Dioder i anlæg?

Case-modding d.  29. januar. 2006, skrevet af ky
Vist: 488 gange.

ky
ky

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2006 19:47:45
Svar/Indlæg:
14/9
Hey jeg har leget lidt med tanken om at sætte nogle dioder i min anlæg (JVC BOOMBLASTER), men har ingen anelse om, hvor og hvordan jeg skal bære mig ad?

nogen der har en guide eller gode råd til hvordan det skal gøres, og hvor det er bedst at anskaffe dioder. Er de velkomne til at svare på denne tråd.

Mvh. ky

rene0399

Superbruger
Tilføjet:
29-01-2006 19:54:09
Svar/Indlæg:
217/32
der er mange steder at anskaffe dioder. bl.a. på dioder.dk

men de fleste dioder er forskellige, ang. hvor meget spænding de skal have og hvor meget strøm de bruger...

nu ved jeg ikke hvor meget spænding der ligger i en boomblaster, men hvis du et sted kan finde 12V, så loder du bare en ledning på 0 (nul) og +

på dioder.dk for man en modstand man sidder på så dioden for den rigtige spænding. (i forhold til de 12V)

men prøv dig frem, de koster ikke det vilde... :D

René

ky

Overclocker
Tilføjet:
29-01-2006 20:03:38
Svar/Indlæg:
14/9
ok..

Men så skal jeg jo os få skidtet til at virke :)
Den er jo straks værre, skal jeg til at skille mit anlæg ad eller hvordan? det er egentlig det største problem :l

mvh ky

foo

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 11:43:29
Svar/Indlæg:
1685/240
#1 - det er ikke helt rigtigt det du skriver...

På alle dioder skal der være en formodstand, det er ikke for at bestemme spændingen (den er altid konstant over en diode, om det er en Sillicium ~0,6V, Germanium~0,3V eller om det er en LED (som i dette tilfælde) med en forspænding på (som regel) 1,5-2V, men for at begrænse strømmen gennem dioden...

På El-Supply.dk kan man også få dioder, elektronik-lavpris også et bud, men husk at få formodstande med, da dioderne ellers vil brænde af.. Mange af de dioder man kan købe til Case-modding, har integreret en formodstand, og er således dimensioneret til en bestemt spænding...

Hvis du åbner din boom-blaster, så er det første du skal finde strømforsyningen - den kan kendes på at den sidder lige i nærheden af hvor du sidder netspændingen til (230V) - eller batterierne (ved ikke hvordan det lige er bygget op i en boom-blaster)...

Fohåbentligt har JVC været så venligt at skrive på deres PCD'er hvor de forskellige spændingsudtag til maskineriet er, og der finder du bare en spænding på enten 5, 12 eller hvilken spænding du nu lige kan finde (intet under 3V vil jeg mene), og bruger formlen:

R = (Uforsyning-Udiode)/Idiode

hvor R er din formodstand, Uforsyning er den forsynig du kobler det til, Udiode er spændingsfaldet over dioden (brug her 2V så er du sikker), og Idiode er den strøm der skal gå gennem dioden - regn med 5-10mA

Håber det gav lidt mening..

Du er under alle omstændigheder nød til at åbne dit anlæg, da du skal ind og have fat i selve strømforsyningen.

\\foo`

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 17:27:01
Svar/Indlæg:
6052/189
www.cyberbox.dk

de har et par ret gode og yderst forståelige guides.