Hvilken HDD opsætning er bedst?

Diverse d.  07. februar. 2006, skrevet af PBM
Vist: 402 gange.

PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 11:42:47
Svar/Indlæg:
309/23
Hey

Jeg overvejer kraftigt at købe en ny HDD da mit system er meget langsomt og derfor alligevel skal formatteres.

Jeg har tænkt mig at købe enten en 74GB Raptor eller den nye 150GB Raptor.

Mit første spørgsmål er så om der er nogen der har erfaringer med forskellen på 74GB og 150GB udgaven. Kan man mærke den større cache?. For hvis forskellen er meget lille, gider jeg ikke smide 800 kr. ekstra efter den store.

Mit andet spørgsmål er så om det kan betale sig at bruge min gamle skod disk (80GB, 7200 rpm, 2MB Cache)?

Mvh

Illgor
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 12:05:50
Svar/Indlæg:
512/68
se omkring her på siden og du finder denne test som lige er kommet http://www.hardware-test.dk/oc...



PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 12:48:33
Svar/Indlæg:
309/23
#1

Tak for linket, men den havde jeg dog set. ;)

Grunden til at jeg alligevel spørger er at jeg er interesseret i at vide om der er nogen der har nogle personlige erfaringer med skiftet fra 74GB til 150GB raptors... Dvs. om forskellen kan mærkes på "følelsen" både i spil og i alm. programmer osv.

Og for at uddybe mit andet spørgsmål, så mener jeg om det kan betale sig (og overhovedet lade sig gøre) at bruge min gamle P-ATA disk som secondary disk. Og i så fald hvad er så den bedste opsætning? Skal man køre OS og spil på Raptor og dokumenter, musik osv på den gamle, eller er det bedre at smide spillene på den gamle også? Og hvor er det bedst at placere sidefilen?

Kort sagt leder jeg efter kommentarer fra nogen der ved en masse og har erfaringer med forskellige måder at sætte HDDs op på...

Håber på nogle gode svar.

Mvh



steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 14:25:18
Svar/Indlæg:
2870/65
Tvivler på at forskellen mellem den nye og den gamle Raptor er så stor at det retfærdiggør de ekstra 800 kr....med mindre at man synes at det er præcist det man gerne vil have.

Forskellen på den lille (37 GB) og den mellemste (74 GB) er meget lille....næsten ikke til at mærke...ud over den ekstra plads.

Sidefilen lægges på den hurtigste disk...altid...med mindre at du har et raid-sæt kørende...som så vil være hurtigere.

Du kan sagtens bruge din gamle PATA disk...det gør jeg da selv, uden problemer. Du skal bare huske at fjerne de gamle PATA diske under installationen af en Raptor, da installationen kan finde på at lægge system-dele på de gamle PATA diske...med boot-problemer til følge hvis PATA diskene tages fra systemet.

OS plus spil på den nye raptor og email og data på den gamle PATA disk er en fin løsning.....bruger da selv samme løsning.



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 15:40:20
Svar/Indlæg:
4112/53
Som #3 skriver, så brug den gamle til data, der ikke kræver perfomance (film, musik, dokumenter etc.), og evt. også de "sløve" programmer, som office, speedfan, firewall, AV o.l.
Spil og andre programmer der kræver performance, som spil, Benchmark, photoshop, videoredigering o.l. skal du smide på Raptor'en.

Hvis du har finanserne, så smid 2 Raptor 740 i, hvor du så har Spil + performance programmer på den ene, OS på den anden, og så bruger den overskydende plads på Raptor + din gamle hdd til lager.

Sidefilen kan have gavn af, at ligge på en anden hdd end den som OS ligger på, også selvom den hdd er langsommere, da sidefilen ikke skal vente på OS + div. programmer skalha deres forespørgsler igennem, og du derfor vil få en minimal forbedring ud af at smide den på din gl. hdd. Det vil især være tilfældet, hvis du kun har OS + spil på samme hdd.



PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 17:02:55
Svar/Indlæg:
309/23
Jeg har desværre ikke de store finanser, så hvis der som #3 siger, ikke er den store forskel på de forskellige Raptorer vil jeg da overveje bare at købe en 36GB Raptor.

Men det vil altså sige at jeg selvfølgelig installerer OS og spil på Raptor, og bruger den gamle til lager.

Men som jeg kan se det har jeg så et problem med om jeg skal placere sidefilen på Raptoren eller på den gamle. Jeg mener også jeg har hørt nogen sige at det kan være fordelagtigt at have sidefilen på en ekstra disk selvom den er noget langsommere end sys disken. Kan det passe?

Jeg er godt klar over at det selvfølgelig ville være bedst med to raptors, så jeg kunne have OS på én og sidefil på en anden. Men jeg vil gerne slippe så billigt som muligt, så derfor vil jeg gerne udnytte min gamle disk hvis det er muligt!

Mvh



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 17:12:07
Svar/Indlæg:
4112/53
#5 Jeg har ikke så meget personlig erfaring, med det med at have sidefilen på en "langsom" hdd, og så OS + programmer på den hurtige, da de gange hvor jeg har haft muligheden, der har jeg haft RAM nok, og ikke haft brug for det.

Jeg ved dog, at på min slæbbare, hvor det hele kører fra én hdd, der er der en seriøs flaskehals i hdd, da der heller ikke er mere end lige RAM nok (512MB fuldt opdateret XP), så sidefilen på min slæbbare er godt i brug, og det er godt nok en flaskehals!

Hvis du var villig til at invistere i en 740, så kan du vel også afsætte finanserne til at købe to 360 ;)
Ellers prøv at få fat i et par stykker brugt, så er de ikke så dyre igen, og du kan opnå at få "det hele".



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 17:14:44
Svar/Indlæg:
2958/84
#3 #4 jeg kan kun tilslutte mig det i siger :)

jeg mener at raptor 36 er faldet med en hund ca 800,- ialt og to af dem i en raid 0 som sys-disk så køre det som smurt :e ( ca 11 - 13 min for at instalere win xp) og så en gammel disk til *.doc) 8)



PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 17:15:23
Svar/Indlæg:
309/23
#6

Ja, jeg kunne nok finde finanser til to 36GB, jeg ville bare undersøge om der er nogen der har erfaring for løsningen med den kangsomme disk. Det er jo aldrig dårligt at spare penge... :)

Så hvis der er flere der har erfaringer med dette vil jeg meget gerne høre om det!

Mvh



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:10:22
Svar/Indlæg:
2958/84
det at åbne et dokument på et par Kilo er ikke noget at snakke om, der i mod at åbne selve tekstpogram er det der tager (tid), så alt hvad der kan geninstaleres af os, programmer, spil m.m.
ind på en raid 0, mp3, film, dokumenter m.m. ind på den gamle disk.

jeg har selv 3 * raport 36 (2* raid 0 og en som jeg gemmer dokumenter på) jeg klager ikke :p

og så lige en god historie fra den virkelige, jeg kon til at knække data stikket på den ene raptor, skrev en mail til WD og spurte om jeg kunne købe en ny PCB., det kunne jeg ikke men jeg fik et rma nr. og skulle så sende det til Tyskland 3. gger efter fik jeg en ny hd tilbage.

selv om det var selvforskyldt, sage damen i US at dette gør vi kun fordi det er en s-ata disk, se det kalder jeg service. set i det lys er den disk ikke dyr ;) og det er sant alt hvad skrevet står og nej det er ikke en indrømmelse af at jeg er en klosmajor :e



#10
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:31:20
Svar/Indlæg:
309/23
#9
Meget god historie fra det virkelige liv, bornholm.... Er forresten selv fra Bornholm, meget skægt ;)

Men jeg er altså med så langt at jeg installerer OS og programmer og spil på den hurtige disk.

