Er radiatoren stor nok?

Vandkøling d.  21. februar. 2006, skrevet af Krigslund
Vist: 485 gange.

Krigslund

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2006 11:58:48
Svar/Indlæg:
19/8
Jeg har en HW Labs Black Ice Pro I til at køle vandet i mit vandkøling. Har kølehoveder på en P4 3,0, intel 75p chipset og et x800pro@xt.

Jeg vil gerne opnå et støjsvagt system, og har derfor kun en enkelt 120mm blæser på 5V på radiatoren. Mine temps ligger omkring 60 grader (load) på både CPU og GPU.

Mit spørgsmål går derfor på om min radiator er for lille?

Vil der være noget at hente ved at købe en bedre single-120mm radiator (hvilket jeg ville foretrække, da jeg så slipper for at skære i mit kabinet), eller skal jeg op og bruge en dual- eller måske endda triple-120mm radiator?

Beaviz

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 12:05:54
Svar/Indlæg:
3214/18
En single 120'er er i underkanten til dit system - specielt med blæseren på 5V. Du kan evt. se om du kan finde en artikel på www.h2okoeling.dk omhandlende størrelser af radiatorer.

Hvis du gerne vil slippe for at skære i kabinettet, så kunne du måske montere nogle Black Ice Micro, da de er 80mm? Men en 120'er mere ville nok være at foretrække.

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 12:23:06
Svar/Indlæg:
1137/24
Den er meget for lille som du selv kan se paa dine temps...

Du kan faa fat i en bedre mono, men det vil stadigvaek ikk vaere helt nok IMO...

Hvis du ikk har plads til en dual, saa kunne en PA160 vaere en ide... Det er en oversized mono som yder omkring en dual radiaor...
Den kan faes hos vcore.dk
/Thomas

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 12:50:48
Svar/Indlæg:
4112/53
Vil bakke op om #2. Du skal have nogle flere/større radier, for at kunne kører med så lave rpm på blæserne.

Du kunne overveje at lave det med passiv radi.

Krigslund

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2006 13:23:00
Svar/Indlæg:
19/8
Ok, det var også hvad jeg forventede et eller andet sted :l Så lige prisen på PA160, hele 699,-. Det ender sq nok med at jeg må til at dremle (Stakkels stakkels Lian Li...).

Kan I anbefale nogle dual eller triple radiatorer? Læste en test herpå siden:
http://www.hardware-test.dk/oc...

Den viser at der ingen forskel var på parallel eller seriel gennemstrømning.

Er folk enige i at en HTF3 eller en Evo 360 er udemærkede radiatorer?

hestenhenning

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 18:32:02
Svar/Indlæg:
1137/24
Nej, dem er vi ikke enige at de er gode tripple radiatorer :)

De er de vaerste tripple du kan faa fingerne... De er roer radiatorer og oedelaegger flow'et xtremt... De koeler kun godt fordi de er store... En Thermochill PA120.3 er MEGET bedre :)

Den eneste grund til du ikke ser nogen forskel paa radiatorerne i den test er fordi, at testen ikke retvisende... Den er ikke ret praecis og de hoveder der er brugt er ikke morderne tryk hoveder...
/Thomas

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 20:00:21
Svar/Indlæg:
725/128
Nej for dælen da, få dig en af de bedste HW Labs radiatore, det giver megen forskel, du kan også nøjes med en Thermochill.

Forskellen er hovedsageligt at de to jeg nævner kører med fladlammeller der giver en meget støre overflade mod luften og dermed virker MEGET bedre.

Jeg har selv haft Watercool Thermochill og HW Labs og i den rækkefølge.
Da jeg skiftede fra min 2 x 120 mm Watercool over til den ThermoChill troede jeg det var løgn så meget koldere blev det, men over til HW Labs var der så ikke ret emget forskel, men lidt bedre var den for mig.