Til #31:
<i># 29
Når man laver pencil mod på et grafikkort, er det for at øge spending på gpuen, det samme kan vand osse gøre hvis det løber hen over grafikkortet.</i>
Vand kan kun hæve spændingen på et grafikkort hvis den højere spænding kommer et sted fra. Taget i betragtning hvor mange printbaner der er, skal man være ret uheldig for at kunne futte noget af - desuden leder vand faktisk ret dårligt. Dvs der er kæmpe modstand, og derfor ikke særligt store spændingsvandringer.
<i>Jeg skriver det med at han skal overveje det, fordi mit umidlbare indtryk er, at han ikke har rodet så meget med hardware før.
Hvis det ikke er rigtigt skal jeg da være den første til at undskylde.</i>
Fair nok - det ved vi andre ikke engang endnu. ;)
<i>Jeg skriver det osse fordi jeg har haft vandkøling og jeg syntes ikke det var særlig imponerende.
Mit setup var hydor L30 pumpe, thermalchill 360 radi og D-tek whitewater hoved, alt med 12mm slanger og normal res.
jeg mener at det skulle være et rimelig godt setup. men temperaturen på min xp 2400mobile (2500mhz 1.75v) lå kun 10 grader under en vens 2400mobile (2300mhz 1.7v) med silent boost.
Det var kun i load temp mit setup havde en fordel på 10grader.
de er begge købt samme sted og samme stepping.</i>
For det første - ja det var et fint setup du havde - dog er dets ydelse kraftigt bestemt af hvor meget blæs du har på vandkøleren. Ingen lyd = ingen blæs, og der skal trods alt lidt blæs til at presse luften igennem vandkøleren. Nærighed med lydniveauet er den primære årsag til høje temperaturer på vandkøling.
Når det så er sagt, er der stadig INTET som helst sammenligningsgrundlag, selvom det er 2 ens CPU'er - og slet ikke når man er nede i de knap 50 watt som en Socket A Mobile smider af sig.
Bundkortet kan vise / regne forkert.
Ambient temp ( læs : indsugningsluft ) kan være forskellig på jeres systemer. Måske har du mere kabelrod og derfor ringere airflow end din kammerat. Der skal ikke ret meget til...
Dårlig montering - han påfører måske kølepastaen korrekt, hvor du sviner med det.
Der er alt for mange faktorer til at man kan sammenligne.
<i>Nu hvor Amd 64 cpuer kommer ned på omkring 1.4v std. så afgiver de en del mindre varme fra sig, selv om der er mem controller på cpuen.</i>
VCore har intet med temperatur at gøre - men det har thermal design derimod. Det er et udtryk for hvor meget spildeffekt der skal aftages i køleren, og det er nemmere at køle en CPU med heatspreader end en uden - forudsat der er god kontakt under den.
<i>Der vil jeg igen lige fremhæve at en kamerat kan køre 2980mhz på en opteron, som kører 1800mhz std. og det klares med en org. box køler.</i>
Jeg vil lige fremhæve at du ikke har sagt noget om full load temperatur eller hans kabinets airflow, eller ambient temperatur, eller for den sags skyld bundkort mærke/model.
Desuden vil jeg samtidigt fremhæve at der er enorm spredning i hvor meget spænding Opteron'er skal have for at rende 2980MHz - og derfor også enorm spredning i hvor mange watt der skal aftages fra dem. EN er ikke et statistisk grundlag. ;)
<i>Derfor syntes jeg har skal smide penge efter en opteron i stedet.</i>
Det er så ikke det han spørger om, men hvorvidt vandkøling er godkendt til montering i et kabinet eller ej.
<i>Efter et halv år med vandkøling skiftede jeg radi om, til den som er forklarret før. efter det fik jeg ikke ordenligt tætnet pumpe studsen og der løb lidt ned på bunden af kabiet.
efter lidt tid begynde det at stinke og jeg så så, at der lå en grøn gul klat i bunden af kabi.
klatten havde ætset malingen væk i mit kabi og koberet på radien var begyndt og ire.</i>
Så har du benyttet en væske som var aggressiv over for kobber, så et eller andet har du gjort HELT forkert i det system. Der er ingen grund til at analysere hvad, for du kan ikke se forbi din egen oplevelse med vandkøling, og indse at vi faktisk er nogen som kan få det til at virke, og at det kan aftage effekter som luftkøling ALDRIG - og jeg gentager ALDRIG - vil kunne.
<i>Men jeg vil da give dig ret i, at det er lidt svært at brænde huset ned med en computer, hvis kassen er lukket og der ikke er store huller i den.</i>
Det er stort set umuligt. Der er så FÅ eksempler på reel flammeudvikling fra en vandkølet PC i verden, at man ikke kan konkludere noget som helst. Alene det at #0 har undersøgt sagen forud, gør at han er ekstra opmærksom på hvilke dele han køber og hvordan det bliver samlet og efterprøvet. ;)
Mens jeg har dig, vil jeg råde dig til en sjov lille ting. Tag en ledning og kortslut den sorte og den gule i et harddisk stik bare 2 sekunder. Hvis det er en bare nogenlunde PSU, vil den lukke ned / vil sikringen gå i den inden ledningerne overhovedet stiger i temperatur. Der er således både et HFI/HPFI relæ, en sikring i huset - en sikring på indgangen af PSU, og en elektronisk sikring på udgangene fra PSU som beskytter maskinen.
Min aldrende Enermax EG465AX-VE lukker ned - min 651VE sprang en sikring indeni, og min OCZ Modstream 400watt gør det samme. ;)
<b>Testimonial:</b>
Jeg har nu vandkølet i knap 7 år på et ordentligt læs maskiner - både egne og andres.
Jeg har haft druknet mindst 10 maskiner med alt lige fra længerevarende dråbeansamling på et grafikkort, til en reel oversvømmelse af kabinettet - og ALDRIG har det kostet mig et stykke hardware, eller en nedbrænding af et hus.
Det eneste eksempel jeg nogensinde har set hvor der var antydningen af flammer eller gnister, var billeder af en mus der havde gnavet i et lydkort mens maskinen var tændt.
Sker det ofte hos ret mange her...? :e