Samsung 730BF mini-review

Diverse d.  25. februar. 2006, skrevet af Gripen90
Vist: 167 gange.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
25-02-2006 03:30:42
Svar/Indlæg:
15982/637
Ja jeg synes lige jeg ville dele min erfaring med denne skærm, og så kan det jo også ses som en anledning til at hjælpe folk med at finde en god gamer-skærm.

Der er tale om en 17TFT 4MS 1280x1024@75 max
(jeg kører dog 60Hz i den opløsning)

Det er en absolut en fantastisk lækker skærm.
Det skal dog siges at denne skærm henvender sig til absolut hardcore gamers og folk der ser DVD på PCen.
Hvis man er ude efter en knaldskarp skærm med mætte farver mv. så skal man kigge efter deciderede kontor TFT skærme med en højere MS tid (12MS og over). Jo hurtigere MS betyder oftest knap så skarpt billede. Men er man som mange andre interesseret i en skærm der ikke laver Ghosting effekter når man spiller ja så slækker man gerne lidt på skarpheden for at få en ordentlig skærm hvor farverne ikke falder over hinanden pga. lav opdaterings hastighed.

Her er hvor denne skærm brillierer ! fantastisk hurtigt til selv de hurtigste FPS shooters og samtidig leverer den et knald skarpt billede. Der er flere præ-indstillinger til skærmen man kan vælge fx. tekst, internet, movies, games etc. alt efter indstilling tager farverne sig anderledes ud, så der er god mulighed for at indstille skærmen efter ens ønske.
Skærmen er super let at sætte til da når den tændes søger den automatisk efter Digital (DVI) eller Analog (D-SUB) signal.
Jeg havde før en [I]BenQ FP71V 4MS 17TFT [/I]der også var lige så hurtigt i spil mht opdateringshastigheden, men billedet forekommer skarpere på 730BF.

Skærmens største svaghed og hvor den ligger bag BenQ FP71V er dens homogenitet mht. baggrundsbelysningen Homogeniteten af lys fra baggrundsbelysningen er ikke helt god. Der slipper lys igennem i kanterne og det er lidt ærgerligt. Det ses især i meget mærke spil, eller hvis man ser DVD på skærmen når der er sorte bjælker i filmen.

En ting jeg var meget spændt på var at se skærmen interpolation ! - dvs dens evne til at vise opløsninger der er lavere end native opløsningen.
Her blev jeg overordentligt overrasket ! her overgik den min tidligere BenQ FP71V som jeg ellers troede var suveræn til det. 1024x768 opløsningen var meget flot og skarp, dog selvfølgelig ikke så skarp som i native opløsningen, men det er næppe noget man ser når man spiller, for alle menuer mv og mindre tekst står klart og ikke gnidret, noget jeg ellers havde frygtet.

Yderligere er designet ret rapt... jeg synes i hvertfald det er smart. Sort og sølv, men primært i sort. Monteringen af foden er ret innovativ lavet med en skrue med som er lavet som en slags nøgle så man bare drejer den rundt til foden er "låst" fast.
Ergonomien er dog lidt begrænset, men hvad ! det er fint nok at den kan vippe op og ned så man kan justere indfaldsvinklen.

Yderligere en vigtig ting ! Den indbyggede PSU i 730BF er godt afskærmet så den larmer/støjer ikke. Det gjorde den tværtimod i min BenQ FP71V, og det var derfor jeg sendte den tilbage, og købte denne skærm i Computer City Odense i stedet for.

Nårh ja ingen lysende pixelfejl, men en lille ubetydelig maskeskønheds fejl (20cm op og 8cm fra højre) og hvis man ser rigtig rigtig godt efter fra den rette vinkel, og tydeligst med lup, så kan man se den som sort fra venstre, ikke synlig lige på, fra højre lettere blå, fra neden rød og toppen meget lys blå. Men hvis man sidder de sædvanlige 40cm fra skærmen så er det umuligt at se da masken ikke lyser.
Nårh ja det er så at gå i petitesser, man kan finde skønhedsfejl på alle TFT skærmes masker hvis man sidder med lup og gransker og bare vil finde en "defekt"... ja jeg er måske lidt for perfektionistisk.

På trods af mangel på bedre homogenitet i baggrundsbelysningen er der intet at sætte finger på og man får en særdeles god skærm.

Alt i alt.... Gamers choice og 5 ud af 5 stjerner herfra 🙂

http://www.samsung.com/dk/prod...

Galvatron

Elitebruger
Tilføjet:
25-02-2006 10:37:21
Svar/Indlæg:
650/57
Super ! altid rart at vide hvad der er gode skærme til gaming og hvilke man skal kigge efter.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
26-02-2006 01:48:33
Svar/Indlæg:
15982/637
sikke en feedback :00