Hvorfor virker mit raid KUN i windows?

Diverse d.  17. marts. 2006, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 283 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 18:47:50
Svar/Indlæg:
4310/364
hej jeg har en anden tråd oms ingen gider st svare i så derfor laver jeg en der præciserer det lidt mere!
Jeg fik hjælp med at lave et RAID setup og det har jeg så fået gjort hvor jeg har partioneret og formaterte så jeg kan bruge mine diske i windows og det kører bare!
Men når jeg vil installere en ny omgang Windows XP så kan jeg stadigvæk kun se mine gamle Ide diske!
Hvorfor kan jeg kun se de gamle ide diske og ikke mine 2 nye sata diske som er i raid 0 ?

EDIT: Jeg har ændret teksten til det platte lort fordi i jo ikke gider at kigge ellers..

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 18:58:45
Svar/Indlæg:
4310/364
Ej nu stopper i! Hvorfor er det i ikke bare kan svare...i kører jo næsten alle sammen med raid 0 så det er jo ikke fordi i ikke ved hvordan man gør!

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:07:27
Svar/Indlæg:
1321/45
Jeg har hverken et RAID eller et Asus board, så hjælpen er nok begrænset.

Umiddelbart lyder det som en bios indstilling, som skal ændres før den vil boote fra et SATA RAID fremfor en IDE RAID?

Det lyder lidt tamt, men mon ikke Asus har et godt support forum, som mere detaljeret beskriver RAID opsætning for netop dit bundkort?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:09:12
Svar/Indlæg:
4310/364
hmm det er mærkeligt...for de er heller ikke listed i min BIOS...
Mine ide drev var heller ikke i bios men det var fordi jeg skulle flytte på en jumper...men de skal man da ikke med Sata drev vel?

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:17:46
Svar/Indlæg:
1321/45
SATA diskene er ikke i et RAID endnu, vel?

Mit eneste bud er, at dit mobo ikke kan eller vil lege med IDE og SATA RAID samtidig. (Hvis jeg ellers har forstået din situation rigtigt)

Har du prøvet at koble dine IDE diske fra, og så se, om du kan lave et RAID fra SATA'erne (= se dem i bios)

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:19:12
Svar/Indlæg:
4310/364
Som sagt kan jeg IKKE se dem i bios og jo jeg har sat dem op i RAID 0 og de virker fint i windows! Jeg har en dejlig enkelt disk på 465GB i windows men kan ikke se noget i BIOS :l

Raskolnikov

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:23:15
Svar/Indlæg:
1321/45
Err, præcis hvilke diske har du, og hvilken funktion har de? Din profil er vist ikke opdateret

beatmore

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:30:16
Svar/Indlæg:
3943/44
Det er fordi at windows XP er noget gammelt hat (for at sige det ligeud) og det der for ikke har sata drivere med på cd'en, så dem skal du selv putte der på eller hente fra en diskette under boot af install!

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 19:48:49
Svar/Indlæg:
4310/364
Jamen det har jeg jo også gjort...det skulle jeg for at få mit RAID til at virke!

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:09:14
Svar/Indlæg:
3972/242
hvor mange disk har du i raid?

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:11:17
Svar/Indlæg:
3972/242
trykked du f6 den gange du installere xp?

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:13:26
Svar/Indlæg:
3972/242
kan du ikke skriv lidt hvad mb og cpu du har? det er lidt svært .hvis din profil ikke passer?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:20:07
Svar/Indlæg:
4310/364
Det der står i min profil er det jeg har! Så den er up 2 date på nær de 2 250GB sata diske som jeg har i Raid 0
Mit motherboard er et Asus A8N-SLI Hvor jeg bruger den onboard raidcontroller..
Kører med en opty 170 @ 2.7 som dog er std lige nu
Samt nogle 2*1GB kingston value og et 7800GT...

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:30:32
Svar/Indlæg:
3972/242
jeg ser heller ikke mit c drev i den forst billede i biose, men raid setup vises længer i biose . har du tested om det kører hurtigt nok som raid?

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:36:53
Svar/Indlæg:
3972/242
men hvis xp er installeret på din raid setup og du kører pt fra den ,kan jeg ikke se hvad problemet er? nå ,nu har jeg den ,tror jeg . du vil genistaller windows på din raid igen ? hvis det er tilfæld ,skal du mens xp install starter trykke f6 for at start forfra ,dvs intstaller din ic7h driver fra diskette . bagefter kan den forst se de to hardisks .

