Dioder i serieforbindelse *Løst*

Case-modding d.  06. marts. 2006, skrevet af melander
Vist: 2140 gange.

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 08:21:37
Svar/Indlæg:
211/39
hey hey.

sider med følgende dioder:

Lysstyrke: 8.000 Mcd
Størrelse: 5 mm
Spænding: 1.8-2.2 V
Strålevinkel: 10 grader
Modstand 470 Ohm.

dem vil jeg gerne have serieforbundet, for af spare modstande, de skal smides på 12V.

men hvor mange dioder kan jeg smække på for hver modstand, regner med noget der ligner omkring 3-4 dioder pr. modstand.

nogen andre forslag eller en en Formel dre kan regne det ud?.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 08:50:58
Svar/Indlæg:
3385/80
Det er ganske simpelt. Hvis vi siger 2V pr. lysdiode, så er det lig 6 lysdioder.
Og så behøver du ikke modstand.

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:00:00
Svar/Indlæg:
211/39

glemte vidst af sige det af der er små 40 dioder der er tale om.

de skal kobles på en strømforsyning hvor man selv stiller volten 0-30V så det er ikke en pc-psu

det burde da være muligt right?

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:04:16
Svar/Indlæg:
3385/80
Gør ingen forskel.

Så kan du jo såvidt tage 15 og sætte sammen. Så er det 30V.
Du kan jo også lave 4x 10 stk, så skal de bare have 20V.

Forresten, de er ALLE SAMMEN ens ikk?

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:10:01
Svar/Indlæg:
211/39
jeps de er ens.

så du mener ikke der skal bruges modstande hvis jeg smider dem sammenb 4*20 dioder, også kaster 20 volt efter dem.?

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:24:58
Svar/Indlæg:
4120/115
Du kan også bare sætte dem parallelt på én modstand!

De fleste modstande kan dog kun klare mellem 250 og 500mA, og rundt regnet, så trækker hver diode omkring 20mA. Så ca. 10 dioder på hver modstand kan du godt lave 😉

Bare du ikke begynder at sætte modstandende parallelt også, for så render du ind i ohms lov, og halvere modstanden...!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:30:52
Svar/Indlæg:
4120/115
>> #5
Du skal self. samtidig finde en modstand der er 10 gange mindre end de 470ohm, som passer med ca. 20mA ved 10-12v. Så du kan have en strøm på 20mA. til hver diode 😉

Og en lille advarsel til denne metode... Det fungere ikke helt som juletræs-kæde princippet, som at sætte dem i serie, så hvis én diode dør, så skal de resterende bære den ekstra strøm!!! Det vil sige at de fortsætter med at lyse, men hvis der er flere der dør med tiden, så vil de tilsidst begynde en ond cirkel og brænde af alle sammen, så sørg derfor for at skifte en diode, hvis den dør, før strømmen bliver alt for stor i de resterende dioder....

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:34:49
Svar/Indlæg:
3385/80
#5 + #6

Arrrh ikke helt smart. Der er ingen grund til at paralelforbinde 40 lysdioder og så bruge éen modstand. Der vil i såfald blive trukket ca. 0.8A og med et spændingsfald på ca. 10V, så har vi 8 Watt afsat direkte i modstanden - ikke smart.

Og hvis han kan undgå at bruge en modstand, så er det klart det bedste og nemmeste.

Og hvis en lysdiode dør siger du?? Kan jeg så sige at det gør den ikke. Ved en korrekt spænding så holder en lysdiode i gennemsnit 25 år - vel og mærke ved konstant brug.

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 09:55:53
Svar/Indlæg:
211/39

er der en der kan lave en skitse hvis de nu skal side i en cirkel, med modstande og det.

er ved af være lidt lost.

har selv forsøgt men jeg kan ikke uploade billeder til min profil.

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 10:04:28
Svar/Indlæg:
211/39

sådan noget i den stil.

hvor skal jeg så smide modstande på?

http://peecee.dk/?id=31027

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 10:26:18
Svar/Indlæg:
3385/80
#9 Læs nu hvad jeg har skrevet..!! Hvis du gør som jeg har forklaret, så skal du IKKE bruge modstande.

