Ekstern harddisk

Diverse d.  21. februar. 2006, skrevet af System
Vist: 320 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
21-02-2006 19:10:51
Svar/Indlæg:
0/11005
Hey
Jeg har en Ekstern harddisk der ikke virker korrekt(den laver en masse fejl).
Findes der et program af en eller anden art der kan fix'e sådan harddisk så den virker igen???
Baz

Superbruger
Tilføjet:
21-02-2006 19:12:33
Svar/Indlæg:
170/24
kommer an på hilke fejl den laver, men en formatering kan måske hjælpe på den...

Ascanius

Elitebruger
Tilføjet:
21-02-2006 19:41:06
Svar/Indlæg:
725/128
En ting jeg har lært om eksterne hardiske er at alt der kører over USB er noget bras.
Det kører skide ustabilt når det endeligt kører, reagerer kanon langsomt.
Hvis man vil have noget smart der kører godt og stabilt skal det være Firewire.
En anden ting jeg har lært om mange af de eksterne harddiske eller rettere de kasser man kan købe til selv at lave en ekstern harddisk via har meget dårligt airflow, så bliver disken for varm og så ryger der pludseligt data til den store guldmedalje samt at den kører kanon langsomt.

Behøver det ikke se smart ud er det smarteste man kan gøre at købe en S-ata harddsik og så bare ligge den udenfor kabinettet og så trække kabel til den, Asus laver endda brackets til deres motherboards der giver mulighed for at have 2 stk. S-ata diske uden forkabinettet.

Har man ikke en S-ata hdd skal man bruge en omformer til S-ata, f.eks. ligesom de "Seriell" der følger med Abit motherboards og som også kan købes for end hund stykket over nettet.
Derfefter så bare samme fremgangsmåde som med S-ata diske.

Der er for mange af de eksterne harddisk huse der bliver for varme, så hvorfor ikke bare ligge disken ved siden af, den er jo lidt in kasse i sig selv afligevel, mange skal jo også have 220 volt, så det er 2 kabler vs. 2 kabler.

Det var mine erfaringer.

Baz

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2006 00:21:56
Svar/Indlæg:
170/24
-->#3
Kan godt se hvor du vil hen med dit forslag, men ved ikke hvor god en løsning jeg synes det er når det kommer til stykket, men er jo bare min personlige holdning, som din at det er en god ide (hvilket jeg respekterer).

Hvad varmeprobs angår, så kan jeg kun give dig ret. Eksterne HDD's har en tendens til at blive lidt for varme, hvilket i den grad kan føre til data og preformance tab.

Hvad USB probs angår, så vil jeg ikke sige at jeg aldrig har oplavet den slags, men synes nu generelt ikke at der er probs med stabiliteten (kun hastigheden).

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 00:53:29
Svar/Indlæg:
1268/80
Synes ikke jeg har problemer med hastighed eller varme med min usb harddisk, maxtor harddisken sidder også en et kabinet af aluminium. Dog er den blå lysdiode på kabinettet meget skarp, så jeg vender den væk fra mig.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Hastigheden er der heller ikke noget i vejen med:

Baz

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2006 08:03:23
Svar/Indlæg:
170/24
Hvis du rent faktisk (i overførslen af rigtige filer) kan opnå en overførdselshastighed på 30MB/s, så er det sku nice nok.

Plejer aldrig at kunne få USB 2.0 til at køre så hurtigt (hverken på min egen eller andres spand), og ligger ellers normalt med en overførdselshastighed indternt på omkring 60MB/s, såå er ikke mit generelle system der er begrænsningen.

Thhdk

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2006 11:25:43
Svar/Indlæg:
30/2
2 spørgsmål:

1. Er dit problem opstået for nyligt eller har du altid haft det?

2. Bruger du en bygge-selv løsning eller har du som fx. #5 en færdig USB HD?

Da mange af "de billige" kasser til indbygning af harddiske er direkte umulige at få til at fungere ordentligt vil jeg som udgangspunkt foreslå dig at teste din harddisk når den er direkte tilsluttet til en ide/sata port.
De fleste harddisk producenter har på deres hjemmeside testværktøjer til deres produkter. Disse inkluderer bl.a. maxtor og de tidligere IBM diske... så mon ikke også din disk producent har noget tilsvarende (du oplyser ikke mærke/model)...

Mht. varme, så plejer harddiskene at skulle op nær 50-60 grader før de brænder på... hvorvidt det er tilfældet kan jo let testes ved bare at mærke på disken når den har arbejdet en smule... men som jeg forstår din besked, så fejler disken uanset om den har lavet noget eller ej....

Ud fra din beskrivelse læner jeg til at give din USB-box skylden for at din harddisk fejler da hd fejl typisk plejer at være mere af typen "enten virker den eller også går den helt død"

... og lige for at slå fast en gang for alle.... bare fordi en USB-box understøtter USB2 er det ikke ensbetydende med høj overførselshastighed... der er STORE forskelle på interface hastigheder selv blandt mærkevare produkter fra Maxtor og Lacie... og 30-40 mb/sek er slet ikke umuligt!

Held og lykke

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 12:12:42
Svar/Indlæg:
1268/80
Testede lige overførslen af fil:
4571,7MB fil

USB Harddisk til Intern harddisk: 2min, 34sek ~29,68MB/sek

Intern harddisk til USB harddisk: 2min, 39sek ~28,75MB/sek

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 13:16:40
Svar/Indlæg:
971/67

Nice du liger poster resultater på den box for den har jeg også kigget på, men har indtil nu ikke kunne finde test af den. Tror du måske man kan pille den diode fra? eller er det ikke noget problem...

/Skipper

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 16:33:51
Svar/Indlæg:
1268/80
Man kan godt pille dioden fra, man lader bare være med at tilsluttet stikket til dioden på printet. (det ligner et ganske alm blæserstik)

Skipper

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 16:56:11
Svar/Indlæg:
971/67

OK perfekt... Diode viser vel også HDD activitet? Så det "mister" man så.

/Skipper

Petter1979

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 17:44:57
Svar/Indlæg:
1268/80
Ja den viser hdd aktivitet/power, dvs. når hdden er idle lyser den hele tiden, når der er aktivitet blinker den.