Pumpe lyddæmpning

Vandkøling d.  10. februar. 2006, skrevet af The Nax
Vist: 889 gange.

The

Superbruger
Tilføjet:
10-02-2006 17:03:59
Svar/Indlæg:
270/78
Hej!
Har vandkøling på CPU g GFX, og derfor er min comp. dejligt stille.

men jeg kan tydligt høre pumpeb. Og syntes egentlig det er blevet værre, med tiden. Det er en Hydor L20.
Har monteret gummi fødderne på den, men syntes stadig det larmer.

Så ville høre om nogen havde en Ide til hvordan man kan lyd dæmpe sin pumpe. Har kigget på dæmpnings måtter men det er lige dyrt nok, og gider ikke rigtig til at skære ud. Samtidig med jeg har Plexi i kabi så det kan jeg ikke dække.

Findes der en kasse eller noget som er lavet til L20 som dæmper lyden?

eller har i nogle andre erfaringer med lyddæmpning af en pumpe?

mvh. The Nax

Cyberguyen

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2006 17:22:53
Svar/Indlæg:
611/26
Jeg har pakket min ind i skumgummi, det tog en stor del af lyden og gjorde at vibrationerne ikke forplanter sig. Har også prøvet med gummifødder men synes ikke resultatet var tilfredstillende.

Krigslund

Superbruger
Tilføjet:
10-02-2006 20:22:40
Svar/Indlæg:
19/8
Jeg har selv en L20. Den ligger løst oven på en skumgummipude på ca. 15x15x4 cm, hvilket fuldstændig har fjernet resonansstøjen.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2006 20:33:41
Svar/Indlæg:
4310/364
min står bare oven på min radi på et stykke lokumspapir :e
så det kan anbeflaes...helst ubrugt...

Polarfar

Senior Skribent
Tilføjet:
10-02-2006 20:40:09
Svar/Indlæg:
2309/846
jeg kan ligesom #2 anbefale en skumgummipude. Både min L20 og min Eheim1250 står løst ovenpå en stykke skumgummi, og det fjerner effektivt al støj.

Polarfar

The

Superbruger
Tilføjet:
10-02-2006 20:57:13
Svar/Indlæg:
270/78
Okay, Lyder somom en skumgummi skal gøre det..
troede ellers at den skulle pakkes ind.

Lol#4 - har du prøvet med brugt? om det er bedre :p

mvh. The-Nax

Analka

Superbruger
Tilføjet:
10-02-2006 23:34:56
Svar/Indlæg:
47/6
er det vibrations støj,eller støj inde fra pumpen?min pumpe står osse på noget skumgummi,for at tage vibrationerne,men den knitrer/summer/knaser stadig en smule højfrekvent inde fra selve pumpen.ikke voldsomt,men nok til at det er det mest støjende i mit system.ved ik om et "eheim-mod" kan laves på en L20?...

Lars

Superbruger
Tilføjet:
11-02-2006 00:32:41
Svar/Indlæg:
1633/76
Min pumpe (cooltechnica z50) har også en kedelig vane med at lave en frygtelig masse vibrationer. Faktisk giver det så meget resonans at min kæreste pointerede at den larmede endnu mere end mit gamle luftsetup havde. Dog er løsningen nem, jeg tog sådan noget gråt plastikskum-sjov (den slags der ligger inde i værktøjssæt og den slags). Så brugte jeg en ordenligt masse af det på de flader der har kontakt med kabinettet. Nu kan jeg ikke høre andet end den smule larm der kommer inde fra pumpen :i

The

Superbruger
Tilføjet:
12-02-2006 16:27:38
Svar/Indlæg:
270/78
Har lagt skumgummi under den, men syntes ikke rigtig det hjalp.
det er nok støj indefra selve pumben.

Hvad kan man gøre ved det?
irriterer mig faktisk lidt..

mvh. The-Nax

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
12-02-2006 16:32:16
Svar/Indlæg:
725/128
Sørg for at den hænger frit i gummi såsom elastikker, sørg også for at slanger der går til eller forlader pumpen ikke efter pumpen umiddelbart rører ved kabinettet.

Hvis pumpen efter dette larmer er det bare fordi du skal have en anden pumpe.

The

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2006 11:07:49
Svar/Indlæg:
270/78
har prøvet at holde den i hånden hvor ingenting rørte kabi, men der larmede den stadig lidt..

hvis jeg skal have ny pumpe, hvilken kan i så aanbefale?

den skal passe med mine 10/8 mm slanger.
og gerne have kraft nok til at trække en CPU, GFX og en Dual X radiator. (system er som profil)
men den må heller ikke larme..!

mvh. The Nax

Wb-FreeKill

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2006 12:40:57
Svar/Indlæg:
731/190
Min L20 pumpe er også begyndt at LARME rigtig meget.. som om der var luft i pumpen eller noget.. jeg kan ikke gøre noget ved det. Men jeg køber en L30, og smidder den i et dykpumpe reservoir (dæmper støjen MEGET).. det har min L20 været i, men er det ikke mere...

Lars

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2006 13:46:01
Svar/Indlæg:
1633/76
Prøv at spørg hovederne ovre på h20koeling.dk
De har sikkert en spandfuld gode forslag :i

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
13-02-2006 17:29:49
Svar/Indlæg:
4112/53
Start med at putte lidt afspændingsmiddel fra opvaskemaskinen i vandet. Det fjerne en del af støjen.
Er dette ikke nok, må du igang med at modde pumpen, hvor du så må have vandet af systemet.
Skild pumpen ad, og huv rotoren af akslen. Sørg for, at der ikke sidder en belægning på rotoren (skal skrabes af med noget hårdt, f.eks et kreditkort eller en lineal) eller akslen.
Tag derefter et 2.5mm bor, og bor forsigtigt hullet i rotoren op. Dette gør, at der ikke er (ret meget) friktion mellem rotor og aksel. Sæt så rotor på akslen, sammen med gummi dupperne, og monter aksel duppen i samme ende som impelleren i den del af pumpehuset, som du hev af, da du skilte/åbnede pumpen.

Dette har jeg gjort med den ene af mine 2 L30 pumper, og det har fjernet en stor del støj, og sammen med afspændingsmiddel tricket, så er der ikke længere nogen støj fra mine pumper, der er blevet monteret på en stålplade uden for/i forlængelse af kabi (begge pumper).

Det er vigtigt, at det er impeller enden, og ikke magnet enden, der sidder fast i huset, da impelleren er lidt skæv i de fleste af pumperne, og dermed vil kunne stå og banke imod huset, hvis du sætter magnet enden fast i huset (da impeller enden af akslen ikke vil kunne nå helt ud til indsugnings dækslet).

The

Superbruger
Tilføjet:
13-02-2006 20:50:57
Svar/Indlæg:
270/78
#13 - har prøvet og have skilt den af. Men selve Studsen som går vandret er limet fast til huset.
en af mine kammier har en L20 pumpe der kan han skille den ad, men jeg kan kun pille det forreste skjold af. resten kan jeg ikke.

mvh. The-Nax

Nick

Superbruger
Tilføjet:
14-02-2006 11:27:03
Svar/Indlæg:
112/4
#14 kan du ikke tage et par billeder af hvordan du har mont din køler og dine harddiske 8)
har selv en L20 pumpe og den larmer lidt når det passer den ?:(