Ups, flash af msi k8n bundkort

Bundkort / CPU d.  04. marts. 2006, skrevet af System
Vist: 271 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
04-03-2006 21:38:35
Svar/Indlæg:
0/11005
Hejsa

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med at bekræfte slutningen på denne lille historie.

Jeg har et MSI K8N nForce 3 bundkort (model 3070) med tilhørende 2600+ athlon 64, Socket 754 selvfølgelig.

Historien starter med at jeg under min oprydning på computeren og installation af nye drivere findre ud af min bios er ca. 5 versioner bag ud.
Jeg anvender nu MSI's opdaterings værktøj i windows, flasher min bios, det går godt, og computeren får lov til at reboote. Eller dvs. den forsøger at reboote, idet den lukker windows ned, men hænger så med sort skærm. Det gør den så i et par minutter, indtil jeg bliver utålmodig, og trykker på den store reset knap. Det er her det "sjove" begynder!
Den booter, finder hardiske osv., men fortæller så at der er en CMOS checksum fejl, den kan ikke finde keyboard osv.

hmmmm, tænker jeg, vi forsøger lige en gang til. Reset !
Efterfølgende kan den slet ikke boote....
Men det er der selvfølgelig en kur for, tænker den smarte computer ejer. Jeg købte jo et bundkort med to (2) bios'er, en primær og en fallback fra fabrikken, så man kunne komme videre i præcis denne situation.
Bios resettes.
Der sker nu noget, men absolut ikke det normale. Computer booter, blæsere starter, diskene spinder op, men så sker der ikke mere.

Nu er spørgsmålet hvad der er gået i stykker.
- der er noget der tyder på at bios virker. Hvis man fjerne al ram og grakfik kort, så kommer de forventede lange bip, der siger at der er noget helt galt.
- med ram og grafik kort, booter computeren "næsten", og man kan vha. d-bracket connectoren (fire lys dioder bag på) se at den er stoppet i boot processen under initialiseing af processoren. Hvis processoren var i stykker, ville (burde) man kunne se det her i et tidligere stadi i boot processen. Dvs. cpu er ok, samt at der igen er noget der tyder på at bios er ok.

Mit gæt er derfor at den biosversion der er i "fall back" bios'en, ikke kan detekterer min cpu. Jeg har vha. google fundet et par lignende historier. Men er det noget i kan nikke genkendende til? Lyder det ikke som den eneste mulighed?

--jesper
JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
04-03-2006 23:24:57
Svar/Indlæg:
1103/38
kan godt være et fall back men du har vel flashet den nyeste bios ik.

tro nu mere på en død bios

prøv den her metode til clear cmos og kan du ikke få liv i den er din bios død.

pil backup batteri ud tag strømen fra pc'en helt derefter clear du cmos i 5min og prøver at boote igen med det hele monteret tilbage virker det ikke er 90% sikkert død.

og hvis den er rma dit board da fejlen ligger hos msi og ikke hos dig sådan vil jeg se på det.

dog ville jeg ikke kommentere at den er død er bios flash så er det ikke sikkert du for den byttet.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2006 10:28:44
Svar/Indlæg:
1103/38
nu har jeg selv kigget hos msi og den cpu du har er jo ikke en a64 men sempron stor forskel dog er den understøttet allerede efter bios version 1,2 og 1,3.

og den nyeste bios er 2,1 men tro stadig på en død bios

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
05-03-2006 14:49:39
Svar/Indlæg:
1103/38
det du beskriver der er hotflash og ja det kan godt gøres men skal nok lige vide hvad man har med og gøre inden man laver det helt vilde

du kan nemt kortslutte bundkort når du hotflasher.

men din xp skal nok kunne kører med et nyt board bare så længe du har samme chipsæt og det er det jo.