HTPC?

Media Center d.  04. marts. 2006, skrevet af Mikmak
Vist: 1334 gange.

Mikmak
 
Overclocker
Tilføjet:
04-03-2006 08:17:41
Svar/Indlæg:
0/1
Hej alle....Jeg er ret ny i alt det der med hometeater og en "gammel rotte" efterhånden, så jeg håber at jeg kan finde hjælp herinde da her tror at jeg roder lidt rundt i begreberne og ikke mindst mulighederne.
Der er kommet noget der kaldes HTPC, men hvad kan sådan en fætter?
Kan man gå på nettet med sådan en og se "alt" lige som med sin alm pc, eller er den "forudbestemt" til bestemte sider
Hvis jeg skal have en sådan, hvad koster den så, kan det lade sig gøre at finde en som er rimelig til omkring 6000 kr.
Bruger man også sit tv som "skærm" når man er på nettet via sådan et dyr, eller kræver det at man stadig har en pc skærm?

Håber at få nogle gode svar.





red_martians
 
Moderator
Tilføjet:
04-03-2006 08:40:53
Svar/Indlæg:
7881/1165
#1: det er jo i høj grad en almindelig computer pakket pænt ind, oftest med lidt andet hardware indeni.

Til HTPC bruger man oftest en processor der levere lidt varme. F.eks. PentiumM, PentiumCore eller Turion64.
Grafikkortet er oftest et nyere low-end-grafikkort. som f.eks. Geforce7300 eller X1300. Det gør at du som du siger kan benytte to skærme. (det er helt op til dig selv) Men det bedste er klart at koble et LCD/plasma-skærm direkte til DVI-stikket, så man får en høj opløsning at arbejde med, og så kan det sagtens lade sig gøre med kun "fjernsynet"




finger
 
Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2006 00:58:50
Svar/Indlæg:
571/106
Hej,

jeg er den (rimeligt) glade ejer af en HTPC. Du kan evt hoppe forbi www.minhtpc.dk hvor jeg selv har fundet meget nyttig information.

Jeg selv bruger min HTPC 90% til at optage og se TV via den elektroniske program guide. Den giver dig et komplet overblik over alt TV på næsten alle kanaler de næste 14 dage og man kan med et enkelt tryk vælge at optage et program. Med 2 tryk kan man optage en hel serie uden selv at skulle indstille optage tidspunkter m.m. Den optager selv alle afsnit af en bestemt serie. Ultra fed feature og selve kernefunktionaliteten i en HTPC. Og så kan man jo bare hoppe reklamerne over når man så vil se det optagede! Personligt ser jeg aldrig mere Live TV. Jeg gider ikke se reklamerne!
Der ud over kan man timeshifte dvs. sætte live tv på pausem gå ud og tage en øl og genoptage udsendelsen der hvor du pausede når du kommer tilbage. Fedt!
Når det så er sagt, så kan man især på Windows MCE opleve fejl i program guiden. Film eller serier opgivet til at starte eet tidspunkt, starter måske et andet hvorfor det kun delvist bliver optaget. Microsoft er klar over problemt og er i gang med at rette det (selvom det går langtsomt). Jeg oplever selv fejl i en optagelse ca. 2 gange om måneden. jeg optager mske 3-4 gange om dagen.
Som du kan høre handler det hovedsagligt om TV. Men man kan også bruge den som MP3/WMA jukebox, og smide lyden ud over anlæget, hvilket også er fedt. Så kan man se sine digitale billeder på TV'et hvilket klart er rarere end på PC'en. Man kan høre radio. Man kan gå på nettet gennem MCE interfacet hvilket dog kræver specialt designede sider for at kunne navigere gennem fjernbetjeningen. Personligt bruger jeg kun sputnik.tv2.dk gennem MCE interfacet. Man kan tab'e ud i windows og gå på nettet men det egner en HTPC sig virkeligt ikke til. teksten er for småt til et TV. man skal heeeeelt tæt på TV'et. Og det kræver selvfølgeligt et keyboard.
Mange ser også DVD film (eller DivX film) gennem sin HTPC. Jeg gør dog ikke da jeg har en HIFI DVD afspiller.
Der er også alternativer til windows MCE. Medio skulle være et af de bedre. Langt bedre end windows MCE, men jeg kender det ikke så godt. Det er der dog folk der gør på www.minhtpc.dk .

HTPC har stadig børnesygdomme, men det kan være et fedt værktøj når man har fået det op at køre.

Du kan godt sætte en HTPC sammen for under 6000 kr. Jeg vil anbefale dig at se på en Asus Pundit (enten Pundit-R eller P1-PH1 eller pundit R-350) og 1 eller 2 Hauppauge PVR-150mce TV-tuner kort. Sæt en Celeron D 2,8 gHz i med en lydsvag Samsung spinpoint disk. Så er du godt kørende.

Hvis du har flere spørgsmål så prøv www.minhtpc.dk eller send mig en PM.

Held og lykke med det! ;)