Muligvis Defekt psu?

Diverse d.  28. januar. 2006, skrevet af Jay
Vist: 310 gange.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 01:09:06
Svar/Indlæg:
193/54
har lige fået en Enermax 620watt psu ind af døren..

jeg sætter alt til i kabinettet, tænder for det, psuen siger bare :"KLIK-KLIK-KLIK-KLIK"

hmm tager alle drev osv fra, så det kun er bundkortet der er connected, samme resultat "KLIK-KLIK-KLIK-KLIK"

tager psuen helt ud og "jump starter" den ved at forbinde de to pågældende ben i ATX stikket, og psu starter fint..

sætter en enkelt harddisk til, og KLIK-KLIK-KLIK-KLIK, ingen strøm til harddisk..

prøver at tænde psu, og så sætte harddisken til, mens psu kører, så går den bare i KLIK-KLIK-KLIK-KLIK igen.

det kunne tyde på at der er en eller anden sikring eller lign. der slår fra og til hele tiden, når der kommer lidt belastning på PSU'en

skal den bare til RMA eller `?

THILE

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 01:18:43
Svar/Indlæg:
110/10
Det lyder besynderligt. Jeg fik en psu efter en rma sag og den kunne heller ikke trække det den skulle. Der sagde den ikke nogen lyde men min pc stod bare og genstartede konstant.

Så fik jeg købt mig en Enermax liberty 620watt og det kører derud af. Så det lyder meget som om din er mindre defekt.
Lyder utroligt den slår fra blot med 1 hd. Min trækker fint 7 enheder...

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 01:26:15
Svar/Indlæg:
193/54
altså vi snakker sågar helt ned i at den ikke kan klare en enkelt 120mm blæser..

har desværre ikke noget multimeter, så kunne jeg jo se om den kunne klare at blive målt på div linier.. men tror bare den ryger til RMA..

skidt, havde ellers fået den hjem sammen med en meanwell S320-12 psu og lidt andet gejl, der skulle sørge for min vapo kom i omdrejninger igen.. men det ser ud som om der skal gå lidt længere tid, desværre.

THILE

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 01:35:03
Svar/Indlæg:
110/10
Har ikke den vilde kendskab til hvordan en psu er bygget op. Men den fejer da noget, kan vi konstatere.
Lyder sandsynligt det er en slags "sikring" som slår fra. Gad vide om der er noget samlet forkert i den.

Nanos

Superbruger
Tilføjet:
28-01-2006 09:11:30
Svar/Indlæg:
180/16
Har noget ala. samme problem med min PSU (Antec Neopower) den kan heller ikke trække noget som helst, jo mere strøm krevent du slutter til, jo hurtigere går den død.. men send den hellere til rma istedet for at begynde at rode for meget i den ;) det er jo ikke lige frem et stykke billigt hw :00

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2006 12:49:58
Svar/Indlæg:
193/54
den er også pakket ned, har bare købt den hos frozencpu (New York) så der kommer nok til at tage lidt ekstra tid, herre øv, men bestemt det værd

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 18:13:27
Svar/Indlæg:
193/54
okay, nu bliver det underligt det her..

pakkede den lige op igen.

prøvede at måle linierne, de viste fint det de skulle..

prøvede så igen at sætte det hele til som det skulle være, stadig bare klikken..

men, prøvede at sætte den til min vapochill, igennem det der kabel, der først går fra 24 pin ATX stikket, og ned i chill controllen for vapoe, og prøver så at forbinde de to kabler man prøver at forbinde for at starte en psu uden bundkort etc, men denne gang gør jeg det bare ude i det stik der går fra chill control til vapo, og så virker det hele fint, ingen problemer med at drev ikke starter og psuen klikker..

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2006 19:50:01
Svar/Indlæg:
256/18
Hvis du måler linierne mens PSU'en ikke er tilsluttet noget kan det godt være det der driller dig. Jeg har selv lige haft en Chill Innovation mellem hænderne der gav rigtige spændinger på alle rails, men når den blev belastet med bare 3 Ampere på +5V rail gik hele PSU'en i knæ og gav latterligt lave spændinger ud.

