Nybegynder vandkøling.

Vandkøling d.  31. januar. 2006, skrevet af Anonym20216287339
Vist: 713 gange.

Anonym20216287339

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2006 20:30:19
Svar/Indlæg:
25/10
jeg håber snart at få fadt i noget vandkøling.. og da jeg lige har kigget lidt herinde, har jeg set at der er forskellige meninger omkring hvad man skal fylde i sine slanger; nogle mener pool-haløj m.m. ... nu var det så jeg ville høre hvad det var man skulle vælge?( som jeg siger, total nyegynder :e ) ..
og hvad skal jeg eller vide.? :r

Tobias

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 20:32:30
Svar/Indlæg:
1762/50
Total nybegynder?

Snup et samlet kig.. Som f.eks. ThermalTake BigWarter.. Nemt, billigt, og køler godt.. :D

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 20:35:09
Svar/Indlæg:
6899/119
Jaa...Bigwater er rigtig godt til pengene.

Thermaltake Bigwater 735 (en nyere udgave med forbedret pumpe og større slanger = bedre ydelse)

eller

Asetek entry kit.

Et helt andet alternativ er Coolermaster Aquagate mini, som jeg dog ikke synes er videre kønt :00

Anonym20216287339

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2006 20:35:39
Svar/Indlæg:
25/10
Ja, noget i den stil

nu har jeg fået tilbuds noget billigt godt vandkøling, og det frister..... men hva' :00 :00 skal der i slangerne?

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 20:37:08
Svar/Indlæg:
6899/119

Der skal demineraliseret vand og bilkølervæske. blanding 80/20.

Sådan ville jeg gøre. Det giver også en flot blå farve.

Anonym20216287339

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2006 20:37:36
Svar/Indlæg:
25/10
sry. 1# total nybegynder = Ja, noget i den stil

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 20:43:26
Svar/Indlæg:
208/3
Jeg købte et Asetek WaterChill entry sæt.
Efter modtagelsen satte jeg mig ned og kiggede monteringvejledningen efter og så begyndte jeg at montere.
Det tog under en halv time at få det hele på plads og alt fungerer som det skal, ingen utætheder eller noget og det køler ganske fornuftigt.

Det er virkeligt et sæt for begyndere, man kan så udvide efterhånden som man lyster.

Andy.

Superbruger
Tilføjet:
31-01-2006 20:51:51
Svar/Indlæg:
1536/33
Det ville nok være en god ide at læse nogle artikler inde på www.h2okoeling.dk ;)

Hvis du laver din research godt nok, så vil du også blive tilfreds med resultatet :)

Anonym20216287339

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2006 20:53:52
Svar/Indlæg:
25/10
tusind tak for alle de hurtige svar! :e :r :00 :i

TOBIAS

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2006 21:28:34
Svar/Indlæg:
4112/53
vil give #4 ret.
Kører selv med en sådan blanding.

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:12:32
Svar/Indlæg:
77/225
Jeg tror ikke at <B>demineraliseret</B> vand er sterilt. Jeg er ikke sikker i denne sag, men jeg selv bruger <B>destileret</B> vand. Koster en 15 kr pr liter på apoteket.

Desuden tror jeg heller ikke at jeg ville anvende kølervæske og slet ikke i den størrelsesorden fordi det påvirker køleevnen. Jeg kan desværre ikke skrive at det påvirker "betydeligt" for jeg kan ikke 100% huske det.

Personligt ville jeg bruge et addiktiv som er beregnet til vandkøling og derfor kan bruges mod algevækst og korrosion. Der skal normalt også meget lidt af disse i for at virke effiktivt. Derfor påvirker de ikke kølevnen i samme stil som alm kølervæske.