Men jeg leder stadig efter et svar på det med sidefilen, for jeg mener bestemt engang at have set nogen herinde fra sige at det kan betale sig at smide sidefilen på en selv en langsom ekstra disk... Jeg kan bare desværre ikke finde det nu!

Mvh





Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:43:30
Svar/Indlæg:
2192/67
Tja jeg vil sige at det klart er værd at overveje at få fat i en disk med NCQ. Jeg har kørt med mine 3 250Gb diske i et stykke tid efterhånden og syns personligt at de er hurtigere end 2 74GB raptorer i raid 0.
Hvilket nok kan tilskrives de 16mb cache og NCQ teknologi.

Men umiddelbart er det så ikke noget med at der er kommet en 74gb version med 16mb cache og NCQ også?
Kan self godt være jeg har misforstået noget.



Anonym2024727164915
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:48:16
Svar/Indlæg:
4954/69


Racerbil
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:48:59
Svar/Indlæg:
462/53
Skal man gøre noget for at enable NCQ? har selv en disk med NCQ, jeg ved dog ikke om det er enabled.



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:54:43
Svar/Indlæg:
2958/84
det afhænger lidt af hvor mange diske du har lad so antage at du har to 1 sata og 1 ata (ide) så vil jeg sige en på hver.

det jeg har er 2*36 raid 0 = ingen 1*36 = 1 sidefil og så har jeg 2* 40GB ide diske med 3 ( 3 på hver hd) partioner i software raid 2 på 10 gb og en på 55 b de to på 10 gb = 1 sidefil og den på 55 til alle temp bibiloteker og filer.

det vil sige at jeg har 3 sidefiler ialt og di er sat til max (altså 4096 - 4096) og det med ide diskene er mest bare lidt for sjov men det virker

og så vil du gi' mig ret i min signatur ønte :00
jeg håber det gav lidt hjælp til dit spørsmål :e




Frede24
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 19:59:23
Svar/Indlæg:
2192/67
#13 Nej det skal du ikke. Disken finder selv udaf.

#14 Det giver ikke meget mening må jeg sige.
Forstår ikke helt hvorfor du har så mange partitioner, umiddelbart virker det upraktisk.
Men hver sin smag.



#16
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 20:04:47
Svar/Indlæg:
309/23
#15
Jo den 150GB Raptor der er på forsiden under nyheder har vidst NCQ og 16MB Cache... Men den er bare lige i overkanten prismæssigt!

#14
Selvfølgelig skinner solen altid på en bornholmer - det tjør bare!

Mvh



bornholm
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 20:12:26
Svar/Indlæg:
2958/84
ps: 1 gang i timen så har de forbedret sig efter jeg forlod ø'en der var det 2 timers drift (Bus) :e

noget helt andet så lige din profil,

dette er kun en opfordring

Søg på config.nt på dit c drev
der findes en i C:\windows\system32 og C:\windows\repair bør endres begge, åbne med notesblok endre fils=40 til fils=256
og til føj denne line nederst:
stacks=64,512

(ingen mellemrum)

jeg tro du vil blive bare lidt positiv 8) be cool and cu



#18
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 21:30:51
Svar/Indlæg:
309/23
#17
Tja, det kommer nok an på hvor man bor. Der hvor jeg boede kørte busserne en gang i timen (undtagen i weekenden selvfølgelig, hvor der er 2 timer imellem)

Men jeg vil da prøve dit forslag, så må vi se hvad der sker...

Mvh



#19
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 21:35:47
Svar/Indlæg:
309/23
#17

Jeg kom forresten lige til at se at du har sat dine sidefiler til max. Hvorfor har du gjort det? Opnår man større ydelse ved at sætte den til max? Umiddelbart ville jeg sige at det er meget diskplads at bruge hvis det ikke er nødvendigt!?





#20
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 22:02:31
Svar/Indlæg:
309/23
#11
Nu skriver du at du kører med 3 diske. Hvordan fordeler du dine programmer, spil, OS, sidefil osv??

