Helt ny computer, meget ustabil !

Diverse d.  18. februar. 2006, skrevet af Beaster
Vist: 250 gange.

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 14:23:13
Svar/Indlæg:
17/4
Hey folks.

Jeg har lige investeret i en masse hardware, som jeg netop har samlet.

Jeg har nu formateret og installeret windows 2 gange, den ene med Pro x64. -Kører nu med home edition.

Men hele systemet virker generelt ekstremt ustabilt, både i WinXP x64 og Home edition.
-Jeg får konstant rapporter om at windows har fundet fejl i alt muligt, og vil sende en masse rapporter.
-Systemet genstarter og fryser meget ofte, selv når jeg spiller spil og kører programmer som ikke er ret krævende.
Hvis jeg f.eks er inde i et spil, som counter-strike, og trykker Alt + Tab, genstarter computeren spontant.

Hvad har jeg gjort forkert?

Hardware

CPU: AMD 64 x2 Dual core 4400+
Cpu køler: ZALMAN CNPS 9500 LED
Bundkort: Asus A8N32-SLi Deluxe
Gfx: SLi med 2 gange Inno3D GeForce 7800GT
Ram: 2x 1024 DDR Pc3200
PSU: Chill Innovation CP-520A2 - 520 Watt

Har intet overclocket, kører med nyeste bios, nyeste drivers til alt, og min cpu ligger på ca 40 grader ved idle og 50 ved load.

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 14:30:19
Svar/Indlæg:
17/4
Jeg skal lige tilføje, at jeg har kørt diverse memtest's på mine RAM, testet grafikkortene og PSU'en :/

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2006 14:30:56
Svar/Indlæg:
4657/53
har du kigget i bios under ram indstillinger. og sætte dem manuel.
det kunne godt være at auto fandt noget forkert.

og så lige noget jeg langt fra er sikker på, jeg har ikke tid til og rode efterdet.
men jeg menre og kan huske at der er noget med de Chill Innovation psu der ikke er godt.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
18-02-2006 14:33:07
Svar/Indlæg:
7881/1165
ja reset bios :) .. har du tjekket det er den rigtige driver.. der er jo drivere til næsten hver eneste nForce4-version :l

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 14:36:42
Svar/Indlæg:
17/4
Jeg har rodet med memory timings osv i bios, og jeg må indrømme at jeg ikke er vildt haj til det, men lige meget hvad jeg har gjort, hjalp det ikke :(

Jeg har også prøvet med alle de "originale" drivers, som fulgte med..

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2006 14:47:16
Svar/Indlæg:
592/17
Hvad sker der med windows installationen ?
Køre den glat igennem, eller melder den også sjove fejl ?

Normalt når jeg tester nye ram, så tester jeg i 24 timer. Helst over en hel weekend. Det kan godt være det er "overdrevet" men et par timer syntes jeg ikke er nok. :e

Jeg ville holde øje med spændningerne på den PSU. Få evt Speedfan til at logge HELE tiden mens du spiller et krævende spil. Hvis den lige pludselig styrtdykker, så har vi synderen. Chill er jo heller ikke verdens bedste. Måske er de udemærket til standard systemer.
Men du har jo noget der kræver lidt power.

Nu kommer der lidt galle fra min side af:

Når man nu køber et helt nyt system.. Og betaler en masse penge for noget lækkert hardware. Hvorfor køber man så en halv billig PSU? Hellere give en plov mere, og købe et "kvalitets mærke" Så KAN man tillade sig at blive pisse sur over at det ikke virker. :)

Og med kvalitets mærke mener jeg Enermax, Antec osv osv. :)

Man kan evt gå på nettet og lede efter tests, for at se om de mærker nu lever op til det de nu lover. :) Toms hardware har vidst lige testet en bunke. :)
Og Chill er ikke på listen.. I wonder why ? ?:(

>> Ebzen <<

SqueeZe

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2006 15:01:38
Svar/Indlæg:
243/11
Har du opdateret til nyeste BIOS?

#5 Jeg arbejder i en PC butik og ville ønske at alle kunder var som dig... :e

Folk køber gennerelt billigt bras og og brokker sig grænseløst når det ikke virker og det er gudhjælpemig da til at brække sig over!!!

Sry for offtopic :r

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 15:03:06
Svar/Indlæg:
17/4
Nej, windows install'en kørte ikke helt glat. Den sagde mange gange at der var filer den ikke kunne finde, hvorefter jeg sagde "forsøg igen" og den så fandt dem..

Altså, ifølge de test jeg har læst om den PSU, skulle den være ganske udemærket.
Den burde også være tilstrækkelig ifølge denne test:
http://www.extreme.outervision...

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 15:04:10
Svar/Indlæg:
17/4
Hehe, tak =D

-Ja, jeg kører med den nyeste bios

SqueeZe

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2006 15:15:09
Svar/Indlæg:
243/11
Hvis du har mulighed for det så prøv med en anden harddisk/CDRom...at den ikke kan finde filer eller kopiere filer plejer at være Hdisk, optisk drev eller kablingen til dem strøm/signal ;)

Beaster

Overclocker
Tilføjet:
18-02-2006 15:19:37
Svar/Indlæg:
17/4
Ok, nu har jeg hentet og installeret Speedfan, og den starter med at sige:

IT8712F support was improved.
Please, have a look at CONFIG / ADVANCED and read the help file about how to configure Advanced Options

:s

Ebzen

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2006 15:54:34
Svar/Indlæg:
592/17
@6:
Jamen mange tak da. :)
Jeg sætter bare pris på kvalitets komponenter. Det hænger jo sammen.

@10:
Som jeg sagde er det sikkert en udemærket PSU. Dog kan jeg huske et video review af ham der snakker mere end Kim Schumacher, han sagde at den kunne finde på at under volte. Især ved lettere høj belastning. :)
Og du har jo købt noget hardware der virkelig kræver saft af PSUen. Det kan jo også være den er defekt. Det er set før. :)

Men få fat i en anden XP Cd. Eller prøv med et andet CD-Rom drev. Og se om den kopiere filer uden at lave fejl.

>> Ebzen <<