Valg af bærbar til Linux

Diverse d.  03. februar. 2006, skrevet af soa
Vist: 334 gange.

soa
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 02:16:19
Svar/Indlæg:
156/22
Hejsa

Det er på høje tid at jeg får anskaffet mig en bærbar til studie-brug, men aner ikke hvilken én jeg skal vælge, den skal kunne fungere med linux - enten Ubuntu eller SuSE foretrækker jeg.
Jeg vil gerne høre fra nogen som selv køre linux på deres bærbare...

Jeg er også lidt i vildræde hvad angår krav til maskinen.

Skal primært bruge den til projekt arbejde (LaTeX/Maple)
Vil gerne have et skarpt skærmbillede
Må gerne være lidt stil-ren (helst sort)
INGEN SPIL!

mvh Thomas

Sajmon
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 08:56:50
Svar/Indlæg:
6624/113
Ældre IBM maskiner vil nok passe meget godt til dine krav.

Du skriver ikke hvilket budget du har, eller hvor tunge de applikationer er...



micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 09:02:15
Svar/Indlæg:
4120/115
Prøv at søge på andre der bruger linux på deres notebooks, og se hvilke modeller de bruger... Men IBM kunne da være et godt bud, kender flere der køre linux på sådanne maskiner! Men hvem ved hvordan kvaliteten har det efter de er kommet til at hedde lenovo...?

Men driverne er jo nok det største problem... og især wireless kan give lidt problemer, så hold dig til en centrino, eller ihvertfald en med Intel netkort i, så gå man ihvertfald ikke helt galt i byen!



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 09:48:35
Svar/Indlæg:
3943/44
#2 Tror ikke kvaliteten falder på IBM bare fordi de begynder at kalde dem det de hedder i USA.

#0 Centrino er der ingen problemer med, kører selv suse 10.0 på min bærbar alt mit hardware virker, bortset fra min flash reader (mener jeg har ikke testet den, men har læst at de skulle være meget svære at få til at virke)

Min er en Acer Travelmate 4654LMI, 2ghz Dorthan, 512mb ram, 100gb HD, 6600go 64mb. Men den kan spille

Og så lige endnu et spørgsmål, hvad med widescreen? jeg kan personligt ikke lide det, så jeg har en alm 15" på min dog i opløsningen 1400x1050 det er en dejlig opløsning, skærmen er meget skarp (skal lige have den indstillet rigtigt i linux :e ) desværre er den ikke voldsom god til farver

Her en model magen til min bare med mindre cpu og hd, og så med intel gfx
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

en toshiba (nok et bedre køb)
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

En lenovo (IBM)
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Alle med opløsningen 1400x1050 (jeg kan ikke leve med mindre!)

Men søg på edbpriser.dk, bare husk at det skal være en centrino, så virker wlan med det samme i linux. og da du ikke skal spille er gfx jo lige meget, de nyere ati drivere skulle være meget nemme at installere, kender ikke intels, har selv kun leget med nvidia drivere inden for de sidste 2 år, og det er temmeligt nemt, på ubuntu eller SuSE



soa
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 13:57:39
Svar/Indlæg:
156/22
#3 Den toshiba er godt nok ret nice i udseende, men ved du at den vil kunne køre med linux?

Har selv lige haft mig en HP nx8220 - Centrino PM 1.86GHz, 512MB DDR2, X600, og en opløsning på 1680x1050 WS.

Returnerede den i forgårs fordi den absolut ikke kunne køre linux, prøvede alle større distro'er på den. Så bare fordi det er en centrino behøves det ikke at være ensbetydende med at skidtet virker ...



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 15:30:42
Svar/Indlæg:
3943/44
#4 tror det er dit grafik kort der har lavet balade har selv haft problemer med et ati kort

Men er ret sikker på at den toshiba kan køre linux, det er en centrino, så wlan skulle virke på de fleste størrer distroer, og da det er intels gfx, tror jeg også at den kan komme til at køre! der er mange af dem!

Ellers skal du sige til tror evt. kan jeg hjælpe dig

Hvad går du på, går selv på Aalborg universitet, og studerer til software ingenør?



