ydelse pa AMD Hyper Transport processor VS. X

Bundkort / CPU d.  09. februar. 2006, skrevet af jondmac
Vist: 456 gange.

jondmac

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2006 11:10:28
Svar/Indlæg:
43/32
Er der stor forskel på ydelsen på Sempron (m. hyper transport) or XP barton, hvis de begge er 2800+?

Og hvorfor /hvorfor ikke?

På forhånd tak for svarene!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 11:50:54
Svar/Indlæg:
10398/435
her kan du læse om de teknologiske fremskridt:
http://www.penstarsys.com/edit...

jeg vil gætte på en sempron løber med en snæver sejr.. kan dog ikke sige det med sikkerhed.

Kim

Superbruger
Tilføjet:
09-02-2006 13:00:16
Svar/Indlæg:
772/50
hmm det er svært at sige, det skulle i teorien være Bartonen men ja det er en aldrene CPU og Sempron(s754) har en del fordele.. så ja kan ikke rigtigt sige det..

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 13:41:21
Svar/Indlæg:
10398/435
en sempron med HT kræver Socket754...

En barton 2500+ vs en Sempron 2500+ begge til Socket A, så vinder Barton'en.

Jenner

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 15:23:20
Svar/Indlæg:
2267/261
Min Gamle com Havde fuldstændig det samme som min lillebrors , Men Han havde en athlon xp 2000+ og den rendte hurtigere end min sempron 2400 ( begge er på socket a )

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 16:09:30
Svar/Indlæg:
1103/38
det der med + rating på amd kan man ikke regner en skid med i dag du skal mindst tilbage til Tb tiden for bare og kan regne lidt med den.

socket A kører ram over nordbro

Socket 754 ht kører ram igemmen cpuen.

der er en meget stor forskel

men hvor meget ydelsen er i forskel ved jeg ikke det kan kun test afgøre.

men en 2800+ sempron 754 kører 1600mhz

hvor imod en 2800+ socket a kører ca 2100mhz

men hvis det fordi du vel ud og købe noget vil jeg klart anbefale sempron selv med de kun 1600mhz da den har fsb200 som standart 2800+ socket A kun har 166.

da socket A er en udødende race.

og socket 754 overtager socket A i fremtiden

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 19:07:49
Svar/Indlæg:
1888/560
I ren RAM ydelse får man ikke så meget i båndbredde, men pga. den integrede RAM controller på Athlon 64 CPU'erne (inklusiv Sempron modellerne) vil der være meget lavere latencies. Hvor meget det giver i "reel" ydelse skal jeg ikke kunne sige, men et par FPS i spil skal det nok kunne indbringe.

I ren CPU ydelse, vil jeg gå ind og kigge på clock hastigheden, der gemmer sig bag PR ratingen. Denne er 400 MHz højere på Athlon XP'en, men ydelsen er begrænset af en langsom bus, så overall ligger de nok rimeligt lige. Evt. kunne S754'erens løbe med sejren, da det er en bedre arkitektur. Derudover har den også SSE2 understøttelse, som vil gøre den hurtigere i f.eks. video encoding og andre programmer, som gør brug af SSE2.

Hvis man giver S754 Sempron'en et bundkort uden PCI-Express er der kun meget lidt at hente, da det hurtige HyperTransport link imellem CPU og chipsæt kommer til at vente på PCI-bussen. Hvis man giver den et bundkort med PCI-Express er der mere at hente, da denne bus er en god del hurtigere og derfor ikke bliver flaskehalsen i systemet. Der er nok mest at hente hvis man laver mange dataintensive handlinger, f.eks. overførsler fra harddisken.

Forestil dig, at nogen sidder og downloader fra din disk til et LAN party mens du sidder og gamer. Her vil PCI bussen blive håbløst overlæsset med data og dit spil vil nærmest gå i stå, mens PCI-Express bussen meget bedre kan klare dette pres uden at sløve dit spil.

Hvis du står og skal udskifte dit Athlon XP system eller købe nyt til nogen andre, så skal der uden tvivl et bundkort med PCI-Express til (helst baseret på NVIDIAs nForce 4 chipsæt). Derudover kan du ligeså godt hoppe over til S939, da der er lidt ekstra ydelse at hente, samt et meget større udbud af bundkort i både den billige og dyre ende.

palle

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2006 21:55:09
Svar/Indlæg:
2307/37
#0, du kan kigge lidt på Toms Hardware's cpu chart. De har godt nok ikke en Barton 2800+, men kun en 3200+. Alligevel kan det give et fingerprej om ydelsen mellem de to. Du skifter bare i rullemenuen til højre: http://www23.tomshardware.com/...

Efter hvad jeg lige kan se, så er en socket 754 Sempr0n 2800+ lige så hurtig (eller hurtigere) end en Barton 3200+ i spil, mens den er lidt bagefter i andre programmer. Hvis man prøver at oversætte tallene til en Barton 2800+ vs. en socket 754 Sempr0n 2800+, så får Barton'en slag i spil og yder nok ca. det samme i diverse programmer som en Sempr0n.

jondmac

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2006 13:23:24
Svar/Indlæg:
43/32
Ok, det var squ nogle rigtigt gode svar... mange tak til jer alle sammen 🙂

Hawski

Superbruger
Tilføjet:
13-10-2006 14:38:27
Svar/Indlæg:
751/42

Jeg tror du er lidt galt afmarcheret der med din PCI vs PCI-Express indslag.

Kommunikation mellem chipset på HT baserede systemer sker via HT bussen fra CPU til northbridge. De systemer der har 2 chip-løsninger (dvs både north- og southbridges) har en interconnect bus imellem sig, som IKKE er PCI. Det er kun i gamle dage man brugte PCI til at forbindele north- og southbridge chippene, måske 3-4 år siden.

Når PCI bussen er optaget betyder det ikke at HT skal stå og vente på den, det betyder bare at HT bussen ikke bliver fyldt op med data fra dit netværk eller din disk, og det skulle alligevel være utroligt hvis du havde tænkt dig at fylde din HT bus op med data fra netværket, HT er sindssygt hurtigt i forhold til både ATA-133, S-ATA II og Gbit netværk lagt sammen.

Om du vælger at købe PCI-Express eller AGP baseret løsning til dit bundkort kan være fuldstændigt ligemeget, hvis man ser praktisk på det. Forskellen er at du kan få vildere grafikkort til PCI-Express og at et tilsvarende grafikkort til AGP er lidt dyrere.

Alene opgradering, udvalg af gfx kort og pris skal bestemme om du vælger AGP eller PCI-Express, rent performancemæssigt er der ikke en skid at komme efter ved at vælge PCI-Express, det er noget hippierne har fundet på.

Mvh. Uffe