Gør du som micma18 har foreslået, så vil du ende med en samlet effekt i modstande på omkring 8 Watt. Plus at du skal beregne modstande.

melander

Superbruger
Tilføjet:
06-03-2006 11:35:32
Svar/Indlæg:
211/39

prøver engang takker for hjælpen.

noBrain

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 21:45:24
Svar/Indlæg:
326/165
#12 det er meget nemmere (og billigere) at finde 0.25W eller 0.5W modstande i stedet for en 8W modstande...
Desuden har metoden med dioder i serie, uden formodstand aldrig været en god ide... der er ingen som skriver noget om strømbegrænsning? Jeg kunne aldrig finde på at fuske det sammen på den måde - så hellere finde 40xmodstande og knalde én på hver. Det holder, det andet er noget crap! (efter min mening)

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
06-03-2006 22:17:37
Svar/Indlæg:
3385/80
#12 og #13

I har ikke helt forstået hvad jeg mente så ;)

Jeg vil helt droppe brugen af modstande i det kredsløb som #0 vil lave - der er ingen grund til andet.

#12 Du har ret i at 40 enkelte modstande vil afsætte samme effekt som en stor - gældende at den samlede strøm og og spændingsfald er den samme.

#13 Det er faktisk lige nemt at finde det ene eller det andet. Jeg kan finde 200W modstande til dig inden for 2 sekunder - endda modstande der kan tage omkring 500W.

Men det er ikke aktuelt eftersom man helt kan undlade at bruge modstande.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 00:15:26
Svar/Indlæg:
4112/53
#13 Så længe der er dioder nok i sat serie, så er der ikke behov for en strøm begrænsning, da dioderne i sig selv kommer til at "optage" det spændingsfald, som modstanden ellers skulle have optaget.
Når #0 har en variabel spændings forsyning, så er der slet ikke nogen ko på isen, og så kan han jo bare sætte dioderne i serier af 10 stk, og så indregulerer spændingen til 18-20V, alt efter hvor stærkt de skal lyse, og så er den ged barberet.

At der så kommer til at sidde 4 kæder i parallel, det her ingen ting at sige her, andet end det faktum, at #0 sparer alt den effekt der ellers blev afbrændt i for modstandene.

tornberg

Superbruger
Tilføjet:
07-03-2006 01:22:43
Svar/Indlæg:
480/124
Gå efter #15 løsning 8)

foo

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 17:47:47
Svar/Indlæg:
1685/240
nej nej nej... stop da...

Ja det er rigtigt at hvis du sætter 15 dioder på 30V i serie, så optager de alle 30V MEN!!!! der er ikke nogen strømbegrænsning...

Husk nu på at der ikke er noget i en diode der bestemmer den strøm der løber i den, det er netop det modstanden er der for, da (som alle bør vide) strømmen i en serie kobling er den samme....

For guds skyld sæt en formodstand ind....

vil næsten vædde på du brænder lortet af hvis du ikke gør...

Og sætter du dem i serie så kommer du ikke til at afsætte en større effekt - det er kun hvis det er parallel...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 20:03:11
Svar/Indlæg:
4112/53
#17 Der findes en masse forskellige dioder, og dem du spekulerer i, er bl.a. Ensretter dioder, Zener dioder og lignende.
Men når vi kommer til Lys dioder, er der en indbygget modstand i dem, lige som der er med en spole eller kapacitans, der gør at den ikke optager mere end det antal A der er stemplet på dem.
Så hvis lysdioderne er opgivet til 20mA, og et spændingsfald på 1.8-2.0V, så skal de have 1.8-2.0V DC, og så vil de optage ca. 20 mA, og ikke 20kA, som du får det til at lyde som om. ;)
De dioder, som du har i tankerne, de vil oftest have en "åbne spænding" på 0.6V, og det er sådanne dioder der ikke har nogen strømbegrænsning indbygget.

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 20:05:19
Svar/Indlæg:
3385/80
#16 har jeg ikke skrevet præcis det samme?

#17 Du skulle hellere tage og undersøge det lidt inden du begynder at råbe op.

Alle halv-ledere har en intern modstand, og ved en bestemt spænding har de en dertilhørende strøm de trækker.