Big_BEN
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 15:35:33
Svar/Indlæg:
416/49
Jeg har en Medion bærbar P4 2,53Ghz, 512mb ddr ram, geforce 4mx, 40gb disk, og den klarer Ubuntu helt fint. Jeg tror det væreste ved linux er som 5 siger grafikkort drivere.



Claus-Aqua
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 15:45:43
Svar/Indlæg:
44/0
Jeg har selv Debian Stable (Sarge) på en gammel IBM X20 (600 MHz, 192 MB RAM) og jeg har ikke noget at klage over. Jeg har ikke Maple på den men OpenOffice og så videre starter op på et øjeblik selv om processor og hukommelse er oldgammelt.

Hvis du bare skal have noget der virker så køb en ThinkPad R. De kan anskaffes rimelig billigt men de er også tit store og scorer ikke t3h l33t 3D Mark score... but who cares?
ThinkPad T er mindre men har stadig DVD drev og 14" skærm. Prisen er også betydelig højere.
ThinkPad X er den mindste (12") og dyreste og den har ingen drev. Du er nok nødt til at anskaffe dig en Mediaslice/Ultrabay til den for at installere Ubuntu/SuSe.

Hvis jeg selv stod og skulle have en ny bærbar til studiebrug i dag ville jeg købe en R51 14" fordi den ikke er stor og klodset, den er mere end hurtig nok til alle de studieprogrammer du kommer til at bruge og så skulle det være muligt at få råd til den på SU:
http://www.laptops.dk/product_...

X modellen er fed fordi den er så lille men chancerne for at jeg køber en X næste gang er nok meget små... det er for dyrt til en studerende som mig.



bechmann
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 17:32:12
Svar/Indlæg:
631/84
hvad med en appel de køre da med en mac liende windows





beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 19:28:29
Svar/Indlæg:
3943/44
#8 en apple er stilet, men ved ikke hvordan linux har det med EFI (det ville dog undre mig meget hvis det ikke understøttede det) men det er et godt styre system der følger med, men det har overhovdet ikke noget med windows at gøre, da det er baseret på unix, og det er der for er meget mere som linux end windows (i hvert fald bag facaden, men det er flere år siden jeg har leget med mac os)



Xabre^
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 22:35:26
Svar/Indlæg:
178/21
Sidder selv med en IBM T43 der køre Gentoo helt perfekt. Der er man nemlig så heldig at der er lavet en wiki-side, som forklare hvordan man sætter stort set alt op på en IBM maskine under gentoo.

Og der sidder et ATI GFX i, og der virker altså bare.

Men da jeg ikke kender det store til hverken SuSe eller Ubuntu, vil jeg ikke sige hvordan de klare det.



Laziter
 
Superbruger
Tilføjet:
03-02-2006 23:07:53
Svar/Indlæg:
208/3
#7
't3h l33t' betyder hvad på dansk/engelsk?
Ja jeg har altså ikke fulgt med i det der grafitti sprog der bruges idag, så er nødt til at spørge :e



Coctail
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2006 23:23:41
Svar/Indlæg:
2353/24
#3
Lenovo har købt hele bærbar afdelingen af ibm, så det hedder ikke ibm mere.

Lenovo vil sansynligvis gerne have tjent deres inverstering hjem, ogdet er ikke blevet på priserne (de har ikke fået et hak op), så det må være på effektivisering = besparelser, også på komponenter.

Der hvor jeg vil hen er at kvaliteten muligvis ikke er helt den samme som dengang, hvor ibm ejede afdelingen

#0 sorry for OT, men jeg ville lige have tingene på det rene.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2006 00:24:25
Svar/Indlæg:
3943/44
#12 sorry my bad - mig der huskede forkert!

#0 er ret sikker på at du kan få linux til at køre på langt de fleste bærbare (nogen er det nok mere bøvlet end andre)

Her er et nyttigt link, så kan du se hvad andre har haft af problemer med forskellige bærbare og forskellige dist's
http://www.linux-laptop.net/