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:40:24
Svar/Indlæg:
4310/364
Ja jeg vil installere windows på mit raid setup og den ser fint mine raid diske længere henne i post hvis forstår!
Og jeg har gjort det med at trykke F6...eller skal jeg trykke F6 og gøre de ting OG SÅ installere XP?
For jeg har bare været inde og trykke F6 og installere de drivere...

vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 20:50:14
Svar/Indlæg:
3972/242
ja, du skal gøre det igen ,mens du starter med xp install . og ja du skal installer ic7 driver igen ,ellers fætter xp instalation ikke det to hdisks du har .og hvis din raid i biose er set .så behover man vidste ikke pille ved .det kan også være du er nødt til at formatere de to disks i biose forste under riad .og konfigurer dem igen . ikke helst sikker .

steen

Elitebruger
Tilføjet:
17-03-2006 22:24:02
Svar/Indlæg:
2870/65
Har prøvet at hjælpe dig i din første tråd. Det gik vist ikke helt efter planen, så vi prøver lige igen:

Nu kender jeg ikke dit board, MEN, der er som oftest nogle ting som skal være på plads når man leger med raid:

1. Nogle board skal man i bios sætte nogle indstillinger for at kunne benytte sig af raid. Manualen på dit board skulle gerne kunne fortælle dig om dette....hvordan det gøres præcist.

Hvis det kræves at der er nogle ting i bios som skal enables, skal dette gøres før noget andet. Så langt så godt.

Hvis maskinen skal boote fra det raid-set, SKAL du installere windows med F6 funktionen. Du skal sikre dig at du har den korrekte driver. Nogle boards har flere sata controllere, derfor er det vigtigt at bruge den korrekte driver.

Når driveren skal installeres ved hjælp af F6 funktionen, skal man trykke på S for at få mulighed for at installere driveren. Installationen vil så spørge efter en diskette med driveren på. Nogle driver-disketter ligger der så både en Class driver foruden en anden storage driver. Her er det så vigtigt, at du vælger den rigtige driver - storage driveren.

Hvis du derimod har dit OS kørende og vil have dit raid-set som lager disk, vil du altid kunne installere driveren fra windows´enheds-håndtering, efter at have sat raidet op i controllerens bios.

Næste mulige problem kan være, at du ikke kører med SP2 og derfor kan have problemer med at windows ikke ser diske større end 137 GB. Det problem vil blive løst med SP2.

Med hensyn til dit eget indlæg #1 var det måske en god ide, at slappe lidt af. Du har fået hjælp i din forrige tråd...og det er svært at hjælpe folk som har for lidt tålmodighed. Det er jo ikke sådan at vi sidder på spring for at hjælpe dig, men prøver dog alligevel...ikke?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2006 06:53:37
Svar/Indlæg:
4310/364
#17 Igen som jeg har sagt et par gange HAR jeg gjort de forskellige bios forberedelser INDEN..
Men jeg fik det til at virke ved at installere dem under winxp install...
så ALLE sammen for de gode svar!

Illuminati

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2006 07:42:49
Svar/Indlæg:
10398/435
selvom det er løst så får du en grund her..

Raid'en sidder på en controller. Når du skal installere XP, så kræver det at XP genkender din controller og dermed dine diske. XP kender fint til IDE-diske, men SATA var ikke kommet da XP blev lavet.

Grunden til at bios ikke kan se raid-diske, er igen controlleren.
Grunden til dette er rækkefølgen ved opstart. Bios startes, controller startes og finder diske.

JLT2000

Elitebruger
Tilføjet:
18-03-2006 10:16:23
Svar/Indlæg:
1103/38
skal jeg nu igang igen utroligt med dig #18 hehe :e ;)

når du laver raid på det board kan du kun se dem under post som man skal kan.

hvad skal de endtligt bruges til i bios har da intet formål det eneste du skal i bios er at enable raid og derefter enable raid på de to sata stik som dinne diske sidder på.

sætte dit raid op under post med F10 og lave dem stripet og så er dit raid konfiguret korrekt.

derefter installere du bare xp med ell unden F6 det bestemer du men F6 kræver en diskette samt de nyeste driver fra nvidia og ikke fra asus ell asus cd'en da de som regel aldrig har de nyeste.

ved brug af ældre raid driver nforce 6.66 virker det ikke medmindre du bruger en ældre bios end 1012.
og det gør du ikke da din opty først har understøttelse fra bios 1015.

så det nemmeste er at installere din xp og så installere den nyeste nforce driver.

og sige ja til at installere ide driver ellers kommer dit raid aldrig til og virke.

http://www.nvidia.com/object/n...

det skulle være nok for at få det til at virke og det med f6 kræver lidt med uddybelse da du selv skal pakke driver ud og finde de raid driver som skal bruges.