PCI og AGP Blueprint/tegninger

Diverse d.  22. februar. 2006, skrevet af Lars_hjort
Vist: 471 gange.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 20:08:04
Svar/Indlæg:
1900/33
Jeg søger blueprints til de 2 slots til et mod jeg vil lave hvor jeg vil forbinde et AGP kort til et PCI slot da jeg har læs ude på det sore internet at den eneste forskel er at AGP har e ram "tråd" til system rammene så den kan låne lidt:) og så self overførselshastigheden! Problemet opstår da mit VIA C3 bundkort ikke har AGP og vil gerne have et AGP kort i:e

/Lars

red_martians

Moderator
Tilføjet:
22-02-2006 20:18:16
Svar/Indlæg:
7881/1165
ROFL...jeg aner ikke om det er sandt, men tror da er langtere flere forbindelser ril at AGP end et PCI.

Voodoo5 5500 arbejdede på den måde at den omkonfigurede et AGP-slot til PCI66 (den sjældne 66Mhz udgave) Så den fik en overførdsel der svarede til AGP 1x. :)
Bagvendt siges det at div. AGP-slot som er tilføjet på PCI-e-bundkort. (især intel og nVidia-chips) faktisk er to PCI-slots der er slået sammen.
Og det med ram-tingen. Tjaaa...ingen af de to eksempler kan lave AGP-texturing så det passer måske ganske godt, men jeg aner det ikke...
Hvis du finder ud af noget, kunne det være ret najs men en lile A4-side til os, så er ejg helt sikker på vi nok skal poste den.. ellers skal jeg nok gøre det. :)

Speje

Superbruger
Tilføjet:
22-02-2006 20:21:01
Svar/Indlæg:
104/3
I og med at agp standarden definere 20 mere signalben ift. pci tror jeg ikke det kan lade sige gøre, til gengæld burde det være muligt at få et pci kort til at køre (med omformer) på en agp port (givet at de er spændingskompatible).
Under alle omstændigheder kan det vel også være underordnet om det er pci eller agp med en C3'er

riska

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 20:26:03
Svar/Indlæg:
7241/274
http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Man kan da få nogle lidt ok gfx til pci

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 20:28:12
Svar/Indlæg:
6052/189
hvorfor ikke bare bruge et Low Form Factor pci gfx ?

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 22:15:05
Svar/Indlæg:
1900/33
#1 Ska jeg nok;)

#4Fordi når man nu har et ATI All in wonder skal det ikke ligge stille på hylden:) Men er der slet ingen der har nogle tegninger?

/Lars

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
22-02-2006 22:24:21
Svar/Indlæg:
1900/33
Har fundet noget på her;)

Er der nogen der kan oversætte til forståeligt?

AGP [Accelerated Graphics Port] is a Point-to-Point [Chip-to-Chip] bus using 1.5 Volt or 3.3V signaling. The main use of the AGP bus is as a Local Video bus in IBM compatible Personal Computers [PCs]. The AGP bus is based on the PCI [Peripheral Component Interface] standard, using the PCI specification as an operational baseline. So the AGP pinout is similar to the PCI bus pinout. The AGP specification adds 20 additional signals not included in the PCI bus. The AGP specification defines the Protocol, Electrical and Mechanical aspects of the bus. The AGP bus is used as a local video bus in Personal Computers [PCs].

http://www.interfacebus.com/De...

http://www.interfacebus.com/De...

/Lars

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 11:16:52
Svar/Indlæg:
1900/33
Er der slet ingen morgenfriske mennesker?

/Lars

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 12:45:27
Svar/Indlæg:
3943/44
tror at du teoretisk kan smide et stykke pci hardware i en agp port, efter hvad du selv skriver, men du kommer til at mangle 20 pins til at få et agp kort til at virke!

Så køb et pci gfx

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 12:47:00
Svar/Indlæg:
1900/33
#8 Man har da lov til at forsøge;)

Jeg prøver at lave en converter her i weekenden og skriver en guide hvis det lykkes!

/Lars

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 20:54:48
Svar/Indlæg:
1900/33
Hallo, er der ikke andre der har en mening?

/Lars

Woodgnome

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 21:37:37
Svar/Indlæg:
1888/560
Allerede ved bus interfacet løber du ind i et problem.

AGP bruger point to point og har derved direkte adgang (og adgang alene på den bus). Hvis der er flere enheder bruges en elektrisk omskifter til at skifte imellem de forskellige I/O enheder. Da der kun er én AGP port er denne dog altid forbundet.

PCI bruger en parallel bus, hvor hver enkel enhed skal ud og "spørge" en bus arbiter om lov til at bruge bussen. Hvilken I/O enhed der får lov afhænger af om der er prioteret adgang eller ej. I prioriteret adgang får I/O enheden med højeste prioritet adgang først, dernæst 2. højeste prioritet osv. Er der ingen prioritering køres der efter først til mølle princippet (PCI porten der sidder først på bussen har førsteprioritet).

AGP kortet har ikke dette signal, idet det ikke bruges på en parallel bus og det vil derfor aldrig få lov til at tilgå PCI bussen.

Ud fra pin definition kan du også se, at det ikke vil gå godt. Tag nu A5 og B5, som på PCI bruges til +5 VDC mens de på AGP bruges til GND. Kontaktfladerne på PCI og AGP er ikke engang kompatible!

Hvis det på underlig vis alligevel skulle komme til at virke, så har du stadig kun 133 MB/s at gøre godt med og disse skal deles med lydkort, netkort, harddiske osv.

Tag du og køb et PCI kort og sælg det ATi kort, hvis du er så ked af, at det ligger og samler støv.

Hvis du stadig ikke er afskrækket, så er du velkommen til at skrive en "How to BURN you motherboard AND AGP graphics at ONCE" guide. Jeg glæder mig allerede til at se dig lukke den magiske blå røg ud af komponenterne ;).

Hvis du er hardcore smider du også et par rejer og laks ind i historien :e.

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 21:51:23
Svar/Indlæg:
1900/33
ØV *snøft* :(

#11 Har desværre ikke adgang til laks men vil da forsøge med et gammelt P2 440BX kort og et ATI Rage Pro!

Guiden er nok færdig i denne eller næste weekend:e

/Lars

red_martians

Moderator
Tilføjet:
23-02-2006 22:00:17
Svar/Indlæg:
7881/1165
http://www.watch.impress.co.jp...

måske det var en løsning

Lars_hjort

Elitebruger
Tilføjet:
23-02-2006 22:03:44
Svar/Indlæg:
1900/33
#13 Jep, har selv set den men den bliver lidt svær at få fat i;) Nyheden er fra 2002:e

Men det kunne være man skulle skaffe de chips der sidder på og lave sin egen udgave:p

/Lars