OC på Sapphire PI-A9RX480

Overclocking d.  30. januar. 2006, skrevet af SharkDK
Vist: 285 gange.

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
30-01-2006 20:38:23
Svar/Indlæg:
42/17
Hvilke settings skal jeg ændre??

Jeg er interesseret i de steder jeg skal ændre i BIOS.
Hvis der er andre der har samme board, og de har OC, er jeg interesseret i billeder af bios.

Specs:
Sapphire Pure Innovation Gruber PI-A9RX480
AMD Athlon64 3700+ SH E4 (everest) box køler
Adata DDR PC3200 2x512MB kan køre 2.5/3/3/7
Sapphire X1800XT 512MB

På forhånd tak 8)

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 21:06:52
Svar/Indlæg:
1888/560
Eftersom boardet ikke forhandles i DK er det nok svært at finde nogen, som også har det...

Jeg har testet det på HT og du kan finde det under bundkort tests, men billeder må vente indtil serveren kører tiptop igen :l

Du kunne evt. kigge her: http://www.hardware-test.dk/oc... (der er rent faktisk billeder med =) ).

B@NG

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 21:19:42
Svar/Indlæg:
3640/1231
Billeder skulle da gerne virke :i

http://www.hardware-test.dk/ht...

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
30-01-2006 21:20:31
Svar/Indlæg:
42/17
Undskyld mener du ikke at dette kort findes i DK??

Jeg har købt det ved SHG.dk pris 1525,-

http://www.shg.dk/link.asp?got...

Jeg har læst din udemærkede test http://www.hardware-test.dk/ht... og var en af grundene til at jeg købte det.
Men da jeg aldrig har OC før, så kender jeg ikke meget til det.

Men glæder mig til at se hvad i finder, på forhånd tak!

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 17:35:11
Svar/Indlæg:
1888/560
#2 nu skal du ikke komme og spille smart vel? Der er bare slet ikke nogen billeder på .com domænet!!!

#3 min fejl, jeg havde ikke lige set det var kommet til DK efter jeg havde skrevet artiklen... Og så er det i øvrigt kun Crossfire edition der står på EDBpriser :)

Anyway, de menuer du skal kigge i er overclocking features od advanced chipset features.

For at overclocke noget skal du sætte hastigheden op på CPU/HT clock http://www.hardware-test.dk/ht...

Da CPU frekvensen bestemmes ud fra denne samt en gangefaktor (x11 for 3700+) hæves samtidig CPU frekvensen. Det samme gælder for HyperTransport frekvensen og RAM.

For at HyperTransport ikke går hen og bliver ustabil bør du sætte gangefaktoren ned for denne. Den finder du i LDT bus indstillinger

Denne skal holdes på 1.000 MHz eller lavere, så kører du f.eks. 250 MHz CPU/HT clock sættes du multiplieren på 4.

For at RAM ikke begynder at blive ustabile skal der sættes en divider for disse og den finder du under RAM indstillinger (Memclock index value)

Da det er angivet ved MHz skal man regne lidt på det. 200 svare til at RAM kører 1:1 i forholdt til CPU/HT og 166 svarer ca. 5:6 i forhold til CPU/HT clock osv. Den varierer dog lidt afhængig af CPU hastigheden, men prøv at holde RAM hastigheden omkring de 200 MHz, så skulle der ikke være noget problem. Du kan evt. bruge CPU-Z til at se hvilken hastighed dine RAM kører.

Hvis noget bliver ustabilt (RAM, CPU, bundkort) kan du prøve at hæve spændingen, men det kan være med til at forkorte levetiden på komponenterne og i værste fald (hvis man går hårdt til den) slå dem ihjel. 1,55 V er omkring det jeg ville give til CPU'en, mens jeg sjældent går over 3 V ved RAM (på nær hvis det er BH5/6 eller anden spændingselskende RAM. Så skal de bare have noget gas :e ).

Til at teste for ustabilitet kan jeg anbefale SuperPI 32M beregningen. Hvis den kan gennemføre denne er der ret stort chance for at systemet er stabilt.

Når jeg skal oc plejer jeg at starte med at sætte CPU'ens multiplier, HyperTransport multiplier og RAM divider meget lavt, så jeg kan finde maksimum for bundkortet uden at skulle tænke over de andre.

Dernæst sætte jeg CPU multiplieren op på maks. så jeg kan finde ud af hvor hurtigt den vil køre.

Til sidst RAM divideren op og så kan man ellers tage den derfra.

HyperTransport holder jeg bare omkring de 1.000 MHz eller lidt under.

Hvis skidtet ikke vil starte op fordi du er gået lidt for hårdt til den, så kan du prøve at holde insert nede mens du booter (plejer at starte i failsafe), ellers må du til at resette BIOS.

Anyway, prøv at læse red_martians OC artikel, der står et par guldkorn i og så spørg bare omkring på forum - folk skal nok hjælpe :).

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2006 21:34:05
Svar/Indlæg:
42/17
Tak for den store udredning, jeg har forsøgt mig med følgende, dog uden held.

LDT Bus Freq=600mhz(3x)
CPU vid=11x
Memclock=133mhz
NB HT PLL, Manuel, High, 11

Ram timmings 3-3-3-8 / 2,5-3-3-7

Prøvet med Vcore 1,35 +.20 offset
Prøvet at finde max OC ved at bruge Systool v1.0 Build 641

I alle tilfælde bootede fint og ved brug af sysytool prøvede jeg at finde max FSB - men efter 14 sek. så stod det bare stille, pcen virkede med Systool crashed.

Jeg har set lidt på CPUz og der står at min cpu har Stepping 1 men Everest skriver CPU SH 4, er det cpuen der ikke kan eller gør jeg noget forkert.....på forhånd tak.

SharkDK

Overclocker
Tilføjet:
02-02-2006 11:00:33
Svar/Indlæg:
42/17
Det var Systool Build 641 der ikke virkede. Ved skift til Build 636 så virkede det igen.

LDT bus 3x(600) vil forsøge med 4x
CPU vid 11x
Memclock 133mhz vil forsøge på 166mhz
NB HT PLL, high,11
Vcore 1,4+0,2offset
RAM timmings 3-4-4-8

FSB = 260 @ CPU clocket til 2860 gevinst på 660 Mhz.

Syntes bare med OC X1800XT at 800 point i 3Dmark03 er meget lidt. Men skal lige teste de sidste ting. CPU blev 64 grader og NB 42 grader.

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2006 14:06:17
Svar/Indlæg:
1888/560
#6 lyder som om du har fint styr på det - dejligt CPU overclock også. 2800 MHz er en sjældenhed med Athlon 64'erne...

Mht. 3DMark03, så er det nok ikke det bedste at teste i, da det på ingen måde giver et overblik over systemets samlede ydelse. Prøv med 3DMark01 SE, 3DMark06 eller et spil med indbygget timedemo - det giver et meget mere reelt billede af hvad du får ud af dit overclock.