Min computer er underlig.

Diverse d.  30. januar. 2006, skrevet af Goaguy
Vist: 342 gange.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 22:26:31
Svar/Indlæg:
3410/199
Min sekundere pc er kommet i brug, da den jeg normalt bruger midlertidig er nede. Problemet er bare.. At lortet ikke virker! Fatalt når man bruger den til skolearbejde!

Det drejer sig om denne:
AMD thunderbird 1,33Ghz
MSI K7T turbo vers. 3 (noget lign., i hvert fald)
Seagate 40gb hdd, 5400rpm
2*128mb pc133 ram.
GeForce 2 MX400
og.. Windows ME

Sagen er denne:
Jeg har leget en del med denne pc, og forleden fandt jeg en gammel 1ghz Athlon cpu, som selvfølgelig skulle testes i dette system. Den startede først fint op, men.. Så frøs den kort efter i windows. Bagefter gad den slet ikke starte. Hverken med tænd/reset-knappen, eller hvis jeg tændte og slukkede for min psu. Fair nok, så var det vel denne 1ghz cpu, som ikke virkede - og jeg skiftede om igen.
- Nu gider den bare heller ikke med min normale cpu! Når jeg tænder den starter harddisken nogle gange ikke (larmer ikke- bliver ikke varm), og skærmen viser intet signal - som om computeren var slukket. Nogle gange efter flere forsøg kan jeg få den til at starte op, og en gang nåede jeg at se den skrev noget med en "80 pin conducter", før den gik i gang med at indlæse windows.
- Jeg har prøvet at skifte batteriet og PSU'en, det hjælper IKKE. Det sjove skete først da jeg skulle mærke på northbridgen om den blev for varm: Jeg trykke let på den og.. DEN SLUKKEDE! - Men den var ikke så varm igen. Her i eftermiddags begyndte den så at vise forkerte temperaturer i SpeedFan og CPU-cool: Først var de alle omkring 20grader - og efter en genstart røg to ud af tre temps op på over 50 grader med det samme - hvor min cpu sjældent kommer op.

- Det skal lige siges, at systemet ikke har været clocket i flere måneder, og har kørt fint. Dog ligger motherboardet lige nu på mit skrivebord uden kabinet. - Dog med skumgummi og en anti-statisk pose.

hvordan kan det være? I går kørte den stabilt flere timer i træk, i forgårs gad den ikke.. og.. I dag gider den heller ikke?

På forhånd tak for hjælpen!

Simon

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
30-01-2006 22:27:09
Svar/Indlæg:
3410/199
Tænkte på, om det var noget med min bios der ikke var som det skulle?

The

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 00:46:52
Svar/Indlæg:
1406/100
Hmm har du prøvet at reset din bios?

Lars

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 01:30:06
Svar/Indlæg:
1633/76
Jeg tror du har fået nogle løse forbindelser (måske endda en kortslutning hvis du er rigtig heldig) efter du har pillet i den.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 08:33:43
Svar/Indlæg:
3410/199
Tak for svarene!

#2 --> Det er vel det man gør, når man piller batteriet ud og sætter det i igen? Den har i hvert fald nulstillet mit ur. (Også sådan jeg nulstiller mit bios-password hvis jeg har glemt det)

Forresten! Nogle gange når den gik ned, så "stoppede" tiden, og startede først igen når jeg startede den. Dvs: Har den været nede en halv time og bliver startet op - er uret en halv time bagefter :x

#3 --> Det er ikke så meget igen jeg har pillet, men der skal vel ingenting til, når den ligger på et skrivebord. Det sjove var jo, at det kom lige bagefter et den anden cpu havde været i? Jeg frygter også at måtte blive nødt til at indse, at noget er brændt af eller kortsluttet.

Racerbil

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 08:40:29
Svar/Indlæg:
462/53
Løft motherboardet af skumgummien og check for skruer.
Check alle kabler.
Check at ramklodserne sidder rigtigt i.
Afmonter køleren og se om kølepastaen er fordelt jævnt.
Fjern CPU fra motherboard check at alle pins er lige og at det ikke mangler nogen.
Kig i socket og se om der er snavs eller skidt i hullerne.
Remonter CPU og køler(husk ikke at bruge for meget pasta).
Sørg for at starte op kun med harddisk, kobl CDROM og alt andet fra.

Hvis det ikke virker efter det er der nok noget der er brændt af.

Afmonter evt. alle PCI kort og prøv med kun 1 klods ram. skift imellem de 2 klodser for at kontrollere om den ene eller den anden er røget sig en tur

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 09:11:59
Svar/Indlæg:
10398/435
bios batteri, eller manglen deraf, kunne vel resultere i at tiden stoppede.. også det at tryk på mobo'et fik den til at slukke. hvad sker der med en comp hvis man hiver batt ud under drift?

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 23:03:39
Svar/Indlæg:
3410/199
#5 og #6 --> Tak, det vil jeg prøve at kigge på.

Goaguy

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 14:24:00
Svar/Indlæg:
3410/199
Har ikke haft tid til at kigge på den endnu. Men. Den siger mere præcist noget med "primary IDE 80 pin conducter". Og hvis jeg trykker på IDE-kablet, der hvor det sidder fast på mit mobo - så genstarter den.