Mvh



Badgrisefarm
 
Superbruger
Tilføjet:
07-02-2006 22:17:30
Svar/Indlæg:
123/8


M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
07-02-2006 22:19:53
Svar/Indlæg:
4112/53
#19 XP kan MAX håndtere 4GB hukommelse I ALT heri inkl. G-RAM, hdd CD/DVD og CPU cache, samt sidefilen.

De han får ekstra ydelse ud af, er at have sidefilen splittet op på flere forskellige hdd.

Hvis du køber 2 Raptor 360, så lad være med at kører RAID, men kør med 2 alm. hdd, som jeg beskrev i #3 og #5.
RAID vil du miste ydelse ved i langt de fleste tilfælde, i forhold til at kører med 2 hdd som beskrevet.

#7 + 9
Brug dine Raptors mere fornuftigt: OK, XP på et RAID arrey, men så smide games + programmer på den tredie, men smid dog dine lager filer på IDE hdd'ene, da de som du selv skriver, ikek har brug fo ret meget performance.

Du har ingen gavn af så store sidefiler. Reducer dem i størrelse, sådan af den de stadigvæk er splittet op mellem din tredie Raptor, samt dine IDE hdd.
et 32bit OS har ikke gavn af/kan ikke styre mere hukommelse end 2^32 byte=4GB.



#23
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2006 08:34:52
Svar/Indlæg:
309/23
Tak for den gode feedback. :)

Jeg tror det ser ud som om jeg skal have mig to raptors, men da finanserne ser lidt dårligere ud end forventet, køber jeg nok den ene først og så må vi se om jeg føler jeg har brug for mere performance, så vil jeg købe én til i næste måned...

Så jeg tror jeg vil prøve at installere OS, og spil på Raptoren og så smide musik, dokumenter, sidefil og "lette" programmer på den gamle.

Hvis der er nogen der mener dette er helt galt, så sig endelig til...

Mvh



#24
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2006 13:44:51
Svar/Indlæg:
309/23
#22

Nu har jeg lige set i en anden tråd om 2 raptorer at du anbefaler at smide spil på den sekundære raptor. Hvordan vil din anbefaling være i mit tilfælde hvor jeg starter med én raptor og min gamle disk. Skal spillene så ligge på Raptoren (som kører OS) eller på den gamle (hvor sidefilen er placeret) ??

Jeg tænkte jeg ville skrive det i denne tråd da jeg ikke vil stjæle den anden tråd!

Mvh



M.Thomsen
 
Elitebruger
Tilføjet:
08-02-2006 14:01:04
Svar/Indlæg:
4112/53
Den er jeg lidt mere usikker på/i, da det i en del tilfælde, vil være bedre med spil m.m. på den sekundære hdd (IDE ), også selvom den er af ældre dato. Når/hvis der er RAM nok (2GB), så skulle sidefilen ikke komme i brug ret meget, hvorfor denne ikke har så stor indflydelse på spillets afvikling, mens det vil være noget værre, hvis der kun er 1 GB RAM.

Kan du leve med lidt længere boot tid på spillet, så vil det bedste være at smide spil på IDE, da spillet ikke vil blive forstyret af XP (ret meget) så (kun af sidefilen).
Dette taler så for, at du smider spillet på Raptor, og beholder sidefilen på den gamle hdd, eller også gør det omvendt (beholder sidefil på raptor ).
I dit tilfælde her, må jeg desværre være dig svar skyldig, og anbefale dig at benche dig ud af det (med de aktuelle spil), for at finde frem til det bedste/hurtigeste resultat.

Havde det været en nyere 7200rpm hdd, så havde det været lige som med 2 raptors, men pga du har en så gl. IDe hdd, er jeg i tvivl om, om ikke den vil blive en fór stor flaskehals, ifht at have spil + OS på raptoren.



#26
PBM
 
Superbruger
Tilføjet:
08-02-2006 15:13:43
Svar/Indlæg:
309/23
#25

Mange tak for hurtigt svar. Jeg tror jeg prøver mig lidt frem og så vil jeg købe en ekstra raptor når jeg får råd...

Mvh