At skaffe ny Linux version?

Software d.  20. marts. 2006, skrevet af djk
Vist: 306 gange.

djk
 
Superbruger
Tilføjet:
20-03-2006 11:45:20
Svar/Indlæg:
586/212
Hej

Nogen der ved hvor man kan skaffe sig en gratis version af linux?

jeg har aldrig prøvet linux før men kunne godt tænke mig at have både linux og xp Pro. bare ind til Vista kommer ud.

håber i har nogle gode forslag

Stensgaard
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 12:31:35
Svar/Indlæg:
2620/327
Jeg har meget lidt forstand på Linux, men jeg har prøvet Mandrake Linux (som nu hedder Mandriva), og den havde jeg ingen problemer med at bruge...



Gilbert
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 12:37:20
Svar/Indlæg:
4089/252
Jeg mener da også at Red hat linux er gratis



BlAzKoWiCz
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 13:11:37
Svar/Indlæg:
2732/41
0# Jeg kan varmt anbefale Ubuntu linux, Selvom den er baseret op Debian er den ikke svær at installere eller bruger.

http://www.ubuntu.com/

3# Jeg mener at Red Hat gik helt over til at være et kommercielt OS, Men Fedora, som er udviklet af folkene bag Red Hat skulle være gratis.



beatmore
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-03-2006 14:36:22
Svar/Indlæg:
3943/44
som #4 siger koster red-hat knaster nu - men fedora er gratis, og skulle vist også være ganske god!

Ubuntu er nemt og alt kører stort set bare med det samme!

Jeg bruger selv SuSE, som er novells gratis version, den er jeg blevet meget glad for! mest fordi den bruger kde som std. desktop - ellers er den også okay nem at bruge!

Men vil anbefale ubuntu som godt nok bruger gnome, som jeg syntes er blevet lidt noget pædagogisk hat!, det er blevet så nemt at det er bøvlet, men tilgengæld er ubuntu storset altid klar med de nyeste pakker, og de har mange af dem, det er sjældent at man bliver nød til at compile noget selv - bare hop ind i synaptic! og så er man kørende! - vil nok sige ubuntu er en oplagt begynder distribution - selv om der faktisk er mange gamle brugere der kører med den, da man stadigt har det meste af friheden fra en debian install hvis man vil have det!

Men skulle du ellers løbe i problemer vil jeg da anbefale at du kikker på www.linuxin.dk - da vi nok ikke lige forløbeligt får et linux forum herinde! - kunne nu ellers være fedt!



Gizzly
 
Overclocker
Tilføjet:
20-03-2006 17:00:47
Svar/Indlæg:
164/35
Hvis man har tiden til at sætte sig ind i det vil jeg helt klart anbefale Debian.. :)



dpro
 
Overclocker
Tilføjet:
27-03-2006 21:45:59
Svar/Indlæg:
32/4
Jeg har nu brugt Linux i snart 4 år og er blevet ret rutineret. For ikke så længe siden prøvede jeg kræfter med Ubuntu, hvilket er en glimrende distribution, men bare ikke på ældre bærbare computere, pga. alle de services og andet fis der kører i baggrunden. Men hvis man har en moderne computer, så kan man ikke mærke det, andet end under opstarten, hvilket tager en krig med Ubuntu.
Til nybegyndere vil jeg helt klart anbefale SuSE, hvilket er en sindsyg god distro, alt virker fra start af, undtaget noget hardware som måske ikke er understøttet endnu, men det klarer man nemt med ndiswrapper. Der findes en rigtig god begynderguide her: http://suse.linuxin.dk .
Men hvis du vil hoppe ud i noget af det svære, kunne du prøve gentoo, som er blevet ret nemt at installere med deres nye installer, som guider dig igennem alle punkter :o
Andre begynder distributioner som jeg kan anbefale er: Mandriva og PCLinuxOS. Hvis der er problemer så kan du altid spørge inde på http://linuxin.dk eller evt. herinde. Jeg kan også godt hjælpe hvis du skriver en PM...