Kabinet larmer mere end normalt

Diverse d.  15. marts. 2006, skrevet af System
Vist: 161 gange.

System

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2006 11:26:22
Svar/Indlæg:
0/11005
Min pc, som jeg samlede for ca. en måned siden, har kørt fuldstændigt perfekt lige indtil i dag. Det larmer simpelthen mere end det plejer, uden at andre end de sædvanlige processer kører.

Jeg har scannet for virus og spyware, og kørt fejlsøgning, drevoprydning og defragmentering på alle drev.
Mit CPU forbrug holder sig stadig mellem 0 og 5% i 'stilstand'. SpeedFan melder en temperatur på ca. 34 grader, så jeg tvivler på at det er et varmeproblem.

Det eneste jeg kan komme i tanke om, som jeg har ændret før det begyndte, både på min computer og hardwaremæssigt, var at installere en windowsopdatering, men programmer og opdateringer virkelig gøre forårsage den slags problemer? I så fald, kunne man løse det ved en formatering?

Mine specs er forøvrigt disse:

CPU AMD Athlon64 3200+ 2000 Mhz
CPU køler ZALMAN CNPS 7000B-Cu
Bundkort ASUS K8T890 A8V-E SE
RAM Kingston PC3200, 2048 MB
Grafikkort Inno3D Geforce 7800GT
Harddisk Seagate Barracuda 7200.9 160 GB
CD/DVD NEC ND 3551
Lydkort Creative Labs SoundBlaster PCI
Kabinet Antec Solution SLK3000B-EU
Operativsystem Windows XP Professional
Strømforsyning Chill Innovation CP-400P2
GFX-køler Zalman VF700-CU

Jeg vil sætte pris på alle former for feedback. Tak.
red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-03-2006 11:33:14
Svar/Indlæg:
7881/1165
Der kan muligvis være røget i leje i en af blæserne.. Eller også er du måske udsat for resonans.
Det første kan evt. afhjælpes af garantien, eller ved at skifte blæser/køler selv.
Det andet kan afhjælpes ved enten at købe at anti-noise-kit (skummåtter) eller ved at stille noget tungt på computeren, eller finde ud af hvad der laver resonans. :)

Azure

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2006 12:02:24
Svar/Indlæg:
3/0
Okay, så fandt jeg et ledigt navn.

Tak for dit indlæg.

Jeg hælder mest til 'det første', ikke kun fordi jeg har prøvet at still noget tungt på kabinettet nu (:)), men også fordi computeren tidligere, i dens korte liv, har kørt mere stille end den gør på nuværende tidspunkt.

Mit spørgsmål er så, hvis det er tilfældet, hvordan ved jeg så, om der er røget et(?) leje i en blæser?

red_martians

Moderator
Tilføjet:
15-03-2006 15:58:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
#2: det eneste du kan gøre er at åbne kabinetsiden og stikke et øre ind, og finde det. jeg er lidt i tivivl om dit bundkort(selve bundkortet) er med eller uden blæser. Hvis det er med, er det ret sikkert den der er smuttet (ASUS's små blæsere har et dårlig ry) Men først stik lige et øre ind i bagenden af strømforsyningen.. Så kan du nok høre om lyden kommer derfra, inden du begynder at skille noget ad. :)

Azure

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2006 21:37:04
Svar/Indlæg:
3/0
Kortet er passivt kølet, så der er ingen køler at skyde skylden på.

Det er meget svært at bedømme, hvad der genererer den øgede lyd, da det ikke lyder som noget specielt, men mere som om at alt er blevet "skruet op".

Strømforsyningen har ligesom sin egen lyd, men det er ikke den overskyggende og højeste, men jeg vil stadig ikke udelukke den, da området omkring min CPU/CPU køler ville være det sted, jeg pegede på, hvis jeg skulle. Lejerne kan man jo desværre ikke se, men kan det skyldes for lidt kølepasta?

Azure

Overclocker
Tilføjet:
15-03-2006 22:08:55
Svar/Indlæg:
3/0
Ah, mangler en Edit-knap.

Jeg tvivler dog på at problemet ligger i CPU-køleren, CNPS 7000B-CU, da den pågældende 'larm' stadig høres, selvom man skruer ned for rotationshastigheden.