DVD-Rip og hvad er lovligt?

Software d.  26. februar. 2006, skrevet af bodyman
Vist: 1456 gange.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
26-02-2006 15:06:37
Svar/Indlæg:
2333/391
Hejsa,

Jeg har altid taget en kopi af mine nye dvd film, men nu er der begyndt og komme noget kopi sikring på? er det ikke lovligt at lave en kopi af sin orginale dvd film mere?

Men jeg brugte noget som hed DVD Shrink 3.2, og ved de nye dvd film jeg har købt fryser og går programmet ned! men virker stadig fint med mine gamle orginale dvd film?

Nogen der kender et DVD Ripper program som os kan rip de nye dvd´er jeg har købt ? og skal helst være freeware

Silent

Skribent
Tilføjet:
26-02-2006 17:06:08
Svar/Indlæg:
3223/205
Hvis du er villig til at lange ud med lidt $$$ kan Clonedvd + Anydvd klart anbefales!

www.slysoft.com

AnyDVD er en driver, som afkrypterer DVD-Film automatisk i baggrunden. DVD´en fremstår som ubeskyttet og regionkodefri for alle programmer og for Windows operativsystemer. Med AnyDVD som hjælpeværktøj til eks. CloneDVD, Pinnacle Instant Copy, InterVideo DVD-Copy, osv. har du mulighed for at kopiere CSS beskyttede film. Ved hjælp af AnyDVD kan du afspille film som ikke matcher din regionskode med DVD afspilningssoftware efter eget valg!

CloneDVD 2 kopierer film i en før uset billedkvalitet. Hvad enten det drejer sig om en hovedfilm eller en hel DVD - vil CloneDVD duplikere selv lange spilletider i en god kvalitet ved høj hastighed: En speciel teknologi til transkodning komprimerer dit valg af titler med tilhørende sprogvalg og undertekster automatisk til en størrelse efter eget valg.

Dirne

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2006 09:49:53
Svar/Indlæg:
30/5
Du kan bryde DVD kopisikring med DVD Decrypter, og lave en ISO ud af din DVD. Så kan du så kører den igennem DVD Shrink, og få den ned på en størrelse som du kan have på dine egen tomme DVD skiver.

Du kan finde DVD Decrypter her:
http://www.doom9.org/Soft21/Ri...

Og skulle du have andre problemer med at lave DVD Backup kan du altid finde en masse gennemførte guides på:
www.doom9.net

Teresa

Moderator
Tilføjet:
27-02-2006 11:21:06
Svar/Indlæg:
2458/91
Her er reglerne om hvad man må og ikke må med CD´er og DVD´er...

Digital kopiering - hvad er lovligt?

Folketinget har vedtaget ændringer af ophavsretsloven omkring digital kopiering til privat brug.
Kulturministeriet og Forbrugerrådet har udarbejdet denne kortfattede information om reglerne.

Generelt
Ifølge ophavsretsloven må du udelukkende tage digitale kopier af fx cd’er og dvd-film, hvis det er til ”personlig brug for fremstilleren eller dennes husstand”. Digital kopiering vil eksempelvis sige kopiering ved hjælp af cd- og dvd-brændere samt downloading fra internettet. Det er forbudt at kopiere lånte og lejede eksemplarer og at omgå kopispærringer for at fremstille kopier.

Du må under alle omstændigheder heller ikke fremstille en kopi på grundlag af et ulovligt forlæg, fx en ulovlig kopi af en cd. Eksempelvis er det ulovligt at udveksle og downloade musik og film via uautoriserede fildelingstjenester (peer-to-peer-tjenester). Det er op til rettighedshaverne selv at håndhæve deres rettigheder og føre bevis for, at en kopiering er ulovlig.

Lovligt

Du må gerne:
• Kopiere et værk, som ophavsmanden selv har givet tilladelse til at kopiere
• Kopiere en cd og spille den til en privat fest (også hos andre)
• Kopiere en cd og lytte til den på kontoret på din arbejdsplads
• Kopiere en cd/dvd til bilen, sommerhuset, båden og til din discman eller mp3-afspiller
• Kopiere en lånt cd/dvd, hvis kopieringen sker på et analogt medie (fx kassettebånd)
• Kopiere værker til personlig brug hentet på nettet, når værket er lagt ud med ophavsmandens samtykke
• Omgå eller bryde en kode eller kryptering på fx en dvd-film, en musik-cd eller netradio i det omfang, det er nødvendigt for at kunne se filmen eller lytte til musikken privat. Det er fx ikke ulovligt, at du bryder krypteringen på en dvd, hvis det er nødvendigt, for at du kan afspille dvd’en på din private pc ved hjælp af fx et Linux-styresystem
• Bryde en dvd-regionskode

Ulovligt

Du må ikke:
• Kopiere en kopi af en cd/dvd, når du har fået kopien fra andre
• Kopiere en original cd/dvd lånt af en ven
• Kopiere en original cd/dvd lånt på biblioteket
• Kopiere en original dvd lejet i en videobutik
• Kopiere værker hentet på nettet, når værket er lagt ud uden ophavsmandens samtykke
• Forære kopien af en cd/dvd væk
• Udlåne, bytte eller sælge en kopieret cd/dvd
• Sende en digital kopi via din e-mail
• Bryde en kopispærring med henblik på fremstilling af en kopi af musik-cd’en eller dvd-filmen.

Fremmed medhjælp
Ifølge en ændring af ophavsretsloven i december 2003 er det ikke længere tilladt at benytte såkaldt fremmed medhjælp, der medvirker i erhvervsøjemed. Det betyder, at du ikke må benytte kopibutikker til at fremstille fotokopier af lærebøger og anden litteratur. Det er fortsat tilladt at få hjælp til kopiering på biblioteker, ligesom du fortsat selv må fotokopiere ved hjælp af kopimaskiner opstillet på undervisningsinstitutioner og biblioteker.

Edb-programmer
Ovenstående regler gælder ikke for edb-programmer, herunder computerspil. Her må du ikke foretage kopiering til personlig brug, men derimod kun nødvendig brugs- og sikkerhedskopiering. Det er ikke forbudt at omgå kopispærringer, der beskytter edb-programmer.

Dirne

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2006 11:56:06
Svar/Indlæg:
30/5
Ja, sorry... skulle nok lige have givet den information med.

bodyman: Du må kun bryde kopispærringen hvis det er din eneste mulighed for at se DVDen. Hvis du allerede har mulighed for at se den i din DVD-afspiller eller lign. er det ikke lovligt.

bodyman

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 18:59:09
Svar/Indlæg:
2333/391
#04 nå da da :l

Nå hmmm... Jamen jeg har jo købt et produkt, hvorfor kan de så ikke være ligeglad om jeg laver en sikkerheds kopi? jeg har jo betalt for deres produkt? og jeg har ikke tænkt mig er give vider eller sælge? x(

Boykotter film industrien !!! Brænder deres flag !!! JIHAD OVER DEM !!!... :e no more mr. nice guy...

Nå men så siger vi bare min afspiller ikke kan afspille dem ellers :D er sku da ligeså ligeglad, som aller andre nok er herinde...

#01 pst pst crack !!!