Filter til blæser. Godt/dårligt?

Luftkøling d.  20. februar. 2006, skrevet af michaelnacho
Vist: 373 gange.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2006 22:29:14
Svar/Indlæg:
281/74
Jeg skal have bygget min ny server så tæknte på at lave den helt tæt og så lave et hul til en blæser som puster luft ind og så suger psu blæseren luften ud.

Men tænkte på om de der støv filtre er gode? Tænker på om det hæmmer gennemstrømningen for meget så der ik kommer nok kold luft ind i kabinettet?

Har luret lidt efter det her: http://www.studiedata.dk/produ...

Men har fri imorgen så ku godt bruge det der og har ik fået det bestilt. Nogen som ved hvor man kan købe det i kbh? Helst på amager.

Takker..

bornholm

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:07:38
Svar/Indlæg:
2958/84
dårlige: minder luftgennemstrømning
godt: minder støv i kabinettet

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:12:32
Svar/Indlæg:
281/74
Er det så meget at det slå harddiskene ihjel?

Vil det være nok med 1 stk 80mm blæser med filter og så 2stk psu blæsere til at suge ud..? Hvis jeg lukker alle huller og revner til i kabinettet? For at mindske støv.

Eller betyder støv ikke så meget?

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:16:24
Svar/Indlæg:
480/124
Støj betyder ikke noget med mindre du har din computer i flere år. Til den tid er den forældet ;)

Coctail

Elitebruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:27:20
Svar/Indlæg:
2353/24
en 80mm blæser er nok for lidt til at skabe nok airflow/fornyelse, så er det bedre med 2 blæserere som du så har filtre foran. Men at blæse ens computer fri for støv med en kompressor ( max 2-3bar), tager ikkke mange sekunder en gang hver 2. eller 3. måned. uanset om du bruger filtre eller ej, kan du ikke undgå at der kommer støv ind i den.

Filtrene skal renses jævnligt, hvis de skal virke optimalt.

støj er noget af det værste som overhovedet findes. man kan hverken tænke eller snakke med et larmende monstrum under bordet.

michaelnacho

Superbruger
Tilføjet:
20-02-2006 23:53:58
Svar/Indlæg:
281/74
Støj er intet problem. Servern står i et skab i gangen så kan ikke høre den ;)

Heh men støv.. Tjah hvor skadeligt er det? Er der overhovedet nogen grund til at bruge filtre og tid på at få computeren fri for støv?

Min server jeg bruger nu er en gammel PII 400 MHz med 128 mb ram. Og den kører sku fint derud af når man tænker på hvor mange år den har på bagen hehe.. Det er bare en fil server sååå..

THILE

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2006 18:19:04
Svar/Indlæg:
110/10
Støvet er ikke som sådan skadeligt men blot irriterende at have der. Det kan godt påvirke køle evnen på diverse kølere fordi det sætter sig mellem køleribberne og derved mindskes luft gennemstrømmen.

Selv har jeg også bare boret et par huller i mit kabinet og sat en blæser direkte i. Og så når jeg synes den er godt støvet til over det hele, så får den med kompressoren.

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 20:03:41
Svar/Indlæg:
2516/381
Støv kan godt give problemer..

I mit gamle system fik jeg problemer..

Havde et leadtek 6800GT grafikkort.. Havde ingen støv filter ikke nogeti kabinettet,, ved heller ikke om det ville havde hjulpet, men det tror jeg det ville..

På et tidspunkt fik jeg problemer med, at når jeg spillede blev pc'en ustabil,, og lukkede efter 20min spil, kunne ikke finde ud af hvad problemet var.. efter rigtig mange grå hård, Installerede jeg et program, så jeg kunne se grafikkort temp, inde i spil,, Og kunne hurtigt se, at der var problemer... Den var oppe at vende på 90 grade og mere,,,

Leadtek har selv et støvfilter på deres køler til 6800Gt, og den var tæt af støv,, rensede hurtig filtert og havde igen ingen problem.... har nu støv filter i ;)

Havde gennem træk i den gamle kasse med 2 x 120mm blæser

jrl

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2006 20:20:34
Svar/Indlæg:
212/61
Tja jeg bruger 3 80mm pabstblæsere til at trække luft ind i mit kabinet foran blæserne har jeg noget 18mm tyk filter som er meget lidt restriktivt
Det virker fint temp. i kabi er ikke højere end før jeg monterede dette OG så slipper jeg for kattehår o.lign. fniller i pc'en
det eneste der kommer ind er noget meget fint støv, som nemt lader sig fjerne