Internet -> LAN??

Software d.  17. marts. 2006, skrevet af fluidmind
Vist: 245 gange.

fluidmind

Overclocker
Tilføjet:
17-03-2006 11:58:32
Svar/Indlæg:
0/1
Sidder og funderer over hvor vidt der findes et program, der gør, at en internetforbindelse mellem to IP-adresser i Windows opfattes som et LAN...

Nogen der kender sådan et program (link), eller blot ligger inde med et trick til hvordan man snyder Windows??

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 12:27:06
Svar/Indlæg:
6052/189
Det kaldes VPN ( Virtual Private Network ) og er en emulering af LAN over 2 helt forskellige ip'er.

Udtrykket kaldes også "VPN-tunnel".

Jeg tror at windows's egen "Ny netværksforbindelse"-guide kan oprette en VPN-forbindelse.

Mvh

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 12:59:05
Svar/Indlæg:
2870/65
#1 Windows kan sagtens oprette en VPN forbindelse...ingen problemer der.

? er dog bare hvilken slags VPN tunnel man har brug for. Der findes jo et hav af forskellige slags.

Alene ? om hvor/hvordan en tunnel skal termineres skal man vide inden man begynder at lave en sådan fætter. Skal tunellen termineres i en router/firewall/concentrator, er windows vpn ikke det bedste valg....i visse tilfælde kan windows egen vpn tunnel ikke bruges.

Terminereringen af en vpn tunnel afgør blandt andet også hvor sikker den er i brug...og hvilken hardware/software man har brug for.

Med hensyn til sikkerhed, er der også et ? om hvilken krypterings-form man ønsker at bruge...for at bruge vpn uden en form for kryptering (hvad enten det er SSH, SSL, L2TP, IPSec, GRE eller anden form) er måske fint for en alm. hjemmebruger, men ikke god nok til virksomheder som ønsker et minimum af beskyttelse.

Næste problem i den forbindelse er så om hvorvidt ens router/firewall understøtter diverse protokoller/krypterings-former. Visse ældre routere fra Internet udbyderne understøtter f.eks ikke IPSec passthrough.

F.eks har jeg set at Cybercity tidligere påstod, at deres gamle Cisco 677 routere ikke understøttede vpn. Det er altså ikke korrekt. Man kan sagtens i den gamle Cisco 677 routere lave port-forwarding på port 1723...altså er den istand til at transportere/modtage vpn.

Håber at jeg har kunne belyse nogle af de ? man bør stille sig i forbindelse med vpn.

Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 13:49:57
Svar/Indlæg:
6052/189
OOookay.. der var en der havde en del mere styr på det end jeg har :e

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 14:18:57
Svar/Indlæg:
3943/44
Det kan laves med servere og det er en smule bøvlet!

Hvis det bare skal bruges til at game over, så se på www.hamachi.cc - gem link, da forumet kan være nyttigt! (da nogle spil kan være lidt besværlige! (har selv spille AOE3 over det, og der kan man som std. ikke vælge ip på server!, det fandt jeg en fix til i deres forum)

Men hamachi er meget nemt! - installer - lav bruger! - en af clienterne opretter et nætværk! - de andre logger på og det kører!