Overvejer vandkøling

Vandkøling d.  19. februar. 2006, skrevet af Ølle
Vist: 494 gange.

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2006 02:26:34
Svar/Indlæg:
112/56
Ja som i kan se i overskriften overvejer jeg at købe vandkøling.

Har kigget lidt på dette
http://edbpriser.dk/Listprices...
Må gerne kommentere om det er noget skrammel jeg har set på.

Har dog lige et par spørgsmål:
1. Hvor ofte skal man udskifte vandet?
2. Hvilket vand skal der i, og kan man evt få noget der er blåt?
3. Monteringen, er det noget der er til uden at ødelægge hele min computer?
4. Hvis man skal flytte sin computer til lan fx. er det så muligt uden at det løber rund i computeren?

Martin

Advanced

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2006 02:30:27
Svar/Indlæg:
6899/119
1. Praktisk talt "aldrig"..hvis du formår at lave en god blanding, så er det ikke sikkert du får virkelig brug for genopfyldning, medmindre det fordamper ;)

2. en god blanding vil være 80% demineraliseret vand og 20% kølervæske til biler. Så er det også lidt blåt, men ellers kan man komme frugtfarve i.

3. Medmindre du er utroligt fummelfingret og klodset (dobbeltkonfekt?:e), så bør du nemt kunne overkomme det.

4. Du kan skam sagtens flytte rundt på dyret.

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
19-02-2006 02:32:00
Svar/Indlæg:
5679/460
1. vis du bruger demeniraliseret vand og anti alge burde du i realiten aldrig skulle skifte vand

2. du ka få noget farve og putte i prøv www.studiedata.dk

3. vis du tar dig god tid og måske samler hele sættet og putter vand i og lader det køre et par timer før du putter det i din computer

4. det burde du godt ku

men jeg ville dog hellere anbefale det her sæt istedet da jeg ik kender det andet mærke

http://edbpriser.dk/Listprices...

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2006 02:50:46
Svar/Indlæg:
112/56
Det lyder godt.

Så skal jeg lige høre efter en anden ting.
Er der meget forskel på dyre og billige vandkøle systemer?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
19-02-2006 10:03:55
Svar/Indlæg:
7881/1165
#3: Kommer an på hvad du skal bruge dem til... De dyre systemer er ofte lidt mere fleksiple og ofte lettere at opgradere på. Samtidig med synes jeg at kvaliteten på de dyre altid har været en bedre. Finishen er ofte i top hvis man køber dyrt.
Tilgengæld er de billige ofte lettere at gå til da de næsten altid er samlet på forhånd eller der føger en god duide med til dem. :)

gandalf18

Ny Skribent
Tilføjet:
19-02-2006 11:11:39
Svar/Indlæg:
5679/460
jeg har zalman resator eller hvordan man nu staver det gider ik tjekke efter men den har jeg på min A64 3000+ og den ligger ca. på 30-32grader idle og 38-40grader load og den larmer slet ik og den er lidt det er mit første vandkølings sæt og den er god syntes jeg og let den koster ca. 1200kr

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2006 16:00:04
Svar/Indlæg:
112/56
Okay...men der er vel ingen tvivl om den billigste vandkøling er bedre end det dyreste luftkøling. Eller hvad? Det er jo ikke ret meget i forskel.

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
19-02-2006 16:26:49
Svar/Indlæg:
658/48
Du kan få vandkøling der ikke yder særligt godt...

Du kan så også på den anden side få vandkøling der yder ca. 10+% mere end det dyreste lufkøling...

Det er altsammen et spørgsmål om hvad man prioiterer (støj/ydelse)

personligt har jeg (synes jeg selv) fundet en gylden mellemvej, hvor jeg er tilfreds med ydelsen samt støjniveauet...

Jeg ville ikke anbefale de billige sæt (LÆS: Færdigbyggede med vandet i) da de ofte vil give væsentligt dårligere resultater end fks. et hjemmesamlet sæt....

Det er ikke ligefrem raket videnskab men det kræver en smule omtanke, og en smule fingerfærdighed (til tider).
Jeg vil også bede dig om at tænke over de følgende spørgsmål:

Hvor meget må det koste ?
Hvor meget af din PC vil du have kølet med vandet ?
(Grafikkort ? CPU ? Chipset ?)

Find ud af med dig selv hvor meget af det der skal køles, skriv det ned for os, og du vil se vi får meget nemmere ved at hjælpe dig med at finde det rigtige sæt til lige netop dig...

mvh Kenneth

Ølle

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:23:44
Svar/Indlæg:
112/56
7#
Hvor vigtigt er det at få kølet chipset?

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 09:01:00
Svar/Indlæg:
7263/260
#8 Tja, det er ihvertfald pisse irriterende og have en chipsetblæser der larmer mere en meget ! 8) ;) .. Men det er en dejlig stilhed som du næsten skulle opleve, også er det ret fedt .. :)

Bonghjerne

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 10:29:23
Svar/Indlæg:
658/48
Det er ikke nødvendigt at køle den med vand... Zalman laver en ganske genial køler til det istedet... men den er vidst ikke så heldig til SLi systemer hehe...

Mit eget chipset er passivt luft kølet (865pe fra Intel) og ingen problemer der...

hamderD

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 10:58:24
Svar/Indlæg:
7263/260

Nu skal du ikke ødelægge hans drøm om vandkøling vel? :) .

Men ja, den Zalman kan sagtens klare det.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 11:46:20
Svar/Indlæg:
4112/53
#0/8 Det kommer an på, hvad formålet med dit vandkøling er.
Er det at kunne komme til at OC mere, så er det en god ting at have vand på NB også, især med NF4 chipsettet, der er meget varmt.

Er det derimod "kun" for at opnå et mere støjsvagt system, og du er lidt ligeglad emd temp, så er de billige systemer til dels lige så gode, som de dyre.

De spørgsmål du stiller i #0, der vil jeg give dig de samme svar, som #1 gør/gjorde.