"Og sætter du dem i serie så kommer du ikke til at afsætte en større effekt - det er kun hvis det er parallel..."

Du aner jo slet ikke hvad du snakker om :00 Du skader mere end du hjælper når du skriver om noget du ikke ved noget om.

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 21:39:09
Svar/Indlæg:
1341/56

hmm #19, er det korrekt at det du siger er at man kun behøver modstande til spændings fald, til måle modstande, og ikke som strømbegrænser?

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 21:52:52
Svar/Indlæg:
4112/53
#20 i det her tilfælde, med lys dioder, JA.
Men du kan ikke sige det helt generelt. Strømbegrænsende virkning har modstandene jo i det RC-led der er i et lys stof rør-armatur, men det er jo ikke just det vi snakker om lige nu ;)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 22:00:36
Svar/Indlæg:
1341/56

er skam klar over det i dette tilfælde, men #19 skriver:

Alle halv-ledere har en intern modstand, og ved en bestemt spænding har de en dertilhørende strøm de trækker.

og det tænkte jeg bare lidt over...

for så vidt jeg lige kan huske, så er der en del modstande, i forskellige diagrammer. blandt andet til strømbegrænsing....

ved godt det er OT, men tænkte det var ok.. når #0 lader til at have fået sit svar.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 22:16:46
Svar/Indlæg:
835/72
Så vidt jeg ved SKAL der for modstand om i vil det eller ej, men hvsi i ikke tror det, så smid 2v på en lys diode, og den lyser max et par min..

følg formlen i bunden her..
http://www.brinck.dk/lysdioder...

De gange vi har arbejdet med lys dioder, og glemt/ ikke gidet smide modstand på futter de af, de strøm begrændser ikke voldsomt meget..

men som brinck skriver, så er formlen sådan at man får modstande ud fra den samlede spænding minus de enkelte dioders spændingsfald, og det skal så divideres med den strøm de kan tåle, og det er også hvad der står i grundbogen for EL-Teknik A så vidt jeg husker..

hvis jeg tager grueligt fejl, så ret mig, men tvivler, men det skader aldrig at smide en lille for modstand.. og hvis du følger formlen så går det ikke galt, bare ikke tage en modstand på 0ohm.. :D

MVh Find

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
07-03-2006 23:14:32
Svar/Indlæg:
3385/80
#22 Det med halv-lederes interne modstand passer skam - og jeg nævner det, fordi at lysdioder jo ER halv-ledere.

De lysdioder som som #0 vil bruge, har en intern modstand der svarer til at når den får 2V, så vil den trække 20 mA.

#23 Ej men altså.. Utroligt som folk ikke ved noget :S
Vi kan da lige tage ohms lov sammen.

U = R * I

Vi er enige om at modstanden er til for at sænke spændingen til lysdioden, ikk? Godt så!

Vi siger at lysdioden skal have 2V, og vi har en strømforsyning der giver præcis 2V. Vi skal altså have et spændingsfald på 0V.

Vi isolerer nu R i ohms lov, og får derved R = U/I
Du kan nu beregne modstanden..

R = 0/20mA

Ovenstående giver 0 ;) Altså er det ikke nødvendigt med en modstand.

Du må undskylde hvis jeg lyder meget bedrevidende, men at sidde og skrive noget der er så direkte forkert, det .. ja.. ;)

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 08:09:50
Svar/Indlæg:
1341/56

hmm det blvier da vist også kaldt thermisk runaway.

det samme kan iøvrigt meget nemt ske med tranistore..

hmm die happy,
dette skal ikke betraktes som en fornærmelse. men vil gætte på at du læser til elektronikfagteknikker, eller går på en htx. og at du udentvivl ved den masse om teorien, for det du skriver er jo ikke forkert.

men der er altså nogle hensyn når man bygger kredsløb, som man ikke lære specielt meget om på skolen, og umidlbart, lyder det ikke som om, du har haft fingrene i specielt mange konstruktioner.

du må meget gerne slå mig hårdt i hovet hvis det er direkte forkert

foo

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 08:57:53
Svar/Indlæg:
1685/240
prøv lige og luk røven med at jeg ikke aner hvad jeg snakker om, når i åbenlyst ikke aner hvad i snakker om heller...

