Ja så fik jeg mødt fyren og jeg har ikke lige haft tid til at poste en update, men her kommer den så.
Han startede med at række mig en simpel skive med påtrykt AMD logo og fortalte mig at den KUN var til intern brug og jeg IKKE skulle sprede den på nettet så sry..jeg må ikke poste den herinde som ellers var planen ( ellers ville han slå mig ihjel ) :e ,men der var så deres åbentbart lidt hemmelige testprogram kaldet AMD System Stress Test 4, som er et overall tetprogram som de bruger til at teste alt med, understøtter self. også dualcore så man er fri for at køre det 2 gange simultant, det har også indbygget BurnIn test incl. 3D tests til systembyggere som da kun kan siges at være et stort plus.
Programmet kan så sættes op til eksakt hvor lang tid man vil teste og det er da rart at man kan riste en AMD igennem fra fyraften til man møder næste morgen.
Min første test var om programmet også ville virke med Intel, men nej...man får en fejlkode med at der ikke er en AMD i systemet og programmet lukker stille og roligt ned.
Jeg ville naturligvis gerne vide om programmet kunne vise en log efter endt test ( kunne være rart at vedlægge til en sur kunde som evt. ville fastholde at hans CPU var ustabil og nu skulle jeg bare give ham en ny ) men han kunne ikke finde den og jeg sank da en lille klump da han måtte opgive Ctroede han var en GUD ) jeg har så selv fundet den som HTML dokument i mappen hvor programmet er installeret.
Jeg fik da også liret et par spørgsmål af til ham og har kunne bekræfte at AM2 kommer midt i 2006, men det var vi jo flere som efterhånden havde på fornemmelsen.
AM2 platformen samler alle platforme i en, så socket 754 er snart helt væk, men det er et kæmpe plus at man kan købe et bundkort som understøtter alt fra Sempron til FX til X2 og opgradere sin CPU uden at chipsettet ikke lige understøtter denne lækre nye CPU ( det ku Intel lære lidt af )
Jeg spurgte også til Quadcore og han sagde 3. kvartal 2007 og det kan man så tage som man vil ( der kan ske meget i den tid...det er jo set før ), men den får den nyeste HTT 3.0 som har den feature at den kan styre 30 CPU´er på samme bundkort = 120 kerner...lidt fedt, men nok kun relevant til serverbrug.
# Overbuary jeg spurgte hvorfor AMD har coldbug, men det kunne han ikke svare på (han så faktisk meget forvirret ud, tror ikke han var klar over det)
Jeg fik så ført samtalen hen imod OC (naturligvis) og hvor vigtige steppings kunne være i den sammenhæng, men han sagde (meget overbevisende) at steppings kan man ikke regne med, hvor go en overclocker man får er stadig rent lotteri, bare fordi en CPU clocker godt er det ikke en garanti at andre med samme stepping clocker ligeså godt.
De bedste CPU´er sidder i midten af de silicium-skiver, de såkaldte wafers som CPU´er bliver skåret ud af og hvis en er heldig at få en fra midten og clocker den extremt højt så går folk amok og køber samme stepping, men samme stepping kan være skåret ud af et stykke fra kanten og der sidder de dårligste, ikke sagt at de er ringere @ stock, de overholder selvfølgelig alle kvalitetskrav, men de clocker ikke i nærheden af hvad midterstykket gør.
Damn det blev en lang smøre og jeg har nok glemt et par detaljer, men jeg håber i kan bruge det til noget.