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:21:29
Svar/Indlæg:
6624/113
Demineraliseret vand er ikke sterilt - men det er destilleret vand heller ikke i det øjeblik man hælder det i et vandkølesystem med alle de urenheder der er i komponenterne. Her snakker jeg om list støv eller måske nogle flusmiddelrester i vandkøleren - og der er altid noget. Bare det at røre ved vandet med fingrene, er nok til det ikke er sterilt mere. :D

Men gudskelov behøver det heller ikke være andet end "rent" - indforstået at der ikke skal være for mange bakterier eller lignende i. Tis dur f.eks ikke. :00

Men ganske almindeligt vand fra hanen som er kogt i 5-6 minutter er tilstrækkelig kalkudfældet, til at holde i flere år i samvirke med de 20% kølervæske man gerne hælder i. DET er det samme som demineraliseret vand... ;)

Kølervæske påvirker viskositeten lidt, men sænker til gengæld overfladespændingen - så man ender ca samme sted med hensyn til køleevnen.
Jeg tror ikke man får noget som er mere beregnet til vandkøling end det. Bare fordi der står "supercool" eller "ome1337_pjask" på det, ændrer det ikke ved det faktum, at det oftest bare er et produkt fra eksisterende sortiment, som er relabeled for prisens skyld. Vandkøling er jo ikke ligefrem rocket science - så der er jo ingen grund til at gøre det mere uoverskueligt og dyrt end højest nødvendigt..... ;)

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:25:56
Svar/Indlæg:
208/3
Demineraliseret vand er fri for mineraler såsom kalk og andre småting og er derfor ganske velegnet til vandkøling.
At det så ikke er sterilt er en anden sag, det har noget med bakterier at gøre, nogle af disse bakterier kan fremkalde alger, men der bruger man så et anti-alge additiv.

Destilleret vand er lidt dyrere, men 100% fri for alt hvad der hedder bakterier, eller det skulle det ihvertfald være, men med adgang til fri luft giver det mulighed for at komme i kontakt med bakterier og så står man med samme "blanding" som demineraliseret vand.

Pengepungen bestemmer.. Det billigste er demineraliseret vand der koster omkring 25-30 kr for 5 liter.

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:29:19
Svar/Indlæg:
208/3

Du kan måske godt kalk-udfælde ved kogning, men der vil stadig være en smule salt i vandet..
Det afhænger selvfølgelig af hvor man bor, men der vil altid være en ganske lille smule salt i vandet (også selvom man ikke kan smage det).
Og hvordan er det lige med salt og metaller? ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:33:41
Svar/Indlæg:
6624/113
Salt og metaller skaber en korrosion, men kun til væsken er mættet med metal-ionerne - som er sket ca 10 minutter efter systemet er startet for første gang.

Hvordan tror du at et varmeanlæg med ganske almindelige rå stålrør i et hus kan eksistere i 30+ år uden at tære igennem? Det fylder man skam lige fra vandhanen ( Jeg er uddannet Energimontør... :) )

Korrosionen er stoppet i løbet af meget kort tid - og kan kun fremskrides hvis man tilsætter mere af katalysatoren - i dette tilfælde salt, eller andre aggressive mineraler - i varmeanlæggets tilfælde, er det ilten der er dræberen...

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:43:09
Svar/Indlæg:
208/3
Hrmph.. Gider da ikke stille mig op mod en der er uddannet indenfor den slags :e

Men du har da helt ret, jeg tænkte ikke lige over det med radiatorene..

Men alligevel vil jeg nu undgå at komme alm. postevand i køleanlægget, også selvom det har været kogt i længere tid..
Det sker jo at der kommer små luftbobler i vandet, specielt hvis man glemmer at lufte ud :00 (havde jeg engang glemt og låget til mit resorvoir hoppede af).. Nå, men de her luftbobler indeholder jo den her famøse ilt som alle andre end metal-væsnet har brug for..

Men det må være et spørgsmål om temperament hvad man vil bruge, jeg vil helst holde mig nogenlunde sikker og bruger derfor kun demineraliseret vand og anti-alge additiv :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:45:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg bruger demineraliseret vand = det kondenserede vand der kommer ud af min tørretumbler + kølervæske. ;)

Men i en snæver vending, kan alm postevand som er kogt, fint klare opgaven.
Oa ja der er ilt i de bobler, men bakterier skal bruge andet end ilt for at overleve - og indeholder vandet bare 5% glykol, er der no chance in hell de kan formere sig. ;)

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 00:53:13
Svar/Indlæg:
208/3
Hehe ganske smart at koble en beholder op på tørretumbleren :e
Min afgiver bare en masse damp og det har jeg altså ikke tålmodighed til at kondesere selv.. Måske skulle man overveje sådan en kondens tørretumbler, det er jo nærmest 2 fluer med et smæk ;)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 01:05:09
Svar/Indlæg:
6624/113
Gæt 3 gange hvilken en jeg har så. :e :e :e

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 01:10:37
Svar/Indlæg:
208/3
Hmmm...