Indbygget modstand i spoler og kondensatore?? min bare.... EN spole har en indre modstand på nogle få ohm, men er ellers bare en ledning viklet op og derfor virker den også som en kortslutning...

Ja jeg ved godt at der er forskel på dioder, og jeg kan sikkert fortælle mere end i har lyst til at vide om dioder...

Der SKAL ALTID en formodstand foran en LED, medmindre der selvfølgelig står den er indbygget... den strømbegrænsning der ligger i dioden sluger for hårdt....

Prøv og se den karakteristik her:

Læg mærke til hvor meget strømmen stiger ved en meget lille spændingsændring...

Fatter ikke helt jeg gider hidse mig op over det her, det er ikke mine dioder det går ud over... syntes måske bare lige at #0 skal være en smule kritisk over for det svar han fik først - for det passer ikke...

foo

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 09:01:20
Svar/Indlæg:
1685/240
#26 har fat i det rigtige...

Die_Hppy du kender åbenbart teorien - men det hænger ikke bare altid sådan sammen...

Jeg er ved at uddanne mig til EFT, og går dagligt op og ned af ingeniører og arbejder med meget højt sofistikeret elektronik - jeg ved en ting eller to...

heinrich

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 09:08:16
Svar/Indlæg:
1341/56

gad vide hvor mange elektronikfagteknikere vi er her inde :D det er jo lige før man skulle få lavet et elektronik forum :P

er selv EFT på 3 på tredje år :D

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 16:50:18
Svar/Indlæg:
3385/80
Jeg synes da et vi skal prøve at slutte en lysdiode til en korrekt spændingskilde og så se hvor længe den vil lyse.. kan allerede sige: jeg gider ikke vente.

Jeg har, som i sikkert har gættet, ikke elektronik eller andet på højt niveau, men jeg kender godt til det i snakker om. Dog har jeg ikke beskæftiget mig med det endnu, da jeg så vidt har fået at vide, at det ikke skulle have særlig meget at sige i sidste ende.

En der kan lave en beregning på hvor meget det har at sige i sidste ende? Ville da gerne lige se det..
Jeg tvivler at det har noget at sige hvis vi giver #0's lysdioder 2V når de kan klare 2.2V - og så uden modstand.

#30 + #31 Jeg skrev som jeg gjorde, fordi at du skrev:

<I>"så smid 2v på en lys diode, og den lyser max et par min.."</I>

#0 I så fald at du vil bruge modstand som et par stykker vil have dig til, så vælg en af disse: http://www.rsonline.dk/cgi-bin...
(Hvis link virker.. det er lidt kæmpe)

Hellere vælge en der kan klare lidt ekstra og så lade være med at udnytte det.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 17:10:06
Svar/Indlæg:
835/72
#32 Tja problemmet er at du råder en til at gøre noget, som du faktisk ikke ved kan lade sig gøre...

Og da der er tale om så mange så drejer det sig sansynligvis også om en pæn slat penge..

Jeg snakkede med min EL-lære som er uddanet Svag strøms ingeniør, eller hvad det nu kaldes. .

Han siger hvis du er heldig og din strømforsyning har en indbygget strøm begrændser så kan det være det virker, men han ville ikke sætte hans penge på det, og som han sagde, hvad betydning har det at bruge et par øre per modstand??

PS han ville anbefale at man sætter 5 sammen og så en modstand..

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 17:26:03
Svar/Indlæg:
3385/80
Jamen så må jeg bare have været heldig ;)
Kan du så ikke spørge ham hvor meget det har at sige?

Jeg ville nok vælge 4 paralle forbindelser af 10 - kommer dog an på hvordan det vil passe med #0's layout.

Det er jo ikke noget problem om han sætter 2 eller 15 sammen - han har variabel strømforsyning, så det er jo bare at tilpasse det til behovet.

Find.HTX

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 17:49:24
Svar/Indlæg:
835/72
Ved at sætte færre sammen kan man købe de billige modstande, det var det han tænkte på...

Die_Happy

Elitebruger
Tilføjet:
08-03-2006 19:07:29
Svar/Indlæg:
3385/80
#35 Mja, men det er lidt sejere med en ordenlig moppedreng af en modstand :e