og kørte NF4EDC07.exe der derefter laver en boot disk indeholdende BIOS (bin) filen og flashprogrammet.
Jeg booter på floppydrevet og flashproceduren starter automatisk (helt i starten står der kortwarigt "starting Win98!). Der er ingen fejl undervejs og da der står flash complete remove floppy and press F1 to continue gør jeg selfølgelig det. (Jeg har flashet BIOS masser af gange før bare ikke på et DFI MB).
Efter tryk på F1 genstarter den men der kommer intet på skærmen (der er ikke kontakt til den, men alt summer stadig). Prøver at genstarte både med CTRL+ALT+DEL og reset uden held.
Da jeg har læst på DFI street at man bør cleare CMOS efter en BIOS flash så følger jeg den beskrevne procedure for det:
Sluk for PC, sluk for PSU, trækker powerkabel ud.
Flytter CMOS jumper i 3-5 min.
Sætter powerkabel i tænder PSU, tænder PC og den viser stadig intet på skærmen ligesom før.
Jeg prøver at genstarte, slukke PC og starte igen, slukke helt for PSU (vente ca. 1 min.) tænde igen og prøve igen - ingen kontakt.
Så har jeg prøvet at cleare CMOS i løbet af natten og prøve det hele igen - ingen kontakt.

Nu spørger jeg bare er det mig der er et fjols (fordi jeg brugte NF4EDC07.exe til at lave en BIOS boot disk i stedet for at lave den almindeligt ved at formattere og "create boot disk" for derefter at kopiere BIOS og flashtool ind på floppy), har jeg gjort noget andet forkert eller er det bare noget lort?

Kan jeg RMA det eller siger de at det bare er ærgerligt hvis jeg fortæller denne historie?

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2006 14:02:36
Svar/Indlæg:
116/11
Jeg omformulerer lige mit spørgsmål til andre DFI nForce4 ejere: Er den anvendte metode til at flashe BIOS sikker og korrekt? Er der andre der har anvendt den "automatiserede" metode til at lave en "BIOS boot disk"?

Jeg er ikke vant til at flash processen starter af sig selv (normalt skal man skrive bios fil-navnet og trykke Y et par gange. Jeg går ud fra det skyldes en autoexec.bat fil som i øvrigt er den samme som den der også ligger i zip-filen fra hjemmesiden (sammen med bios og flash filen). Derudfra antog jeg det ville være nøjagtig samme procedure hvis jeg selv havde lavet et boot disk og kopieret alle tre filer fra NF4EDC07.zip over på floppydisken. Jeg ved godt at i manualen og i vejledningen på hjemmesiden står der at man kun skal kopiere *.bin og *.exe filen på sin boot disk, men hvorfor ligger der så også en bat fil. Der burde ved heller ikke ligge det lille program jeg anvendte på siden hvis det ikke var sikkert at anvende, dog undrer jeg mig hvorfor der ikke står nogen vejledning/eller skrives at det også er en mulighed (vejledningen er dog indlysende og også derfor jeg ikke tænkte det kunne give problemer.

Jeg skal bare vide om jeg har gjort det rigtigt inden jeg laver en RMA på bundkortet. Så venligst del jeres erfaringer!

Karsten-B

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2006 15:15:48
Svar/Indlæg:
1248/70
Du har helt sikkert gjort det korrekt, så send det bare til RMA.

Jeg vil dog anbefale dig at lade være med at fortælle om bios-flash, så giver du bare forretningen en mulighed for afvisning (alt hvad der er gået galt her kan jo være din egen fejl)

Har selv prøvet det samme, hvor jeg fik godkendt RMA efter en mislykket bios flash, så bare RMA det men lad som det var en pludselig opstået fejl, det kan ingen bevise at det skulle være din fejl !! - kan også være at butikken anvender en pic-brænder, hvor bios-chippen kan flashes externt, så noter serienumeret på bundkortet op så du ved om det er et nyt kort du har fået tlbage ellr det blot er det gamle men en reparation (der kan jo være en fejl i bios-chippen, som vil opstå igen ved en ny bios flash)

held og lykke med RMA.

---CB

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2006 16:08:29
Svar/Indlæg:
116/11
#2 Mange tak for dit svar. Det var lidt det jeg håbede på at høre. Jeg har også på fornemmelsen at jeg risikerer at forhandleren vil påstå det er min egen fejl.

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2006 20:25:11
Svar/Indlæg:
326/165
#3 Er bios-chippen kvadratisk og nedsænket i en (sikkert brun) sokkel, eller er det en rektangulær/aflang fanden?
Den sidste slags kan jeg godt flashe for dig, hvis det har interesse...

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2006 20:33:51
Svar/Indlæg:
1762/50
->#0

Du kan Flashe BIOS i Window's via programmet "WinFlash", det kan du let hente her, sammen med andre DFI nF4 BIOS'er..

http://www.techpowerup.com/pri...

Men ja, send det til RMA.. Sorry nok ikk andet at gøre.. :r

Holmer

Superbruger
Tilføjet:
25-01-2006 08:25:52
Svar/Indlæg:
116/11
#4 Det er virkeligt venligt af dig, men jeg sender det til RMA og håber på at få et nyt.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 10:30:00
Svar/Indlæg:
1103/38
ja det kommer så and på hvor meget svindel det er da jeg ved asus bytter deres bundkort ved fejlflash før i tiden men det er ikke nødvendig i dag da de har jo lavet deres recovery bios det kunne dfi jo oxo bare lige tage og gøre.