Ny PC + overclocking.

Overclocking d.  27. februar. 2006, skrevet af NJL
Vist: 266 gange.

NJL

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 11:52:29
Svar/Indlæg:
34/4
Hejsa,

Jeg har endelig besluttet mig for at bygge en fornuftig PC og jeg har brug for et par gode råd med hensyn til hvilket hardware jeg skal vælge.
P.t. er min liste som følger:

DFI LANPARTY UT NF4 SLI-DR Expert
AMD Athlon 64 PR3800+ *512KB Cache* 'Venice'
Zalman CNPS9500 LED Socket køler
2 x Western Digital Raptor AD, 74GB, i RAID 0

Nu til spørgsmålene:

1)
Eftersom jeg har planer om at overclocke dyret, har jeg læst meget godt om Athlon 64 3800+ Venice, men jeg er for nylig faldet over muligheden for at benytte en Opteron 144/146 istedet.
Hvilken processor er hurtigst - og er det "den rigtige" jeg går efter ? (jeg kan ikke lige finde nogen sammenlignelige benchmarks)

2)
Er DFI motherboardet vejen frem ? Jeg har altid holdt mig til Asus, men har læst en sammenligning af Asus og DFI på tomshardware.com og her fremhæves DFI for deres brugervenlighed i forbindelse med overclocking. Performance for de to boards er praktisk talt ens.

3)
Anbefaling af grafikkort ?
Jeg ønsker ikke at give 5k for et grafikkort - omkring 2k må være rigeligt synes jeg 🙂

På forhånd tak,
/Niels

Nic-hlas

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 13:52:40
Svar/Indlæg:
1245/162
mht til grafikkort så ville jeg vælge et 7800GT til ca. 2100, - :)

Lars

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2006 13:57:26
Svar/Indlæg:
1633/76
DFI laver nogle gode brædt, men jeg er ikke sikker på at "Expert" kortet er godt. Kan huske da det kom ud, så brændte det en hel der cpu'er af..
Jeg har selv et DFI SLi-DR og det er et udemærket bundkort, dog er det utroligt irriterende at man altid skal have sin HTT multiplier helt i bund hvis man vil hæve HTT.
I bundkortet kører jeg en Opteron 144, den kører 2,9ghz stabilt. Desværre er 1-serie opterons lidt svære at finde, så jeg ville anbefale en E4 3700+ (San Diego) som ofte også kan overclockes til 3ghz.

Jeg er enig med #1 ang. grafikkort.

BTW.
Husk nu at købe 2gb ram ;)

NJL

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 16:11:35
Svar/Indlæg:
34/4
#2:

Du anbefaler en 3700+ (San Diego).
Det var egentligt også mit første valg p.g.a. prisen, men så faldt jeg over en side (kan ikke helt huske hvor), hvor der stod at San Diego kernen ikke var helt så villig til overclock som Venice (3800+). Er der hold i det, eller er det helt hen i vejret ?

Mht. RAM - hvad kan anbefales ?
Jeg har læst en del omkring ram-timings, men kan ikke helt få klarhed om hvorvidt det er vigtigt at RAM'en er specificeret til 2-2-2-5, eller mindre kan gøre det.
Eftersom jeg går ud fra at det er smartest at køre med Dual-Ram, så vil 2GB Dual-RAM fra Corsair med 2-2-2-5 timings kræve at jeg køber 2 sæt 2x512MB TWINX1024-3200XL fra Corsair til ca. 3200,- alt i alt.
Det er en anelse pebret synes jeg...

Angående motherboardet - er der en nærmere begrundelse for at du ikke helt tror på "Expert" kortet ? Kunne det måske være at folk var uheldige fordi de skruede lidt for meget op for spændingen, brændte CPU'en af og så skød skylden på motherboardet - eller ? Du må også gerne lige forklare lidt nærmere med hensyn til det med HTT multiplieren (hvorfor den altså skal helt i bund).

Takker
/Niels

Lars

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2006 16:35:01
Svar/Indlæg:
1633/76
Nu har jeg ikke selv prøvet en 3800+, men jeg har da haft en 3200+ (også venice).. Det clockede såmænd ok, men havde ikke 3700'erens 3ghz potentiale, selvfølgelig kan det være at 3800'erens høje multiplier kan rette op på dette. Her på siden er der en hel der som har haft gode erfaringer med 3700+ så den er i al fald villig til overclock :)

Med A64 platforme har timings og dividere mindre indflydelse på ydelsen end på f.eks. de gamle P4 platforme. Så det er ret unødvendigt at købe de vilde ram-stænger, faktisk kan du komme ret langt med et sæt 2x1gb Kingston Value. Skal det være vildt, så snup nogle Ballistix til 2500,-
BTW, så kan A64 platforme ikke køre med det der hedder 1T-timings når man bruger 4dobbeltsidede ramstænger, og forskellen på 1T og 2T er mærkbar i benchsuites (i meget højere grad end timings). Så skal det være performance, så er 2x1gb næsten et must.

Når man snakker DFI, så er der en side der er RIGTIGT god: DFI-Street.com
Derovre var der meget ballade omkring Expert kortet, fordi cpu'er stod af uden grund. Jeg ved ikke om det er en fejl der er blevet rettet op på, men jeg vil ikke anbefale at købe det, før du har undersøgt det. En ting var i al fald sikkert, det var ikke en bruger fejl, eftersom det skete for selv de mest garvede overclockere med det bedste grej.

Det med htt multiplieren er bare noget jeg har lagt mærke til på mit eget board.. Den totale htt speed på en s939 platform skal gerne give ~1000mhz. Default er den 5x200, så når man clocker op, skal multi ned så man holder sig under de 1000, f.eks. 4x250.
På mit board er det sådan at ved 3x multi er maks HTT 285, og ved 2.5 er den omkring 300. Jeg kører til hverdag 2*322 hvilket jo er ret latterligt da jeg burde kunne køre 3x322.
At jeg kører så lav multiplier har ikke givet mig et ydelsestab (svjv), men det er bare træls når Beaviz herinde fra kan køre 3x300 på sin Nforce4 shuttle.

Håber du er blevet lidt klogere..

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
27-02-2006 17:48:18
Svar/Indlæg:
480/124
Ville vælge G. Skill. Der får du mest for pengene ;)

NJL

Elitebruger
Tilføjet:
27-02-2006 21:55:18
Svar/Indlæg:
34/4
Lars M:

Ok - det lyder fornuftigt med 3700+. Er der en bestemt stepping jeg skal gå efter, eller er det ikke vigtigt ?

Når nu vi har forskellige CPU'er på bordet - hvad med en Opteron 165 ? Det er stort set samme pris som en 3800+, men den har dualcore og skulle være villig til overclocking.
Ja, jeg ved jeg har mange spørgsmål, men hvorfor f.... kunne der ikke bare være to CPU'er at vælge imellem 😀

RAM - hvor kan jeg købe Ballistix i DK (de er ikke på edbpriser.dk) ?
Er de bedre/dårligere end Corsair ?

Det med din HTT Multiplier - ville du vælge et andet motherboard idag og i så fald - hvilket ?

Tornberg: Kan du uddybe lidt omkring G.Skill - dem har jeg aldrig hørt om før ?

/Niels