En Tefal bordgrill? Nå ikke...
Ja så må det da være emhætte! Nå ikke..

Aha!
En kondens tørretumbler :e

Er faktisk ret vild med den idé.. Det giver jo helt nye aspekter til måder at bruge sine hårde hvidevarer på indenfor denne rasende IT verden :00 :e

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 01:13:54
Svar/Indlæg:
6624/113
Netop. :D

Jeg har ikke købt demoraliseret vand i 9 mdr. Både fordi jeg genbruger det samme vand, men også på grund af tumbleren.

Laziter

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 01:17:24
Svar/Indlæg:
208/3
Ja undskyld jeg bliver ved...

Men det her kan der sgu blive en god historie ud af..

Dengang far var dreng genbrugte vi vores vand fra tørretumbleren..
Vi brugte det i vores computere og kaldte det økologisk vandkøling..

Ja det er godt far, men idag bruger vi altså nitrogen til vores 200 GHz 48x core CPU'er :e :e

Overbuary

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 11:07:03
Svar/Indlæg:
1762/50
->#22

Nej, nej! Hvorfor købe det stas?!

Som andre har sagt en blanding af 90/10 af Demminiraliseret vand til 10,- fra tanken, og en sjat kølervæske fra bilen, er perfekt, ser godt ud, billigt, og virker perfekt! :)

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 11:49:33
Svar/Indlæg:
6624/113
Jeg har haft druknet omkring 10 maskiner med demineraliseret vand+kølervæske - blandingen, og jeg har aldrig haft noget dødt hardware på grund af det.

Jeg mener absolut ikke det er pengene værd.

Neurobrain

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2006 12:08:56
Svar/Indlæg:
389/13
Den opskrift som Sajmon skriver virker eller brug demi/kogt vand + ren pool (Matas).

Køb ikke noget færdigblandet - Det er alt alt for dyrt.

Ellers skal man bare bruge sin fornyft og evt leak teste en vandkøling inden man smider det i maskinen.

Hvis man leget meget med vand vil man på et tidspunkt få vand i sin computer, med jeg har aldrig tabt hardware pga det...

Som andre skriver ....www.h20koeling.dk er stedet :)

og en sidste ting...

Lyt ikke til alle folk der snakker om vandkøling men find selv ud af, hvem du stoler på - mange leger experter

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 13:42:37
Svar/Indlæg:
4310/364
Kog noget en liter vand i 5min og så blander du lige 10% kølervæske fra en bil i...eventuelt kan du hælde vandet i systemt med det samme så brænder du en masse bakterier ud af systemet...det har jeg gjort på den måde og mit system er meget sterilt...

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 13:52:49
Svar/Indlæg:
6624/113
#27 - Så er din definition af "sterilt" vist fejljusteret. ;)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2006 22:36:01
Svar/Indlæg:
4112/53
#10 Der er vist en der skal lade være med at kaste med sten, når man selv bor i glashus!
Kølervæske (Glycol) har netop ALLE de egenskaber, som div. "PR-produkter" har, Dvs:
<*>Dræber Alger + bakterier
<*>Virker anti korrosivt (binder Ionerne, så de ikke kan gå i forbindelse med metallerne, og sætte gang i spændingsrækkefølgen (fra kemi af ;)))
<*>Sikre mod frost, hvilket ikke er væsentligt for ret mange, men de entusiaster der smider maksinen udendørs, for lige at få de sidste 10-20MHz, for dem betyder det noget.