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2006 20:02:08
Svar/Indlæg:
217/32
når man måler spændninger på en psu f.eks., skal man altid have noget sat til som kan give et spændningsfald...

eller vil du altid måler 12v eller derover hvad den nu giver idle. men sæt en masse hdd, blæsere og hvad du ellers kan finde, ellers kan du ikke belaste den ordentligt, og så vil du ikke måle noget spændingsfald...

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 20:02:13
Svar/Indlæg:
193/54
jamen jeg kan jo ikke belaste den!!

så slår den jo fra, altså lige pånær hvis man kører igennem det "y" splitter atx kabel der følger med til en vapochill

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2006 20:31:38
Svar/Indlæg:
256/18
Derfor tror jeg også der er en fejl på PSU'en. Hvis den fejltrigger på en alt for lav strøm - eller slet og ret har en defekt i sit strømleverende kredsløb så den af sikringsgrunde lukker ned - vil du netop sidde i det scenario du netop tegner op.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 22:29:05
Svar/Indlæg:
193/54
jaja, men hvordan forklarer man så at, ligeså snart der kommer den der ATX "y" splitter på, så fyrer det hele op perfekt ?

den behøver ikke engang gå ned i chil controlleren, bare den er sat til den der "y" splitter, så kan du "jump-starte" den ca 20 cm kabel længere henne, og det hele virker fint

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
30-01-2006 23:18:00
Svar/Indlæg:
256/18
Sådan som jeg læser det er det når du kun har ChillControl'en tilsluttet og ikke andet. Er det korrekt?

I så fald kan det stadig godt passe med hvad jeg skriver. ChillControl'en trækker hvis jeg husker korrekt fra mit eget VapoChill jeg havde kun strøm fra +12V rail, hvorimod stort set alt andet i maskinen også trækker fra +5V. Og hvis det er +5V der hænger i bremsen kan det godt foregå som du skriver.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 23:51:59
Svar/Indlæg:
193/54
nu ser jeg hvad du mener, og det lyder faktisk ret fornuftigt, hmm så det er min +5 linie det er galt med, hvad hvis jeg sætter en blæser til +5 linien så burde den være gal igen ikke?

men lige for at få det på plads.

så kan den godt trække et drev eller en harddisk, hvis chill controlleren er sat til, men ikke hvis det kun er et eller flere drev, samt motherboard, så er den gal igen..

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 00:06:54
Svar/Indlæg:
256/18
Det er ikke sikkert at en blæser alene kan få PSU'en til at gå ned. Skal der eksempelvis 2 Ampere til det skal du have noget der kan belaste minimum 10 Watt (da 5 volt * 2 Ampere = 10 Watt).

Nu er du sikker på at det ikke er motherboardet der tager røven på dig? Jeg tænker bare at hvis det kun foregår når motherboardet er involveret så kunne det jo teoretisk godt være det som giver problemet. :l

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 00:22:22
Svar/Indlæg:
193/54
det foregår også når det kun HARDDISK og psu, altså ingen connection til motherboard OVERHOVEDET.. jeg "jump-starter" jo psuen ude i ATX stikket

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 00:37:24
Svar/Indlæg:
256/18
Hhmm, jeg er ikke lige i stand til at se hvad der skal være galt.

Det sidste jeg kan komme i tanker om er de minimumsstrømme PSU'en kræver på hver rail for at køre ordentligt. Der står på rail-oversigten på siden hvor lidt den minimum kan trække. Er du der under grænsen kan det MÅSKE være det er det der får den til at trigge.

Udover det er jeg pas nu.

Jay

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 14:52:33
Svar/Indlæg:
193/54
jamen den gjorde jo det samme da der var sat :

Bundkort, og hvad der hører til der

2xraptor 36,7GB diske
2x 250gb western digtial SATA diske
1xdvd brænder

altså det skal den jo kunne køre, det er jo en meget normal computer opsætning..

men altså vi er enige om den skal til RMA ikke ?

Bostorm

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 15:23:26
Svar/Indlæg:
256/18
Jo så langt er vi enige.