Digical kamera råd

Diverse d.  24. februar. 2006, skrevet af MoRf4r
Vist: 277 gange.

MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 10:54:03
Svar/Indlæg:
27/6
Jeg skal til USA om en 3 ugers tid og går og overvejer hvilket digital kamera jeg skal købe.
Jeg har kigget lidt på følgende:

http://edbpriser.dk/Listprices...

Regner med at købe kameraet i danmark og så købe et memory card ovre i usa da det er en del billigere.

En der har lidt forstand på det og evt. kan give lidt råd eller har erfaring med andre/bedre kameraere.
Hvilket memory card kan jeg evt. købe i usa, jeg ved nemlig intet om emnet overhovedet.

micma18
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2006 11:14:02
Svar/Indlæg:
4120/115
Kender det ikke umiddelbart, men når der f.eks. står F værdi på ned til 2,8 så kan du ihvertfald tage billeder indendørs, med zoomen trukket helt tilbage, og stadig få et rimelig lysudbytte.

Men af de andre ting, som jeg ihvertald gerne vil gå efter på et kamara, så skal billedstøjen være på et særdeles minimum, hvilket også vil sige at man kan bruge langt højere ISO værdier("lysfølsomheden") uden at der absolut kommer en masse grums i billedet. Men når der står ISO 50 - 400, så skal man nok regne med en del billedstøj! (Ikke at det er mere end standarden blandt digital kamara...) Men jo højere ISO man kan bruge, jo hurtigere lukketid kan kamaraet bruge ved lavere lys niveauer. F.eks. sportsevents indendørs kan blive noget værre noget 😉 Så der gælder det netop om at have en lysstærk optik (F værdien, så lav som muligt) og så have muligheden for at hæve ISO'en uden at ødelægge billederne med støj.



jmose
 
Moderator
Tilføjet:
24-02-2006 11:36:10
Svar/Indlæg:
3863/538
Vær også opmærksom på at ved de forskellige ISO tal "ofrer" du så noget billedkvalitet.

Fx:

ISO 50 er rigtigt godt til lange teleoptagelser pga farvemæthed i billedet, hvor ISO 400 ikke ikke har en så stor mæthed. Til gengæld kan du tage hurtige billeder (sport/action) på ISO 400.

Langt de fleste digicam på markedet tilbyder da derfor også valgfri indstilling på 50-400 ISO.

Andre ting der skal tages i betragtning er også optikken på kameraet. Er det godt til tele eller nærbilleder? Du kan læse lidt om optikkens gangfaktor her:
http://www.digitalmagasinet.dk...

Der står lidt om hvorfor det opfører sig som det gør. Ydermere er der lidt om zoom på optikker her:
http://www.digitalmagasinet.dk...

Det skulle da give dig lidt baggrund at vælge på.

mht til memorycard er jeg ikke i tvivl:
http://www.hardware-test.dk/ht...

Godt nok skrevet af mig selv, med mange kommentarer til følge. Men uanset kan man ikke komme uden om at det var rigtig hurtigt ;)



Racerbil
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2006 12:31:52
Svar/Indlæg:
462/53
Jeg har lillebroren til det kamera der, og det tager fremragende billeder. En mørk aften i en ikke for godt oplyst stue kan der være lidt problemer, men alt i alt et killer kamera.

mht. kortet du køber, så få dig et 1GB kort eller et 512MB, og sørg for at det er et highspeed kort.

Det resulterer i kortere tid mellem billeder fordi der kan skrives hurtigere til kortet.
Længere batteritid(ikke meget, men noget) fordi der ikke skal være strøm på kortet så lang tid af gangen når der skrives.
sidst men ikke mindst kan man med et highspeed kort skyde video i et hug indtil kortet er fyldt op. Det kan man ikke med lidt langsommere kort.



MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 12:44:18
Svar/Indlæg:
27/6
Jeg har som sagti ikke den store forstand på digitale kamerare, så ville egentligt mere vide om det valgte kamera kan bruges overhovedet, eller om der findes bedre alternativer. Det skal som sagt bruges til en tur til usa hvor man bare fyrer en del billeder af.



MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 12:45:14
Svar/Indlæg:
27/6
Hvor stort et memory card skal jeg bruge, hvis jeg skal tage ca. 900 billeder?



Racerbil
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2006 12:48:44
Svar/Indlæg:
462/53
Kameraet kan sagtens bruges... det er et godt kamera. Jeg er vild med mit.

Hvis du tager i laveste opløsning kan du nøjes med et 256... men det vil du nok ikke.

Køb en gigabyte, det fortryder du ikke.
Og lad være med at skyd med 5 Megapixels med mindre du tager portrætter eller landskabs billeder(Det er typisk de billeder der er værd at forstørre). Husk på at hvis du tager billeder der bare skal i et fotoalbum er der ingen grund til at tage dem i fuld opløsning.. du kan nøjes med 1024x768 opløsning til det.



pizzabager
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2006 12:50:21
Svar/Indlæg:
531/120
jeg har et 512 mb i mit cam, der er til 530 billeder i god kvalitet.

så 1 GB kort er vel passende.. det skal lige siges at man kan godt skrue ned for kvaliteten så kan der også godt være 900 billeder på et 512 mb




MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 12:59:11
Svar/Indlæg:
27/6
Okay, skal rundt i californien og se lidt af det hele, så køber nok 1gb. Men kan man bare købe et tilfældigt mærke og så virker det fint i kameraet? Regner som sagt med at købe memory kortet i USA da det koster en brøkdel af hvad det koster i denmark.



MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 13:03:43
Svar/Indlæg:
27/6
Nå, ingen edit funktion....
Jeg regner også med at købe et ekstra batteri som en foreslog tidligere.

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Kan det bruges?



Lars_hjort
 
Elitebruger
Tilføjet:
24-02-2006 13:04:28
Svar/Indlæg:
1900/33
Køb Kingston Highspeed, er billigt + jeg har gode erfaringer med det, dog kun 512mb udgaven!

/Lars



Thhdk
 
Superbruger
Tilføjet:
24-02-2006 14:25:25
Svar/Indlæg:
30/2
Hej,

Langt de fleste digitale kameraer er undesøgt og testet på www.dpreview.com

Canon plejer generelt at lave rigtig gode kameraer, og jeg vil derfor forvente at det, du kigger på også er rigtigt godt.

Jeg har selv S50 modellen, der er et nummer større i dimensionerne end, det du kigger på og samtidig lidt kraftigere konstrueret og bruger de noget billigere CF-kort. Umiddelbart savner jeg 2 ting på mit kamera:

1. Optisk zoom er kun 3x
2. Muligheden for at foretage aftenbilleder er ret ringe.

Umiddelbart ville jeg holde mig fra olympus og lignende kameraer, da de ofte ikke tilbyder nær samme antal funktioner/brugervenlighed ifht. Canon og Sony... I prisklassen, du kigger efter kamera i, tror jeg derfor du har fundet et fornuftigt kamera. Sony laver nogle modeller med bl.a. nightvision, og en smule mere zoom og pt. tror jeg Sony laver de eneste reelle alternativer til det du har kig på...

Mht. priserne på hukommelseskort/batteri, så tror jeg desværre ikke, at der er så meget at hente på at købe i USA mere - hvis jeg var dig ville jeg tjekke priserne hjemmefra. Af hensyn til garanti mv. bør du overveje at købe et originalt batteri til dit kamera.

Sidst men ikke mindst: gå mindst efter et 512 mb kort og overvej et ekstra batteri - så har du til en god dags knipseri...



MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
24-02-2006 21:00:46
Svar/Indlæg:
27/6
#11
Kan du evt. foreslå hvilket batteri og memorykort(1gb) jeg kunne købe.

Jeg kender kun edbpriser og regner lidt med at det er billigst.
Jeg fandt dette batteri:

http://www.edbpriser.dk/Listpr...

Men ved ik hvilket memorykort der virker og om batteriet overhovedet duer.



MoRf4r
 
Overclocker
Tilføjet:
25-02-2006 12:53:10
Svar/Indlæg:
27/6
Someone? :>