Du har dog ret i én ting mht. at du reducerer vandets specifikke varmefylde, men det gør ikke så meget, da det stadigvæk vil have en meget høj varmefylde, i forhold til det der "anti ledende lort" de prøver at sælge os.

Sajmon, hvis du er køle-/varme montør, så burde du vide, at demineraliseret vand, er ganske alm. postevand, der har været igennem et specielt filter, der fjerner 95-99% af de ioner der er i vandet (både kalk og div. salte ).

Destileret vand, er vand der er 99.99% fri for andre stoffer, end vand ( h2o ). Det er derfor det er så dyrt at få fat i.

Quickmcj

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2006 00:37:22
Svar/Indlæg:
77/225
Bor jeg i et glashus? :o

Jeg skrev ikke det indlæg for at skabe debat. Det var mere for at spæde til med forslag som han efterspørger. Jeg ikke er 100% sikker i min sag fordi jeg har været væk fra scenen i et års tid og har en hukommelse som en si.
Jeg vil ikke starte en debat med dig når hverken du eller jeg egentlig ved nok om emnet. Hvis du ved nok om emnet er du ikke god til at formulere det.
Alligevel kan jeg ikke la' vær at svare dig på grund af den måde du har skrevet dit indlæg på og at du henvender dig til mig.

Måske kan jeg henvise til en forholdsvis gammel artikel men stadig nok den eneste af sin slags indenfor dette felt.

http://www.overclockers.com/ar...

Det er en gammel kending for mig og var det første der faldt mig ind efter at jeg havde læst dit indlæg.
Nu skal man ikke tro på alt, ligesom at jeg ikke skal tro på dig. Personen bag artiklen virker dog som om han ved hvad han snakker om.
Det er især spændende ved det punkt hvor han gradvist med 10% forøgelse hæver indholdet af kølervæske i blandingen med almindeligt vand. Her ses det at ved 20% kølervæske 80% vand går viskositeten fra 1.79cP til næsten 10cP
Jeg kender ikke til cP men når man sammenligner med 100% kølervæske som har en værdi på 41cP er det relativ højt. Når man så kigger på de følgende sider som foresten også er interessant læsning ser man at "ydelsesforskellen" mellem 100% vand og 20% kølevæske blanding i første omgang ikke er så stor. I procent er det vel en 10-14% vi snakker om. Dog skal man så huske at viskositeten og overflade spænding slet ikke berøres i disse grafer. Vi så at viskositeten var ret høj for 20% kølervæske blandingen, så vi må antage at det påvirker temperaturen i sidste ende.

Her stopper så de facts som artiklen fremstiller. Jeg vil våge at påstå at den høje viskositet er en meget dårlig kombination med nutidens køleblokke som bygger på mange, men meget små kanaler; "jets" og så videre. Jeg fandt intet omkring "surface tension" men jeg vil igen våge pelsen og sige at han ikke tog det med på grund af den måske ikke eksisterende forskel på ydelse. Hvis han kan teste viskositet tror jeg også han kan teste overflade spænding.

Hvad kan der konkluderes efter at jeg har brugt en times tid på det her indlæg og på at finde det gamle link frem fra hylden? At det er fuldstændig spild af min tid ;)

Og så håber jeg ikke du tager nogen af os for nybegyndere med din sidste sætning. Jeg er ret sikker på at både Sajmon, Laziter og de andre ligesom mig, der har haft fysik i folkeskolen ved at vand...ja det hedder også H2O som du nævner :i

Sajmon

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2006 11:41:26
Svar/Indlæg:
6624/113
#29 - Det indgår ikke i min uddannelse, men er såre simpelt viden tilegnet på et senere tidspunkt.

Om du filtrerer det eller kondenserer det under meget rene forhold, giver samme lave salt- og ion-indhold... Derfor kan man uden risiko bruge vandet fra kondenstørretumbleren - forudsat det var den kommentar du skrev et svar til. Det står nemlig lidt uklart for mig, hvorfor du skriver som du gør. ;)

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 21:48:36
Svar/Indlæg:
4112/53
#31 Det var mere en kommentar til det der med, at de kan nøjes med at koge vandet i 5 minutter, hvilket ikke er nok.